Helsingin Sanomat 20.4.2013
MATKABUDJETTI
Sarjassa tirkistellään ihmisten matkakukkaroihin.
Ökyloma merten jättiläisellä
Kolmihenkisen Kaganin perheen viikon Karibian-lomaan upposi 6000 euroa.
SAMI TAKALA
Turkulaisilla Kaganeilla on reissufilosofia: kun matkalle lähdetään, siellä saa käyttää rahaa. Hiihtolomalla perhe risteili merten jättiläisellä Freedom of the Seasilla. Se on maailman toiseksi suurin risteilyalus. Risteilyn pysähdyspaikkoina olivat Bahama, Saint Thomas ja Saint Martin. Satamapäiviä oli kolme, loput neljä menivät merellä – vähän liian nopeasti.
”Tämä oli sellainen once in a lifetime -juttu. Tykättiin hirveästi, vaikka mies oli etukäteen skeptinen siitä, että Karibian-risteilyt on tarkoitettu eläkeläisille. Jälkikäteen on ollut huvittavaa kuunnella, miten innoissaan hän on kaikesta”, Mari Kagan sanoo.
Sviitti tällä jättiristeilijällä maksaa 10000 dollaria, joten perhe valitsi parvekkeellisen Superior ocean view -hytin. ”Se on suurin ja kallein ’tavallinen’ hytti. Hytissä oli parivuode ja vuodesohva, kylppäri ja peilipöytä. Aamiaista söimme parvekkeella”, Kagan kertoo.
Risteilyn hintaan kuului täysihoito, mutta alkoholijuomista piti maksaa.
”Meillä meni yli 300 euroa pelkästään juotaviin.”
Rahaa kului myös risteilijän kaupoissa, josta Kaganit shoppailivat korvakoruja, t-paitoja ja kolme kelloa.
Pieniä ongelmia aiheutti nikotteleva luottokortti.
”Vuorokausi lähdön jälkeen minulle ilmoitettiin, ettei kortti toimi. Onneksi minulla on niitä useampi”, Kagan sanoo.
”Emme halua pihistellä vaan käytämme rahaa juuri siihen, mihin haluamme. Mutta vaikka laivamatka oli luksusreissu, emme lähteneet matkaan myöskään sillä asenteella, että rahaa pitäisi törsätä mahdollisimman paljon.”
Syömisen ja ostoksilla käymisen lisäksi laivalla oli hengästyttävä määrä muuta ohjelmaa: jääshow, taikuriesitys, musikaali, kabaree, stand up -komiikkaa, terveysluentoja, joogaa, zumbaa, karaokea, bingoa, minigolfia, sudoku-turnauksia, koripallo-otteluita, kokkauskursseja…
Ihan kaikkea Kaganit eivät viikossa ehtineet.
Tällainen matkailujuttu osui silmiini Hesarissa 20.4. Se herätti meillä kotona aika paljon huvitusta. Aika monelle kohdalle piti pudistella päätä. Erityisesti huvitti tapa tehdä Karibian risteilystä luksusta ja ökyilyä, koska kertakaikkiaan Royal Caribbeanin tai Carnival Cruisesin laivoissa ei ole luksusta – ne vain sattuvat seilaamaan siellä, missä meri on turkoosi. Luksusristeilyjäkin toki on, mutta niille ei Kaganien budjetilla olisi asiaa, eikä varsinkaan meidän, joille tärkeää on matkustaa parhaalla mahdollisella hinta – laatu-suhteella.
Tuli ihan pakottava tarve kommentoida tekstiä. Puhun vain risteilystä, Rouvan luottokorteille irvaillaan vaan täällä kotona. 🙂
Ökyloma ja luksusreissu. Voi miksi lehdet pitävät ökynä kaikkea sellaistakin, mikä ei sitä ole? Tavallinen omakotitalo Helsingissä on ökyä. Perheautot ovat ökyä. Näköjään myös Karibian risteilyt. Jos joku haluaa maksaa kymppitonnin sviitistä, hän saa kymppitonnin sviitin, mutta edelleen käy samoissa ravintoloissa ja ottaa aurinkoa samalla kannella kuin rahvas. Suuri osa risteilyvieraista matkustaa ikkunattomissa sisähyteissä. Jos laivassa on muutama kallis sviitti, ei risteily muutu siitä luksukseksi. Sitä paitsi kuka viettää risteilynsä hytissä? Muutamien amerikkalaisten kanssa juteltuani olen nimenomaan ymmärtänyt, että jenkit käyvät risteilyillä mieluusti juuri siksi, että ne ovat edullisia ja niillä saa rahalle hyvää vastinetta. Täysihoidollinen risteily ikkunallisessa ulkohytissä maksaa jokseenkin saman verran kun neljän tähden Kanarian matka leipä- ja marmeladiaamiaisella. Kaukaa Suomesta tulevalle risteilyä suurempi menoerä ovat lennot.
