Type and press Enter.

Ryanair – mainettaan paljon parempi  

Ryanair on aina tuntunut jotenkin epäilyttävältä. Ehkä eniten olen vastustanut sitä siksi, että lipuilla ei ole minkäänlaisia vaihto- tai peruutusoikeuksia, oli pandemia tai ei. Lentoyhtiöstä on maalattu huono kuva, mutta lopulta en tiedä, mistä se edes johtuu. Mihin perustuu, että Ryanair olisi sen kummempi kuin mikä tahansa muu halpalentoyhtiö, joita aika moni ennen premium-yhtiönä pidettykin alkaa riisuttuine palveluineen olla? 

Helsinki – Poznan – Helsinki 9 euroa. Tuolla hinnalla pääsee Helsingistä Vantaalle tai Espooseen ja takaisin, jos viipyy niin kauan, ettei pääse samalla lipulla enää takaisin. Eihän tällainen lentäminen voi olla kannattavaa liiketoimintaa! Mutta johonkin tämäkin bisneslogiikka perustuu. Samaan aikaan olisi päässyt Pariisiin ja Lontooseen reilulla parillakympillä. Kaikkein halvin hinta sisältää vain pienenpienen matkatavaran, mutta kentällä ehkä puolella matkustajista näkyi vain pieniä reppuja. Vähän kadehdin heitä. Ehkä minäkin joskus vielä uskon, että en tarvitse vaihtomekkoja ja -kenkiä, että parit pikkarit ja hammasharja riittävät. Me lentolaukun kanssa matkustajat maksoimme omasta lipustamme reilut 50 euroa, mikä sekin on ihan kamalan vähän. 

Vaikka olin epäileväinen, minun on kehuttava: Ryanair toimii. Kännykkäaplikaatio on parempi kuin Finskillä ja Lufthansalla (muiden yhtiöiden minulla ei ole käytössä). Ladattu koronapassi näkyy heti boarding passin yhteydessä yhdellä klikkauksella. Tuleva lento aukeaa heti, kun avaa appin. Sen kautta olisi voinut myös ostaa alennettuun hintaan etukäteen syötävää ja juotavaa lennolle. 

Ryanair

Näin korona-aikaan matkustajilla on myös ollut epäselvyyttä, minkälaisia maahantulo- tai terveyskaavakkeita mihinkin kohteeseen pitää täyttää. Mutta Ryanair huolehti, että takuulla olen tietoinen: muistutussähköposteja linkkeineen tuli joka toinen päivä alkaen reilua viikkoa ennen matkaa. Viestit takuulla tavoittavat, jos ylipäätään käyttää sähköpostia. 

Kuvittelin myös, että lentokone on kamalan ahdas, että hukkapalakin istuu siellä kintut puutuneena, mutta mitä vielä! Täällähän on ruhtinaallisesti tilaa. Pidempijalkainenkin voi ihan huoletonna istahtaa alas ja vähän jopa liikutella raajojaan. 

Kuuden euron valkoviini oli oikeastaan aika hyvää. No joo. Olihan se maksimissaan viileähköä, jos nätisti haluaa sanoa, mutta ystävällisesti olisivat lentoemännät tarjonneet minulle jäitä. Barefoot, kalifornialainen pinot grigio, pääsee kyllä jatkoon noin niin kuin lentokoneviinien sarjassa. Se kun on ihan omansa kaikkiin muihin viinisarjoihin verrattuna. 

Ryanair

Jotainhan tämän yhtiön täytyy tehdä oikein, jos se vuodesta toiseen pysyy pystyssä, vaikka lennättää ihmisiä kympillä tai parilla maasta toiseen. Kyllä, tiedän ilmastoasiat ja sen, että jos lentäminen on näin halpaa, ei jengi lakkaa lentämästä. Olkoon se eri keskustelu. Muistetaan kuitenkin ennen kuin aletaan taas hirveän kovaa öyhöttää, että kaikista päästöistä kaksi prosenttia tulee lentoliikenteestä. 

Ei kaikki toki ihan mallikelpoista ole. Kone saapui noin puolta tuntia ennen kuin sen taas piti lähteä. Se toki voi johtua myöhästymisestä yhtiöstä riippumattomasta syystä. Ilmassa oltiin vajaat 20 minuuttia myöhässä. Mutta lyhyellä vaihdolla ei ole siivottu. Lattialla lojuu nenäliina, ja kun avaan pöydän viinille, näkyy sen pinnassa smägmää, jota en välttämättä olisi halunnut nähdä. Ennen en ole suorastaan roskia nähnyt lattialla koneeseen tullessa. Parempi on keskittyä katsomaan ulos kotikaupungin yön valoja. Loppumatkasta alkoi ämyristä raikaa hajuvesimainontaa, mutta tyyppi puhui niin epäselvästi, että siltä oli helppo sulkea korvat. Hinnat olivat kuitenkin niin edulliset, että nappasin esitteen mukaan ja ajattelin paluumatkalla kentällä käydä tuoksuttelemassa, mitä edullisesti tarjotaan. Jos sitten kotiin tullessa.

