Finnairin A350 kaiken hehkutuksen arvoinen? Arvio bisnesluokasta

Finnairin A350 kaiken hehkutuksen arvoinen? Arvio bisnesluokasta

Kriittinen matkailija päätti tehdä täysin puolueellisen ja vain omaan subjektiiviseen arvioonsa perustuvan vertailun Finnairin koneista matkalla Bangkokiin ja takaisin. Molemmat lennot lensin bisneksessä. Mennessä kone oli Airbus A340-300, paluumatkalla hehkutettu A350.

Koska lentäminen on minulle pakollinen paha siirtymiseen paikasta toiseen, en suoraan sanottuna ymmärrä, miten jostakin lentokoneesta jaksetaan kohuta viikkoja, jollei kuukausia. Moni varasi lennon vain matkustakseen uudella koneella johonkin Euroopan kohteeseen ja takaisin. Siis lentää ihan vain lentämisen vuoksi ilman, että matkalla olisi päämäärä? Juu ei. Mutta koska A350 osui reitilleni, sen kyytiin kapusin.

Minulla oli molempiin suuntiin ikkunapaikka A. Mennessä se oli kuin pieni yksiö. Edessäni oli kaksi penkkiä, samoin takana ja sivulla, mutta ikkunan vieressä joka toisella rivillä on vain yksi paikka. Aivan luksusta. Ikkunan viereen sain laukkuni, josta saatoin kaivella kaikkia aarteitani koko matkan, ja silti sain penkkini makuuasentoon. Inhoan käytävän vieressä istumista, jos välissä on vain ohut käsinoja. Ohikulkijat osuvat aina, ja varsinkin nukkuessa tai unta yrittäessä se on epämiellyttävää.

Untitled

Tv-ruutu oli suuri, iPadiani isompi, mutta sen tarjonta ei kiinnostanut. Naps. Pimeni.

Palvelu oli perus-Finnairia, eli välttämättömät hoidetaan, ruoka Savoyn Aihista, joka voi olla mitä tahansa, mutta tällä kertaa silakkaa ja nieriää. Oikeastaan aika hyvää. Mutta ruoka ja palvelu oletettavasti eivät ole konetyyppiriippuvaisia.

Untitled

Untitled

Muuten hyvä, mutta aika kuminen tuo kolmio.

Joulusesonkina Bangkokiin lensi pari Finskin konetta päivässä. Oma lentoni oli alun perin vasta melkein viikkoa myöhemmin, mutta vaihdoin aiemmaksi (aika kovaan 175 euron vaihtopalkkioon). Sain vasta sunnuntain 20.12. myöhäisemmän lennon, eli lähtö oli 18.30. Toivoin saavani ruokaa todella pian ja sitten voivani alkaa nukkua. Olin syksystä, töistä ja kaikesta niin väsynyt, että oikeastaan vain odotin valojen sammumista ja yötä. Vielä 20.15 olin pelkkien pähkinöiden varassa.

Untitled

Ei näillä nälkä lähtenyt, että olisi voinut nukkumaan käydä.

Untitled

Testimakailu

Drinkki Blue Sky on kehitetty A350:tä varten. Senttilitra mustikkalikööriä ja loput sampanjaa. Uskon, että olisi oikeassa suhteessa todella hyvää. Kun likööriä on kolme senttiä lasin pohjalla, sen maku lyö läpi liian voimakkaasti. Paluumatkalla lupaan testata uudelleen.

Paluulento lähti reippaasti yli viisi tuntia myöhässä. Yhtään tekstaria tai sähköpostia ei myöhästymisestä tullut. Matkakaverilla on kännykässään jokin sovellus, joka ilmoitti myöhästymisestä, ja soitto asiakaspalveluun vahvisti tilanteen. Koskaan ennen en ole riisunut vaatteita yhtä nopeasti ja vetänyt pyjamaa takaisin päälle. 5.45 ei ole minun parasta aikaani olla hereillä. Mutta ensimmäistäkään viestiä myöhästynisestä ei tullut tämänkään jälkeen. Finnair, nyt kysyisin, että miten noin niin kuin omasta mielestäsi meni tämä tiedottaminen. Saattoi olla kentällä muutama aamuäreä suomalainen. Vasta lennolla kerrottiin koneeseen tulleesta teknisestä viasta ja koneen vaihdosta.

