Type and press Enter.

Overland truck -matka – mitä odottaa ja mihin varautua?

Kun melkein kolme viikkoa on istunut overland truck -rekan kyydissä Afrikassa, voinee sanoa olevansa jonkinlainen rekkamatkailuveteraani. Matka oli pitkäaikainen unelmani, ja se toteutui monin verroin parempana kuin osasin edes odottaa. Unohtumattomien eläin-, luonto-, maisema- ja kulttuurikokemusten saaminen ei kuitenkaan ole pelkästään kivaa ja vaivatonta. Itse olin reissussa Suomen kesällä eli eteläisen Afrikan talvella. Muina vuodenaikoina on omat haasteensa (sateet, kuumuus, moskiitot). 

Overland truck on kustomoitu ajoneuvo, vähän kuin jos bussi ja rekka saisivat lapsen. Bussilla tällaisia matkoja ei olisi mahdollista tehdä, koska tiet vaativat vähän järeämpää ajoneuvoa (tai vastaavasti ketterää nelivetomaasturia). Sisällä on penkit kuin bussissa, mutta lisäksi pakastin ja kylmäbokseja sekä yhteiselle ruoalle että matkustajien omille juomille ja eväille. Jokaisella on myös oma lokero, johon matkatavaroiden on mahduttava. Monenlaisia matkatavaraviritelmiä meidänkin porukassa oli. Minulle rinkka oli luontevin. Sen lisäksi sain boksiin tungettua repun. Ilmastointia ei ole, mutta ikkunoita pystyy avaamaan. 

overland truck
Boksiin lähes mahtuu 162-senttinen.
overland truck

Rekassa kulkee lisäksi mukana telttoja, makuualustoja, pöytiä, tuoleja, kaasukeittiö, vesisäiliö, ruoanlaittovälineet ja astiat. Niille on lokerot ulkopuolella. Toisella puolella on kaikki ruokahommiin liittyvä, toisella yöpymiseen. Suurin osa aterioista siis tehdään leirintäpaikoilla ja välillä myös tien päällä ja syödään yhdessä. Lähes päivittäin pysähdyimme paikoissa, joissa oli kunnollinen ruokakauppa. Uskon, että ruoanlaitto itse omista tuoreista aineksista vaikutti siihen, että kukaan ei saanut vatsaongelmia koko matkan aikana. Joinain päivinä söimme lounasta ravintoloissa tai jokainen osti jotain kaupasta tai leipomosta mukaan. Silloin matkanjohtaja antoi ruokarahaa (joka ei riittänyt, mutta oli kuitenkin joitain euroja – koska lounas oli merkitty kuuluvaksi matkan hintaan). Parissa kohteessa kaikki ruokailut olivat omakustanteisia, mutta sen tiesimme etukäteen. Oli ihana välillä käydä hyvissä ravintoloissa Windhoekissa ja Swakopmundessa (Namibian rannikolla). 

Matkoja on varmasti erilaisia järjestäjästä riippuen, mutta konsepti on kuitenkin hyvin samanlainen. Oma kokemukseni on Acacia Africa -nimisen firman matkalta. Se on tehnyt overland truck -matkoja parikymmentä vuotta, ja sillä on parikymmentä rekkaa – eli aika kivasti kokemusta. 

Matkoja on saatavilla telttailuversiona (camping) tai majoitusversiona (accommodated), jollainen meillä oli. Acacian matkoilla molempien versioiden valitsijat ovat yhdessä. Majapaikat ovat sellaisia, että niissä on sekä huoneita tai bungaloweja että campingalue. Muutaman kerran myös me majoituksen valinneet asuimme teltoissa ja kerran telttailija dormissa, koska asuimme keskellä kaupunkia. Tiedän olevan matkoja, joilla majoitukset ovat neljän tähden tasoa, mutta silloin matkan hintakin on reilusti kovempi. On myös firmoja, joilla kaikki majoittuvat teltoissa. Tiesimme lähtiessämme, että majoitumme vaatimattomasti. Ei ollut odotuksia viiden tähden safarilodgeista. Niissä yövytään ihan toisenlaisilla matkoilla. Niinpä yllätyimme todella iloisesti, kuinka hyviä majoitukset keskimäärin olivat. Ehkä puolet oli paljon parempia, kuin olisimme osanneet odottaa. 