Ryanair

Ryanair yllätti minut positiivisesti. Sen lennot Bergamoon ovat muuten tehneet blogini Bergamo-jutusta yhden kaikkien aikojen luetuimmista. Se on viiden luetuimman joukossa kuukaudesta toiseen. Hassua. Katsotaan, josko suomalaiset löytäisivät myös Poznanin ja lukisivat juttujani myös sieltä. 

Lue lisää: Poznań – suoralla lennolla kivaksi viikonlopuksi ja Poznań – syö, juo ja nuku. Travelloverin testatut vinkit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

8 comments

  1. Ryanair on ihan ok lentoyhtiö. Kääntöajat maassa ovat todella tiukat, mikä on stressaava henkilökunnalle. Tästä syystä myöhästymisiä tulee jos jokin pikkuasia menee pieleen.

    Ihan lentämisen arvoinen turvallinen lentoyhtiö Ryanair on, jos vain hinta on kohdallaan. En kyllä pidempijalkaisena sanoisi, että tilaa on kovin paljon. Mutta yhtä ahdasta on monella muullakin yhtiöllä.

    1. Joo, heillä prosessit niin kustannustehokkaaksi hiottu, että eivät varmasti kestä mitään ylimääräistä. Jalkatilasta olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että oli enemmän kuin vaikka Finskin Euroopan lennoilla. Pitkäjslkaisen varmaan ahdas olla melkeinpä missä vain turistiluokassa. Tällaiselle hukkapalalle selvästi helpompi.

  2. En ole tainnut ikinä lentää Ryanairilla ja oma mielikuva yhtiöstä on kovin negatiivinen, enkä siitä kyllä aiemmin ole juurikaan kehuja kuullut. Mutta nuo hinnat kieltämättä ovat sellaisia, että pienet puutteet saa anteeksi. Täytyy antaa Ryanairille tilaisuus, jos tulee sopiva diili vastaan.

    1. Mielikuvat minullakin tosi huonot. Siksi halusin kirjoittaa tämän. On hyvä osata myöntää olleensa väärässä. Edelleen kyllä vähän ällöttää likainen pöytä. Mutta milloin kääntöajat olemattomat, ei siivoamaan kertakaikkiaan ehdi.

  3. Mä olen pariin otteeseen lentänyt Wizzairilla Turusta. Se on tietysti aika erilainen kokemus kuin platinakorttilaisena Finnairilla, mutta niin on hintakin aika erilainen. Mielelläni lennän Wizzillä jatkossakin, ja toivon mukaan myös Ryanairilla maaliskuussa. Mulla on sellainen superpullea läppärilaukku, joka istuu noihin pikkulaukkumittoihin kivasti ja jonne saa tiukasti survomalla parit sortsit ja pari t-paitaa. Sopivasti muutaman yön Kyproksen-matkaa varten. Aion koittaa samaa myös Poznaniin. Siitä tulee omanlaisensa haaste, että jos lippu on melkein ilmainen, niin pärjääkö oikeasti sillä perusmaksulla vai maksaako lopulta kaikesta extrasta niin paljon, ettie lento enää halpalento ollutkaan…

    1. Mutta ero kapenee tosi pieneksi, jos vertaa tavismatkustajaan Finskillä.

      Lentolaukulla kympin lippu vaihtuu 50 euron lippuun, eli hinta vielä vallan halpa. Kyllä minä vielä jollekin viikonloppumatkalle menen pelkällä repulla.

  4. Elämäni ensimmäiset Ryanair-lennot takana. Poznanin-kone oli mennen tullen noin puolillaan, ja kun menin tarkoituksella viimeisten joukossa sisään, sujahdin ketterästi tyhjälle riville boordariin merkitystä (keski)paikkanumerosta välittämättä. Ei siihen kukaan puuttunut. Jalkatilaa oli minusta jopa enemmän kuin Finnairin koneiden viimeisillä riveillä.

    Aika monta kertaa sai klikata ”ei” kotisivulla ja huolellisesti oli läksyt luettava, ettei 16 euron lipunhinnan päälle tullut yllätyksiä. Hyvin pärjäsin!

    Molemmat lennot olivat ajoissa. Kyllä minä Ryanairin kyydissä voisin Bergamoonkin lentää tämän kokemuksen perusteella.

    1. Minulle jäi myös hyvä fiilis, jos ajattelen vain tuota yhtä omaa kokemustani. Olen lukenut, että kaikki ei todella mene hyvin enää sitten, jos on myöhästymisiä tai muuta. Varmasti matkustan Ryanairilla toistekin. Pääsiäisenä olisi päässyt Venetsiaankin hyvään hintaan, vaikka olisi maksanut ruumaan menevästä vähän isommasta laukustakin, mutta majoitushinnat olivat niin pilvissä, että päädyttiin kalliiseen Finskiin ja Berliiniin. Jalkatilassa hävittiin varmasti!