Mutta siis, lentokoneeseen. Rehellinen mielipiteeni on, että turhaan hehkutettu. Moni asia on ainakin bisnesluokassa minusta huonommin kuin A340-300:ssa:

* Turvavyö on kova ja epämukava. Ehkä pehmenee ajan myötä.
* Käsinoja on niin kaukana, että minulle siitä ei ole mitään hyötyä, koska en ylety.
* Minut erottaa käytävästä vain se kapea käsinoja.
* Matkakaveriin on paras yhteys, jos hän on käytävän toisella puolella. Jos on vierekkäiset paikat keskellä (D ja H), jalat ovat viistosti vastakkain, päiden välissä metri ja seinä. Tämä lisää äänekkäiden keskustelujen kuuntelemisen pakkoa, kun jengi ottaa peräkkäsiä paikkoja, roikkuu selkänojien yli ja kailottaa.

Joitain seikkoja on epäilemättä myös paremmin, mutta minusta ne eivät voita epäkohtia.

Untitled

Untitled

Näyttöruutu on suuri, melkein kuin matkatelkkari (jos olet niin vanha, että muistat, mitä ne ovat)
Penkissä on suuri lokero kaikille aarteille, joita minullakin lennoilla tuppaa olemaan (iPad, lehtiä, kuulokkeet jne.)
Yksin matkustavalle yksityisyys epäilemättä on myös hyvästä, mutta ei vähennä kailottamisesta aiheutuvaa epämukavuutta.

A350 on aavistuksen aiempia malleja hiljaisempi, mutta en sitä olisi huomannut, jollei asiasta olisi niin paljon puhuttu. Ja koska kone hiljaisempi, naapurien juttujen kuulemisen todennäköisyys lisääntyy.

Untitled

Someaddiktille mukava palvelu on netti. Vitosen tunti, 15 euroa koko lento. Hinnat aika kovat. Bisneksessä sisältyi hintaan. Tuossa latailee koodiani.

Ikkunat ovat aiempaa suuremmat, ja koska ne ovat vielä myös naarmuttomat, maisemia olisi kiva katsella, mutta omalla ikkunapaikallanikin olin ikkunasta varsin kaukana. Vyö on irroitettava, jos esimerkiksi haluaa ottaa valokuvan.

Ruokalista ei näyttänyt mitenkään houkuttelevalta. Tähän puoleen uudessa koneessa ei siis ole satsattu. Toisaalta ei ruoka ole konetyypistä kai kiinni vaan lentoyhtiöstä. Samoin palvelu on se, missä sinivalkoisilla siivillä olisi petrattavaa. Jos vastakkain käytävällä tulevat suunnilleen saman ikäinen matkustaja ja lentoemäntä, kumpi väistää?

Sellaistakin kysyisin, että miten kauan voidaan pakkosyöttää mainoksia? Osta ennakkoon, osta nyt, liity siihen ja tähän. Ja sama vielä kerrattuna. Ymmärrän, että lennoilla halutaan myydä mahdollisimman paljon kaikkea kamaa, mutta pakkosyöttö ei välttämättä lisää ostohaluja. Tämäkään ei liene konetyypistä sinänsä riippuvaista, mutta oli uutta verrattuna aiempiin.

Entä ne valot? Piti olla suunnittelun superia, uutta ja ainutlaatuista. Mitkä valot? Anteeksi, mutta en minä huomannut mitään erityistä. Veski oli valoisa, koska siellä oli iso ikkuna, mutta siinä istuskellessa tietenkin selän takana. Ei voinut pilviä ihailla. Tai se penkki, jota matkamessuillakin moni kävi testailemassa? Kyllähän se kallistui, mutta tuntui minusta edeltäjäänsä ahtaammalta.

On yhteenvedon aika. Tämän raadin (johon osallistuu omalla panoksellaan myös matkakaveri) yksimielinen näkemys on, että ei ole A350:n bisnesluokka muuta kuin ihan vain lentokoneen bisnesluokka, jossa kökkimällä pääsee paikasta A (Helsinki) paikkaan B (maailma) ja takaisin. Aika monilta osin se on edeltäjäänsä epämukavampikin.

Ai niin, ja se drinkki. Parempi, kun likööriä oli oikea määrä.

Huomenna kokeilen ensimmäistä kertaa Finnairin economy extraa matkalla New Yorkiin. Aeroflotilla konsepti toimi, mutta koska Finskin kone on vanha, taitaa olla turha odotella liikoja, mutta lisäpanostus ei ollut niin paljon, etteikö kannattaisi kokeilla.

Eipä tullut kuvia oikein otettua. Jotenkin vain tuntuu lennolla kuvailu niin hölmöltä. Kun ei se veskiselfie sittenkään taida olla kiinnostava. Vessassa kehtaa kuvailla (vaikka järkkärin kanssa vessaan meno onkin aika kyseenalaista…).