Tämä oli yksi parhaista majapaikoista. Kaksi seinää oli kokonaan lasia, ja terassilta saattoi seurata oryxien liikkumista tontilla. mietittiin, että tällaiset maisemamajoitukset ovat Suomessa helposti 300 euroa yöltä.
Tämä ihana oli joen rannalla. Vastarannalla oli Etelä-Afrikka. Uima-altaalla oli kiva hetki loikoilla.
Tämä majoitus vastasi lähinnä odotuksiani. oletin kaikkien olevan suunnilleen tällaisia, mutta näin perustason paikkoja oli lopulta vain muutama.
Tämä oli hämmentävä: teltta pääkaupungissa. Vähän aikaisemmin olin palellut yön teltassa. Vaikka tässä oli sängyt ja sähkölämmitteinen patja, en ollut tyytyväinen yhteisiin suihkuihin ja vessoihin.
Mietin hetken, kehtaanko julkaista tätä kuvaa, mutta haluan olla rehellinen. Näin kävi. Muutama huikka lähti harmitukseen suoraan pullosta.

Keräsin matkan varrella kaikenlaista, mihin kannattaa varautua. Varautuminen ei tarkoita useinkaan mitään negatiivista, vaan lähinnä sitä, mitä on odotettavissa. 

Overland truck -matkalla varaudu
  • aikaisiin aamuihin. Herätys ja useimmiten lähtökin on ennen auringonnousua. Kun matkan puolivälin tienoilla kysyttiin palautetta, sanoin toivovani, että edes yhtenä aamuna saisi nukkua kasiin. Mutta on järkevää olla liikkeellä aikaisin, jotta ehtii valoisaan aikaan nähdä mahdollisimman paljon eikä tarvitse olla tien päällä pimeässä. Nukkumaan mennään useimmiten myös ajoissa. Puhelimessani oli tällaisia herätysaikoja reissun jäljiltä: 5.30, 5.50, 6.20, 6.50, 7.00.
  • istumaan autossa älyttömänkin pitkiä päivämatkoja. Pisimmillään ajoimme 10-tuntisen päivän, mutta toisinaan olimme pari päivää lähes paikoillamme. Varaudu siis puuhalla, jolla saa ajan kulumaan: leffoja, musaa, kirjoja, äänikirjoja, lehtiä, pelejä… Minä kirjoitan esimerkiksi tätä postausta matkalla Windhoekista Etoshaan. Alkumatkasta jaksaa katsoa maisemaa, mutta määräänsä enempää sitä ei jaksa.
  • odottelemaan. Meidän porukka oli siitä ihana, että melkeinpä aina kaikki olivat koolla oikeaan aikaan eikä patologisia myöhästelijöitä ollut. Mutta vaikkapa rajoilla rekan tullaus voi kestää tunnin tai matkanjohtajan SIM-kortinhakureissu toisen mokoman.
  • päiviin, jolloin käytännössä vain ajetaan. Ne tuntuvat joutopäiviltä, mutta joskus matkat vain ovat pitkiä. Yleensä tällaistenkin ajopäivien päätteeksi on jonkinlainen aktiviteetti. Meillä koko reitti oli yli 5000 kilometriä, eivätkä tiet todella mitään motareita eikä auto mikään Ferrari.
  • turvotukseen ja ehkä lisäkiloihinkin, koska istumista on niin paljon. (Omani olivat onneksi lähinnä turvotusta ja viikossa poissa).
Joskus ikkunasta tuijottelu palkitaan. Meillä oli tapana aina hihkua, jos jossain näkyi eläimiä.
Overland truckissa ei ole vessaa, joten varaudu
  • puskapissimään. Säännöllisesti pysähdytään, jokainen hakee oman puskansa, hoitaa asiansa ja matka jatkuu. Varaudu siis paperilla ja puhdistuspyyhkeillä sekä käsidesillä. Aika harvoin tien päällä pääsee asioimaan vessaan.
  • siihenkin, että autiomaassa ei ole aina edes puskia. Silloin lasketellaan kuka mihinkin ilkeää.
  • siihen, että milloin pääsee oikeaan veskiin, julkisissa mukavuuslaitoksissa ei useinkaan ole lukkoja.
Afrikan talvi voi olla kylmä, joten varaudu
  • lämpimillä vaatteilla. Älä katso sääennusteista vain päivän ylintä lämpötilaa vaan myös alinta. Jos sinulla on kaksi kerrastoa, ota paksumpi (me emme ottaneet). Ota pipo ja hanskat, villasukat ja lämmin pyjama. Kaikissa majapaikoissa ei ole lämmitystä, joten yöt voivat olla hyvinkin kylmiä, ja aamulla lähdetään liikkeelle aikaisin – joskus myös avoimilla autoilla.
  • kerrospukeutumaan, jotta voit päivän aikana kuoriutua kuin sipuli. 
Overland truck -matka ei ole all inclusive lepoloma, joten varaudu