Maailman suurimmat risteilyalukset ovat Royal Caribbeanin Oasis of the Seas ja Allure of the Seas. Pilkkua nyt viilaan, mutta kuitenkin. Olen itse ollut Allurella. Se on kiva. Oikein kiva. Mutta minusta sekään ei ole luksusta. Uudessa laivassa kaikki vielä kiiltää ja sisustus on näyttävää. Ihmetystä herättävä on ehkä minusta oikea tapa kuvata suurimpia risteilijöitä: ne ovat kuin kaupunkeja merellä. Laivoissa tehdään paljon ihmisten viihtymiseksi, baareja nimetään Champagne&Martini-baareiksi tietynlaisen vaikutelman synnyttämiseksi. Mutta edelleen suurin osa amerikkalaisista risteilyvieraista kulkee kokoonsa nähden aivan liian pienissä sortseissa, t-paidoissa ja varvassandaaleissa ja aika moni niinäkin iltoina, jolloin odotetaan muodollisempaa pukeutumista. Vanhemmilla ja pienemmillä laivoilla ei enää edes kiillä ja kokolattiamatoista näkyy elämä. Risteilyn idea on kuitenkin puitteista riippumatta sama: täysihoito, hyvä ruoka, melkein jokaisena aamuna uusi satama, meripäivinä aurinkoa kannella. Näitä elämyksiä pidän itselleni luksuksena, koska ne ovat sitä, mistä todella pidän, mutta puitteista tai risteilyjen hinnoista ei ökyä saa tehtyä.
Ehkä ajatus hienoudesta tulee siitä, että parina iltana pukukoodi on formal. On totta, että joillakuilla on mukanaan oikeasti juhlapuvut, mutta suurin osa naisista pukeutuu kivaan mekkoon, jollainen luultavasti olisi mukana etelänmatkalla muutenkin sitä iltaa varten, jolloin syödään vähän paremmin jossakin kivassa rantaravintolassa.
Hyteistä osaan sanoa sen verran, että parvekkeelliset maksavat ikkunallista ulkohyttiä noin 20 prosenttia enemmän, riippuen laivasta. Olen ollut kahdesti ikkunallisessa, kerran parvekkeellisessa hytissä. Kun maksoimme parvekkeesta, tuli olo, että parvekkeella on oikeasti oltava, mutta mieluummin olin kannella auringon puolella kuin tuulisella parvekkeella varjon puolella. Iltaisin varsinkin parveke oli usein erityisen tuulinen. Sänky, vuodesohva ja peilipöytä ovat vakiovarusteita muissakin kuin superior-hyteissä. Vanhojenkin laivojen tavalliset hytit ovat minusta riittävän tilavia kahdelle, mikseivät kolmellekin – edelleen siksi, että harva viettää kovin paljon aikaa hytissä, ja silloinkin jos viettää, luultavasti makailee sängyllä.
Tekstiä lukiessani tuli tunne, että mitä enemmän menee rahaa, sen parempi. 300 euroa juomiin esimerkiksi kuulostaa varsin paljolta. Siihen rahaan saa juoda aika tavalla. Viikon limupaketti (juo niin paljon kuin jaksat) maksaa noin 50 dollaria. Viiniä saa ravintoloista myös laseittain, kuten olutta ja drinksuja. Hintataso on jonkin verran Suomen ravintolahintoja halvempi. Toki esimerkkiperhe on ostanut viiniä kymmenen pullon paketin (paketit halvempia kuin pulloittain ostaminen), mutta kymmenessä pullossa on aika tavalla juomista. Carnivalin laivoille saa muuten viedä matkustajaa kohden pullon sampanjaa mukanaan maista, Royal Caribbeanille ei.
