Type and press Enter.

Avoin kirje Finnairille

Arvon Finnair, minulla olisi Sinulle vähän asiaa. Istun 9 tunnin ja 40 minuutin lennolla Bangkokiin turistiluokassa, koska pyrkimyksistäni huolimatta et suonut minulle paikkaa auringossa, eli bisnes-puolella. Yritin jo viikkoja sitten saada pisteillä matkustusluokan korotusta, mutta se ei ollut lennoilleni mahdollista. Kuitenkin pari viikkoa sitten sain Sinulta sähköpostia, jossa kehotit maksamaan 500 euroa paremmasta matkustusmukavuudesta. Pisteilläkin bisnes-luokka olisi nyt ollut mahdollinen. Koska olin Taiwanissa, en alkanut asiakaspalveluusi soitella, mutta varsinkaan en alkanut pulittaa toivomaasi summaa. Jos se olisi ollut edestakaisesta matkasta, en olisi edes epäröinyt. Mutta vain ihmetellä sopii, miten muutamassa viikossa pistepaikkojakin alkoi yhtäkkiä olla. Uskollisten asiakkaiden pisteet eivät kuitenkaan alkuun kelvanneet, rahat kylläkin. Näinkö Sinä, Finnair, haluat muistaa ystäviäsi?

Olen 163-senttinen, siis alle suomalaisen naisen keskipituuden. Minä mahdun taittelematta tällaiseen ahtaaseen rakoseen. Ilmeisesti takanani ei ole juuri minua suurempaa aikuista eikä lasta, koska juurikaan ei tule polvea tai kantapäätä selkään. Mutta aika moni matkustaja on suurempi, keskimäärin aika suuri osa ainakin suomalaisista. Kiinalaiset ja japanilaiset ja thai-ihmiset toki ovat pienempiä, mutta tuntuu hassulta, että suomalainen yhtiö priorisoi vain kauttakulkua. 

Kauttakulusta tuli mieleeni toinenkin kysymys. Ymmärrän satunnaisesti jotain, kun Sinä selität markkinoista ja hinnoitteluperiaatteista. Jotain ymmärrän, mutta en mitenkään sitä, että bisnesluokan lennot Keski-Euroopasta Tokioon maksavat noin puolet siitä, mitä maksaa Helsinki-Tokio. Katsoimme eilen puolisoni kanssa hintoja. Budapest-Helsinki-Tokio-Helsinki-Budapest maksoi satunnaisesti valittuna aikana aika tarkalleen 2000 euroa. Sama Tokion-vuoro Helsingistä maksoi yli 4000 euroa. Tulee siis huomattavasti halvemmaksi lentää ensin Budapestiin, olla siellä vaikka muutama yö loistohotellissa ja sitten lentää Helsingin kautta Tokioon. Mutta miten Sinä selität, mikä järki tässä on? Päästämällä minut samalla hinnalla kyytiin vasta Helsingistä voisit myydä Budapestin lennot jollekulle muulle ja saada niistä lisää rahaa. Ai niin, mutta saat sen rahan moninkertaisena, jos minä haluan lähteä Helsingistä. 

Enää en ymmärräkään hinnoitteluperiaatteista ja markkinatilanteesta sanaakaan. Jos puolella hinnalla saa selvästi enemmän lentoja, on logiikassa jotain pahasti pielessä. Anna anteeksi, Finnair, olen vain tällainen aika paljon matkustava humanisti. Yritän olla kustannustehokas, kuten olen huomannut Sinunkin haluavan olla. 

Sellaista vielä mietin, kun on tämä taantumakin ja Sinulla tuntuu menevän aika huonosti, koska monet muut kaltaisesi myyvät lentoja aika paljon halvemmalla. Minulla on ollut siitä hyvä tilanne, että olen saanut pitää työpaikkani, ja siksi olen voinut matkustaa kuten ennenkin. Jonkin verran olen matkustanut kanssasi, mutta aika usein muilla on niin paljon edullisempaa, että olen valinnut heidät. Kovin mielelläni suosisin kotimaista niin lennoissa kuin tomaateissa, mutta joskus tuontitomaatitkin ovat houkutteleva vaihtoehto, jos en koe saavani kotimaisista mitään lisäarvoa älyttömän suuren hintaeron kattamiseksi. 