  • tekemään vähän hommia. Overland truck -matkat eivät ole all inclusive -matkoja, joissa asiakasta pelkästään palvellaan. Meillä on kiertävä lista: kokkaus, astioiden pesu, rekan siivous, kamojen pakkaaminen, vapaa. Hommasta riippuen siihen menee +/- vartti, eli varsinaisesti kukaan ei hommista rasitu. Matkanjohtaja tekee suurimman osan hommista. Koska meidän ryhmämme on pieni, hommat tehdään pareittain, ja parin valitsi matkanjohtaja. Omat lautasensa, mukinsa ja ruokailuvälineensä jokainen tiskaa itse.
  • siihen, että osa tekee hommia vähemmän kuin toiset, ehkä jopa välttelee niitä.
overland truck
overland truck
overland truck
overland truck
Matkalla ollaan pitkiä aikoja 24/7 muiden kanssa, joten varaudu
  • sietämään muita ihmisiä suunnilleen koko hereilläoloaika koko matkan ajan.
  • ottamaan yksityisyyttä ja omaa rauhaa, milloin siihen on mahdollisuus. Pitkiltä ajomatkoilla moni vetäytyy omaan tilaansa. Joissain kohteissa on mahdollista liikkua omassa seurassa. Enimmäkseen kuitenkin ollaan ryhmässä, mikä voi introvertillä joskus ottaa koville.
Overland truck -matkat eivät ole luksusta, joten varaudu, että
  • lämmin vesi ja suihku eivät ole itsestäänselvyyksiä. 
  • tukka saattaa jäädä pesemättä ja pestyä tulee vain paikat, jotka kestävät kylmää vettä.
  • olemaan vähän rähjäinen ja usein hyvin pölyinen.
  • majapaikassa ei läheskään aina ole lämmitystä, joten illat, yöt ja aamut voivat olla hyvinkin kylmiä. Milloin lämmitys oli, saatoimme pistää ihan tanssiksi.
Overland truckilla mennään välillä keskelle ei mitään, joten varaudu
  • olemaan ilman nettiä parikin päivää.
  • että ostamasi SIM-kortti tai eSIM ei toimi.
  • ostamalla kunnollinen powerbank, koska telttaillessa ei ole aina latausmahdollisuutta.
  • somettamisen sijaan katsomaan vaikkapa järjettömän upeaa tähtitaivasta, koska ei ole valosaastetta häiritsemässä.
  • että keskellä ei mitään -paikka ja moni muukin saattaa olla korkealla, joten ohuesta ilmanalasta päänsärkyä saava voi oireilla.
Vaikka suurin osa kaikesta sisältyy matkan hintaan, tarvitset rahaa. Varaudu
  • käteisellä (eurot hyviä vaihtaa, myös dollarit, jotka Zimbabwessa käyttövaluuttaa myös) ja kortilla. Automaateista usein saa rahaa, mutta joskus vaihtopiste on kätevämpi. Rahaa menee vähemmän kuin luulet, jollet ole erityisen kova juomaan tai ostele kaiken aikaa jotain. Me varaudumme noin 25-30 euron päiväbudjettiin henkilöä kohden, mikä taisi olla ihan sopiva. Paikoin rahaa meni enemmän ravintoloihin, paikoin ostoksiin. Välillä taas oli päiviä, jolloin rahaa ei mennyt mihinkään. Toisaalta paljon vähemmälläkin selviäisi.
  • mieluummin siihen, että rahaa on kuin että ei ole. Jotkin elämykset voivat jäädä kaivelemaan, jos et pystykään toteuttamaan siksi, ettei ole käteistä.
  • välipaloilla, koska joskus ruokailujen väli voi venyä pitkäksi. Useimmiten meillä oli rekassa hedelmiä saatavilla, mutta ostin itse jugurttia, suklaata, kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä, perunalastuja.
  • siihen, että erityisruokavaliota noudattavaa ei aina pystytä huomioimaan. Etenkin gluteeniton ruokavalio voi tuottaa Afrikassa hankaluuksia. Gluteenitonta pastaa oli matkan varrella saatavilla, mutta leipä oli minulle synonyymi riisikakuille. Veget huomioitiin meillä hyvin.
  • myös pitämään omaisuuttasi silmällä. Meidän porukasta lähti yksi lompakko käsilaukusta täysin huomaamatta. Kaikkialla tuntui turvalliselta, mutta silti on syytä olla varovainen.
Toisaalta kuitenkin varaudu
  • positiiviseen ähkyyn, koska lyhyessä ajassa saat niin paljon elämyksiä ja kokemuksia. Niitä on joka päivä.
  • vain nauttimaan. Kaikki on mietitty valmiiksi. Esimerkiksi rekassa on kylmäbokseja, joissa voi säilyttää omia juomia ja ruokia. Matkanjohtaja pitää huolen, että kaikki tietävät, mitä tehdään ja mihin aikaan, mistä voi nostaa rahaa, missä pitää liikkua vain taksilla jne.
  • pitämään aistit avoinna, koska elämyksiä tulee yksi toisensa jälkeen. Kaikki on hyvin järjestettyä ja kaikkeen voi osallistua hyvillä mielin.
  • siihen, että moni asia on paljon paremmin kuin osasit edes odottaa.

