Type and press Enter.

Autojunalla yön yli Rovaniemelle

Keksittiin sitten ihan tämmöinen uniikki idea ja lähdettiin Pohjois-Norjaan. Sinnehän ei kukaan muu suomalainen olekaan koronakesänä päätynyt. Olinhan minä monesti katsonut upeita kuvia ja vähän kuin haaveillut Lofoottien maisemista, mutta jotenkin ajatus tuhansista ajokilometreistä tuntui kamalan vaivalloiselta, kun niin moneen muuhun ihanaan paikkaan pääsee kätevästi lentämällä. Mutta tajuttiin, että nyt tai ei ehkä koskaan. Ei matka lyhyemmäksi ajan myötä muutu, ja kun maailma joskus taas avautuu, helpot lennot ovat (luultavasti) täällä taas. 

Niinpä pakattiin auto järkyttävän täyteen tavaraa: katumaasturin tavaratila ja takapenkki olivat oikeasti täynnä kamaa (koska eihän sitä tiedä, mille kaikelle on tarvetta) ja ajettiin auto yöjunaan kohti Rovaniemeä. Kolarin-junat olivat kaikki jo täynnä. Tälläkin säästi yli 800 kilometriä ajamista. Eihän 310 euroa (kaksi aikuista makuuvaunussa ja auto) mitään halpaa ole, mutta mietittiin, että joka tapauksessa matkalla ensimmäiseen varsinaiseen yöpaikkaan Kilpisjärvelle olisi pitänyt yöpyä jossain, syödä muutamaan kertaan matkalla ja autoakin tankata. Aika paljon siitäkin olisi kertynyt. Opin muuten InterRaililla taannoin, että junaeväät ovat hirveän tärkeä asia. Niinpä panostin erityisesti tähän puoleen.  

Untitled

 Jostain syystä juna seisoi toista tuntia Tampereen asemalla. Mitäpä muuta ihminen tekisi kuin lähtisi lauantai-iltana Moroon, Tornin kattobaariin. Ihan en ollut tullut kotoa lähtiessä ajatelleeksi, että mukavat matkustusvaatteet eivät ehkä ole kaikkein tyylikkäimmät yöelämässä. Mutta aperolit olivat kylmiä ja auringonlasku Mansen yllä kaunis. Ei siinä joutanut varustusta miettiä.

Untitled

Oli tällaiselle junaan tottumattomalle aika yllätys, että makuuhyttiin voi tilata aamupalan. Aika luksusta! Konduktööri sitten koputteli aamulla ovelle ja toi illalla tilatut ja maksetut aamiaissetit. Kertoi siinä samassa, että olemme reilusti etuajassa Rovaniemellä. Eipä ollut budjetoitu vartin ajan menetystä, joten aamiainen tuli syötyä hyytävän kylmässä aamussa laiturilla autovaunujen siirtoa seuratessa. Oli meillä sentään vaatteet päällä. Muutama (oletettavasti) norjalainen oli kai lähtenyt suoraan sängystä ja hengaili ilman paitaa yöhousun näköisissä pöksyissä. 

 Junakokemus oli oikeastaan aika hyvä. Jos lähtee Helsingistä, Pasilassa on jonkin verran käveltävää autolaiturilta henkilöasemalle. Kannattaa siis pakata mahdollisimman pienesti ne kamat, joita uskoo junamatkan aikana tarvitsevansa. Autojen lastaus ja purku vaikutti sujuvalta. Makuuhytti oli ihan siisti, ja suihku/WC-tila kompaktiudessaan varsinainen tilaihme. Hätäisen aamun vuoksi en ehtinyt testata tilaa suihkuna. Sänky ei ollut hullumpi, ja VR-lakanoissa oli oikeastaan ihan hyvä nukkua. Pyyhekin on junan puolesta. Junan vesi ei ole juotavaa, mutta pullovesi odotti myös sängyllä. 

Autojuna Helsingistä Rovaniemelle ansaitsee minusta kouluarvosana-asteikolla 9/10. Voisin mennä toistekin. Ehdittiin me autollakin sitten ajaa 3385 kilsaa ennen paluuta Helsinkiin. 

Untitled

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

4 comments

  1. Kauniit kuvat! ♥

    Mitkä asiat toisten blogeissa kiinnittävät huomiosi ja saavat sinut liittymään ehkä jopa lukijaksi?

    1. Kiitos! Jännä juttu, että kommentoit juuri tämän jutun kuvia, koska minua itseäni ne harmittavat. Ei tullut otettua varsinaisesti junamatkasta kuin ihan satunnaisia kuvia. Minulla työ ja muu elämä vievät niin paljon aikaa, että hyvä kun ehdin omaa blogia päivittää. En seuraa oikeastaan yhtään blogia säännöllisesti. Mutta jos esimerkiksi kuvat ovat vain bloggaajasta itsestään tai ihan överisti käsiteltyjä, en jaksa kiinnostua. Haluan nähdä maailman blogeissakin sellaisena, kuin se oikeasti on. Kyllä minä myös arvostan hyvin kirjoitettuja juttuja, eli ihan kielellisestikin hyviä mutta tietenkin sisällöltään kiinnostavia.

  2. Mekin olemme harkinneet vastaavasti junaa, kun suunnitelmissa on syksyllä Lappiin meno. On kätevää, että junassa saa nukuttua ja samalla matka etenee. Kiva kuulla, että systeemi on toimiva.

    1. Minusta se tuntui varsin hyvältä. Eihän junassa samalla tavalla nuku kuin vaikka hotellissa, mutta on aamulla kuitenkin niin levännyt, että hyvin jaksaa jatkaa matkaa. Tosi monihan on autojunia käyttänyt, mutta ajattelin, että on meitä ensikertalaisia muitakin, joille jonkinlainen kuvaus systeemistä olisi paikallaan.