Suorat lennot Aasiaan ovat ehdoton lisäarvo, mutta esimerkiksi Taiwaniin pääsimme noin puoleen hintaan lentämällä Keski-Euroopan kautta sen sijaan, että olisimme lentäneet pitkän siivun Sinun kanssasi. Jos vaihtoehtona ovat yhdet lennot tai kahdet, toiset joskus myöhemmin, samalla hinnalla, ehkä Sinäkin ymmärrät, miksi moni nykyään internetin ja helppojen vertailujen aikakaudella valitsee sen edullisemman.

Kyllähän minä huolta kannan suomalaisista työpaikoista. En oikein tiedä, kannatko Sinä. Aika paljon halusit matkustamohenkilökunnan alentavan palkkojaan. Koska he haluavat suomalaisittain kilpailukykyistä korvausta työstään, Sinä päätit ulkoistaa matkustamopalveluja. Palkkakulut ovat varmasti tässäkin hommassa valtava menoerä. Jos Jose Maria Espanjasta ja Ching Liu Kiinasta tekevät samaa hommaa paljon suomalaista halvemmalla, Sinä otat heidät mieluummin töihin. Mutta tiedätkö mitä? Moni suomalainen haluaa lentää Sinun kanssasi nimenomaan siksi, että on turvallista, kun henkilökunnnalta voi tilata Lapin Kultaa omalla kielellä. Kaikki suomalaiset eivät ole kovin kansainvälisiä, mutta hekin haluavat silloin tällöin nähdä vähän maailmaa. Kun samat Jose Mariat palvelevat kaikkien yhtiöiden lennoilla, Sinunkin, ei maakunnista maailmalle lähtevillä ole enää kielisyytäkään matkustaa Sinun kanssasi. 

Minulle olisi aivan sama, vaikka lentokentällä annettaisiin eväskassit tai vessan vieressä olisi automaatti, josta käydä kevytlimuni ostamassa. Vaikka pitäisi ottaa eväsleivät kotoa, sekin olisi ihan hyvä. En minä lentokoneeseen syödäkseni mene. Toisaalta on mukava yllätys, kun edullisella ja monesti Euroopan parhaana palkitulla Turkish Airlinesilla saa aina lämpimän ruoan. Mutta ei minun pitänyt kilpailijoidesi puolesta puhua. Mutta koska matkustamohenkilökunta on koneessa ensisijaisesti turvallisuussyistä, ei tarjoillakseen tuubissa, on sitä mukana oltava – oli minulla eväsleivät tai ei. Kiitos, äsken saamani pasta oli muuten ihan kelvollista, mutta melkein jäinen jälkiruokapiiras ei oikein maistunut. Kiitän Sinua myös kammottavien pikkupulloviinien vaihtamisen isoihin lasipulloihin. Henkilökunnalle jää kaatamisen vaiva, mutta viini on juotavaa eikä sitä tarvitse ensimmäisen kulauksen jälkeen yrittää kaataa takaisin pulloon.

Sellaista tässä vielä mietin, miten mahdat suhtautua korvausvaatimukseemme, olimmehan konevikasi vuoksi Taipeissa kolmisen viikkoa sitten kovin paljon aikataulusta jäljessä. Kolmen tunnin jälkeen olisimme oikeutettuja vakiokorvaukseen, joka noin kaukana on 600 (vai 620) euroa. Tuplasti tuon kolmetuntisen verran menetimme arvokkaasta lomastamme. En minä tiedä, mikä siitä olisi kohtuullinen korvaus. Onneksi siitä on olemassa kansainväliset sopimukset. Tietenkin yrität sanoa, ettemme ole oikeutettuja mihinkään, koska olosuhteet ja blaablaablaa. Rakas Finnair, koneesi oli rikki. Pidä huolta kalustostasi ja matkustajistasi, se on parasta, mitä voit tehdä. Voin ottaa korvaukseni mieluusti vaikka tonnin lahjakorttina. Halvemmaksi se Sinulle tulisi kuin käteinen raha. 