Lue lisää: Matkan vaiheista ja kohteista löydät lisää tästä linkistä.

overland truck

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

8 comments

  1. Oi kuinka tuntuu mielenkiintoiselta. Tekisi oikeasti mieli lähteä tuollaiselle reissulle. Saamme kaiketi lukea reissusta myöhemmin kohteittain.

    1. Muutamista kohteista juttuja jo onkin, ja lisää toki on tulossa. Ei muuta kuin hyppää kyytiin. Rekkamatka on huikea elämys.

  2. Huikealta kuulostava reissu! Täytyy myötäillä erityisesti Afrikan talvea ja aikaisia aamuja. Nämä itse asiassa liittyvät toisiinsa siinä mielessä, että itselleni on jäänyt mieleen Kalaharin aamujen kylmyys. En ollut siihen kylmyyteen varautunut riittävästi, mutta auringon noustessa liikkeelle aina tosiaan lähdettiin.

    1. Toisaalta talvi on hyvä aika matkustaa, koska päivällä ei ole liian kuuma ja viileät yöt tekevät nukkumisesta helpompaa. Lopulta kylmyyskin on vain varustelukysymys.

  3. Tämä oli yksi kiinnostavimmista postauksista, jonka olen lukenut pitkään aikaan! Olen miettinyt noita overland truck -reissuja jo useamman vuoden, lähinnä Keski-Aasiaan, mutta kyllä nuo eteläisen Afrikan kohteetkin kiinnostaa, ja päädyin jopa tutkailemaan tuon firman tarjontaa.

    Moni noista “alkeellisista asioista” on tuttuja mökki- ja telttailuelämässä, joten en usko, että suurempia järkytyksiä tulisi. Ehkä eniten rassaisi tuo 24/7 sosiaalisuus, koska olen todella introvertti. Oliko majoitukset muuten miten järjestetty, en huomannut tekstistä, eli saiko omaa rauhaa vai pitikö jakaa huone rändomin kanssa?

    1. Kiva kuulla! Ja kiva, että toit esille seikan, jota en ollut tajunnut mainita.

      Uskoisin reissujen olevan samankaltaisia maanosasta riippumatta. Pitääkin itse tutustua Keski-Aasian tarjontaan!

      Meillä oli reissussa vain yksi, jolla ei ollut reissukaveria itsellä. Hän majoittui teltassa. Muistaakseni luin jostain, että majoitettaisiin samaan huoneeseen samaa sukupuolta olevan kanssa. Toisaalta muistan nähneeni yhden hengen lisämaksun, joka oli sen verran paljon, että oletin tarkoittavan yhden hengen huonetta. En siis osaa vastata. Kannattaa laittaa kiinnostavalle matkanjärjestäjälle viestiä. Acacialla on ctatti nettisivuillaan. Vastasivat siinä ja sähköpostilla nopeasti.

  4. Kun kerroit lähteväsi tällaiselle reissulle, en tiennyt overland truckeista mitään. Nyt tiedän jo enemmän. En lähtisi itse overland truck -matkalle, kun kaipaan enemmän omaa rauhaa ja vähemmän autossa istumista. Mutta haluaisin nähdä kaikki nuo paikat! Olenpas hankala tapaus. Joka tapauksessa seuraan matkan etenemistä suurella mielenkiinnolla. Luvassa siis ainakin vielä Namibiaa, Etelä-Afrikkaa, huikeita maisemia ja eläimiä.

    1. Sanoisin tämän olevan vaivattomin tapa nähdä tuo kaikki. Mutta ymmärrän hyvin, että tänä ei suinkaan ole kaikille. Itse lähtisin koska vaan uudelleen! Lisää tulee vielä Botswanaa, ja tosiaan Namibiaa ja ihan vähän Etelä-Afrikkaakin. Välillä ehkä vähän Ranskaa. Pysy siis kuulolla.