5 comments
Katsotaanpa tuota erittelyä. Lennot 2400? kertaakaan en ole maksanut lennosta Miamiin yli 600/hlö. Ostokset 345 ja muut 320. Itse risteily 2400 kolmelta hengeltä ei ole mikään mahdoton luxushinta. Superior balcony-hytti ei eroa standard balconystä juurikaan. Sijainti laivalla on eilainen ja parveke ehkä hieman suurempi, mutta muuten hintaero on hukkaan heitettyä rahaa.
Jos vakavasti laskee niin kohtuuhintaiset lennot 1800 ja risteily 2400 = 4200 ei ole kolmen hengen hiihtolomamatkasta mitään erikoista. 1400/hlö. Moitä maksaa kolmen hengen kanarianmatka hiihtoloma-aikaan, kun laskee mukaan sen, mitä matkalla kuluttaa ruokaan Y.M. Mitä taas 300/viikko juomiin, niin ei ole kummoinen summa. vaikka se jaettaisiin vain kahdelle, niin se on n. 20/pv. Olut lounaan kanssa, ehkä toinen kannella, lasi viiniä illallisella, pari drinkkiä illalla. Eipä ole mitään kohtuutonta dokaamista lomalla.
Suomessa yritetään saada normaalit risteilyt vaikuttamaan luxukselta, mitä ne eivät ole. Kuitenkin mukavia, rentouttavia lomia kohtuuhintaan.
Hei anonyymi. En oikein tavoita, mihin pyrit kirjoituksellasi. Minähän juuri yritin todistaa, että eivät Karibian risteilyt ole luksusta vaan niille pääsee jotakuinkin vähän kalliimman Kanarian-matkan hinnalla. Minä en ole osallisena tuohon Kaganin perheeseen millään tavalla. Omiin matkoihini laitan itse sopivaksi katsomiani summia.
Miamin lennoista vielä. Jos ei ole tarkkoja rajoituksia lentoajoista, voi lennot kai saada 600 eurolla, mutta jos on mentävä tiettynä aikana, tuo hinta ei ole ainakaan meille koskaan ollut mahdollinen. Sääli! Minulle todellakaan ei ole itseisarvo maksaa paljon, päinvastoin!
Törmäsin joskus aikaisemmin samaan naurettavaan lehtijuttuun. Kun itse olin Liberty of the Sea s-risteilyllä, maksoi parvekehytti n. 1000€, ja lennot Miamiin Heahrown kautta n. 600€. Tosin lento oli perillä sen verran myöhään, että vietimme yön ihan kivassa hotellissa Miami beachillä, joka maksoi muistaakseni n. 100€. Jotenkin turhaan yritetään saada tavallisesta turistimatkasta ”once in a lifetime” ökyilyä, millä pistetään rahaa palamaan. Jos lennot maksoivat 2400 ja hytit kolmelle hengelle runsaat 3000, ei kuudesta tonnista juuri jää ökyilyyn. Ja jos alkoholijuomiin kului 300 kahdelta hengeltä (oletan että kolmas oli lapsi) niin se ei ole kuin pari kymppiä päivässä, mikä ei laivan hinnoilla ole paljoakaan.
Onhan Karibian risteily keskiverto Tallinnan ja Ruotsin risteilyihin tottuneelle jonkinlaista luksusta, mutta matkatoimistot ja lehdistö yrittävät kyllä saada ne vaikuttamaan hienommilta kuin ne ovatkaan. Suomalaiset matkatoimistot (kuten ATC Loistoristeilyt) mainostavat tavallisia kaiken kansan neljän tähden risteilyjä loistoristeilyinä ja ylihinnoittelevat ne sen mukaisesti. Todelliseen loistoristeilyyn, jossa hintaan kuuluvat kaikki ateriat laivan kaikissa ravintoloissa, alkoholijuomat, retket satamissa, tipi y.m kuluu helposti tuo 6000/hlö halvimmassa sviitissä (niillä laivoillahan halvimmatkin hytit ovat sviittejä). Ehkäpä Kaganien perhe seuraavaksi varaa sellaisen risteilyn. Pääsisivätpähän sitten kehumaan rahoillaan.
Risteilyistä todella annetaan väärä käsitys. Risteilyt eivät ole kalliita eivätkä luksusta, jos puhutaan näistä bulkkivarustamoista. Silverseasit ja muut ovat ihan eri juttu, mutta tässä lehtijutussa ei niistä puhuttu. Lennot maksavat useimmiten enemmän kuin risteily. Sisähyttejä saa usein alle 500 eurolla. Kyllä on luksus ja kalleus kaukana.