Tällaisia minä mietin, paikalla 22A, matkalla Helsingistä kohti Bangkokia. 

Rakkain terveisin,
ystäväsi Annika

P.S. Olen aloittamassa elämäni seikkailun. Olen samalla innoissani ja kauhuissani. Olen toki matkustellut yksin ennenkin, mutten näin kaukana. Eniten odotan kelluvaa bungalowia Khao Sokin kansallispuistossa, mutta siihen on vielä viikko. Sitä ennen toivon pääseväni suppailemaan Phuketissa, näkeväni edes vähän aurinkoa sadekaudesta huolimatta, saavani pomelosalaattia niin paljon, että kyllästyn siihen, säästyväni sademetsässä iilimatojen kosketukselta. 

P.S.2 En muuten pystynyt nukkumaan lennollasi hetkeäkään. On aika huono olo. Jatkan matkaa vielä Phuketiin. Olisi ollut mukava olla edes jonkinlaisissa voimissa, kun pitää alkaa tinkiä taksia. Nyt en ole. Maksan ihan mitä vain, että pääsen äkkiä hotelliin nukkumaan.

P.S. 3 EDIT: Sinun mielestäsi tietenkään mitään oikeutta mihinkään korvauksiin ei ollut. Perustelut ontuivat. Mutta mitäpä minä, kuluttaja, olisin voinut tehdä? Alkaa viedä asiaa kuluttajariitalautakuntaan? En jaksanut. Mutta ymmärräthän, että ei tämä arvostustani Sinua kohtaan mitenkään lisännyt.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 comments

  1. Näinhän on aina ollut, useimmissa tuotteissa, että hinnoittelu tapahtuu per markkina – samalla logiikalla kuin vaikka jollain kodinkoneella on eri hinta eri maissa, niin lentolipuilla on eri hinta riippuen lähtömaasta, kun jotenkin niissä pitää huomioida kyseisen maan hintataso.Tai pitää ja pitää, mutta ideana myyjällä on myydä niin kalliilla kun kauppa vielä käy ja tuo raja on matalampana maassa, jossa tulotaso on matalampi. Joskus maailmanympärimatkaa hahmottaessamme opimme, että se kannattaisi aloittaa juuri vaikka Budapestissä, sillä lento sinne ja takaisin on paljon halvempi kuin tuo markkinakohtaisesta hinnoittelusta tuleva hintaero. Lyhyemmillä matkoilla turistiluokassa ero on sen verran pienempi, että se hillitsee hiukan tuota matkusta ensin jonnekin ja sitten takaisin Suomen kautta varsinaiseen kohteeseen. Me olemme Finnairin hinnoittelusta huolimatta usein valinneet Finnairin vaikka hinta olisi ollut hiukan kalliimpi, koska olemme arvostaneet suoraa lentoa ja miellyttäviä lentoaikatauluja, mutta rajansa tuollakin tietysti. Nyt syksyn kaukolentotarjouksista ostetut Hki – Soul/Singapore – Hki menopaluuhintaan 830 euroa (paluu eri kaupungissa) oli mielestämme jo ihan kelvollinen hinta – paljon tuon alle ei olisi päässyt vaikka olisi rehjunnut jonkun kautta kummatkin suunnat ja käyttänyt matkaan aikaa yli vuorokauden suuntaansa.