Next Post:
Previous Post:
There are 8 comments for this article
  1. Avatar
    Annika – Tarinoita Maailmalta at 20:12

    Mä en myöskään ymmärrä tätä konetyyppihömpötystä! Tai lentohössötystä muutenkaan, mutta kukanenkin tyylillään kai. Joskus pitää kyllä investoida itsekin businessluokkaan, silloin ehkä syvennyn tarkemmin siihen montako tuumaa telkkari on ja kuinka paljon tilaa jne -jotta tiedän saavani rahoille vastinetta 😉
    Ihanaa New Yorkin matkaa 🙂

    • Avatar
      Annika Author at 20:25

      Kiitos kaima! Olen luullut olevani jokseenkin ainoa, joka ei ymmärrä. Kone kuin kone, kunhan pysyy ilmassa. Tietenkin mukavuudella on väliä, mutta että hehkutetaan vain siksi, että on uusi, ei edes siksi, että olisi erityisen paljon parempi (varsinkaan kun ei edes ole). Näytöt ovat minulla yleensä kiinni. Kannan viihdykkeet mukanani. Minusta ihan paras uudistus oli se, että economyssa matkustamisesta tehtäisiin mukavampaa esimerkiksi ottamalla muutama penkkirivi pois ja lisäämällä jalkatilaa (mutta sehän vähentäisi paikkoja ja nostaisi hintoja).

  2. Avatar
    Anna / Tämä matka-blogi at 20:22

    Mä kirjoitinkin oman juttuni tuosta A350 Economy Comfortista. Se on hintansa arvoinen, mutta…

    Et ole ainut joka on lytännyt businessluokan. Joku tykkää jostain, ja joku toinen taas ei, mutta kaikissa kuulemissani kokemuksissa moititaan henkilökuntaa ja ruokaa. Ne on suhteellisen helppoja asioita parantaa, joten toivottavasti Finnair kuuntelee herkällä korvalla.

    • Avatar
      Annika Author at 20:53

      Meillä taitaa Nykiin olla vanha kone, eli ei taida olla erityisen paljon vastinetta rahalle.

      Makuasioitahan nämä tosiaan ovat. Kaiken hehkutuksen jälkeen vain odotukset eivät todellakaan täyttyneet. Näyttävät lisäksi olevan kaiken aikaa rikki ja lennot myöhässä. Juuri luin moottoriviasta.

  3. Avatar
    Sandra at 14:23

    Hyvä, että kerrot rehellisesti kokemuksistasi. Paljon tuota hehkutettiinkin, mutta taisi olla suurin osa hehkutuksista economy-luokasta. En kyllä ymmärrä, miten Finnairilla ruoka on aina niin huonoa ja palvelu niin jäyhää.

    • Avatar
      Annika Author at 15:04

      Jos jotain hehkutetaan ihan villinä, haluan ensin nähdä itse, ennen kuin sanon mitään. Ja kun näin, en oikein voinut olla sanomatta, mitä ajattelin. On muuten totta, että economysta on puhuttu enemmän. Sitä en ole kokeillut. Onko vain niin, että meillä Suomessa ei ole palvelukulttuuria? En minä ihmeitä odota, olenhan suomalaiseen kulttuuriin kasvanut, mutta asiakkaan alkeellista arvostusta kaipaisin. Muistan senkin kerran, kun paikallani oli aivan järjettömän kuuma. “Onko sinulla kuumia aaltoja?” kysyi lentoemäntä. Olin silloin hädin tuskin 40 (ja olen aina näyttänyt ikäistäni nuoremmalta).

  4. Avatar
    Johanna at 23:52

    Oho, emme sitten olleet näemmä ihan samaa mieltä tästä uutukaisesta 🙂

    Mielestäni alhaisempi kulutus, pienemmät päästöt ja alhaisempi melutaso on jo upea ja hehkutuksen arvoinen uudistus, vaikkeivat tuntuisi matkustamossa mitenkään. – Mutta saatan Tekniikan Maailman -naislukijana varmaan olla vähän erikoistapaus näihin teknisiin yksityiskohtiin liittyen…

    • Avatar
      Annika Author at 03:34

      Pienemmät päästöt on minustakin ihan loistava asia! Mutta kuten huomasitkun, keskityin vain matkustusmukavuuteen. Siinä koneen hiljaisuus, jota en oikein edes kyllä huomannut, ei ollut pelkästään hyvä asia. Kuuntelen mieluummin huminaa kuin kanssamatkustajien juttuja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.