    Mutta voihan tietysti olla, että siinä missä yhä globaalimmaksi muuttuva nettikauppa on jo tasoittanut vaikka kodinkoneiden ja tietokoneiden hintoja, niin se tasoittaa vielä entisestään myös lentojen hintoja – ja siinä sivussa sitten ne palkatkin 🙂

    1. En minä puhunut muutamista kympeistä tai edes satasista vaan tuhansista euroista. En sanonut, etten arvostaisi suoria lentoja, jos hinta-laatusuhteessa on järkeä, mutta jossain menee raja, kuten suomalaissa tomaateissakin.

    2. Innostuin minäkin sitten tsekkaamaan tuon samaisen lentomme, jonka varasimme hintaan 830 euroa Budapestistä lähtien. Tarjosivat hinnaksi 665 euroa, eli noin 80% verrattuna tuohon ilman Helsinki – Budapest -väliä. Unkarin palkkataso taitaa nykyisin olla jo noin 70% Suomen palkkatasosta, joten itseasiassa lento on unkarilaisille (olettaen siis, että ihmiset lähtevät lennolle kotoaan) hiukan kalliimpi kuin suomalaisille 🙂 Ja vielä pitempi lento, ei voimassaolevia tarjouksia ja business-luokka, niin tuleehan siitä tuolla 30% palkkatasoerolla euroja … tosin ei pitäisi tulla ihan tuplahintaa Suomesta lähteville.

  2. Valitettavasti tuo tilanne on suurinpiirtein kaikkialla maailmassa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Washingtonin lennot ovat kalliita koska sinne monen pitää mennä ja maksumies on usein joku muu. Vastaavasti amerikkalaiset haluavat enemmän Eurooppaan kuin Aasiaan tai Etelä-Amerikkaan, jolloin lennot sieltä Eurooppaan ovat normaalisti kalliimpia kuin Euroopasta Yhdysvaltoihin. On halvempi lentää Helsinki-Lontoo-XXX kuin Lontoo-XXX, ihan samasta syystä kuin suorat Helsingin lennot ovat kalliimpia kuin kiertotietä.

    Tilanne tuskin muuttuu ennenkuin suoran lennon mukavuudesta maksavat vähenevät merkittävästi — niin tuskin käy. Tuo pisteiden käyttäminen on aika mielenkiintoinen juttu, niillä on tietty kuorma lentoyhtiöiden taseessa mutta käytännössä lentoyhtiön kannattaa purkaa sitä vain sopivassa tahdissa. Pisteiden arvo on hyvin matala eli heidän kannaltaan tuo satasia käteistä maksava asiakas on itseasiassa parempi diili kuin pisteitä käyttävä. Pisteille hyvä kohde — lentoyhtiön kannalta — ovat nuo ylihintaiset tuotteet mitä kovasti kaupataan.

    Tilanne voisi muuttua jos lentoalalle tulisi kilpailua, joka tekee asioita eri tavalla. Esimerkiksi Aasiassa näin jo hiukan onkin. Suomeen Norwegian on laskeutunut hyvin mutta heidän bisnesmalli on hyvin perinteinen, aika usein on käynyt niin että lippu Finnairilta (tai muuta kautta) on halvempi kuin heidän lentonsa — niitä halvimpia lippuja on aivan liian vähän.

    1. Niin, kysynnästähän moni asia on kiinni.
      On selvää, että lentoyhtiö ottaa mieluummin rahaa kuin pisteitä, mutta koko kanta-asiakasohjelmalta putoaa pohja pois, jos ei pisteitä voi hyödyntää oikeastaan mihinkään muuhun kuin tarpeettoman romun ostamiseen kotiin. Ei sillä et minä mitään yhtiötä käyttäisin pisteiden vuoksi. Omillani olen pari kertaa saanut laskettua jonkin verran joidenkin lentojen hintaa, esim. nyt tänne Thaimaahan noin 150 eurolla. Iso rahahan sekin on, jos ajattelee vaikka käyttörahana täällä, missä eläminen on edullista.