Type and press Enter.

Mukavuutta halvalla. Kannatti maksaa Lufthansan bisneslipuista

En tiedä, missä stressissä tai suorastaan koomassa olin viime syksynä, kun varasin lennot Portoon. Nimittäin kun matka lähestyi ja aloin katsoa lipustani lentoaikataulua, olin kovin hämmästynyt, miksi paikkani olivat rivillä 2. Koneen etuosassahan on bisnesluokka. Muutamankin kerran tätä ihmettelin, kunnes muistin: minä tosiaan olin ostanut bisnesliput. Muisti alkoi palailla pätkittäin. Olin päätynyt valintaan monestakin syystä. Ja jo lähtöselvityksessä olin valinnastani enemmän kuin tyytyväinen. 

Ensimmäinen syy valintaan oli hinta. Lufthansan Euroopan sisäisillä lennoilla turisti- ja bisnesluokan hintaero ei ole kovin suuri. Koska minusta yli 400 euron Euroopan-lennot ovat älyttömän kalliit, koin, että maksamalla noin 80 euroa enemmän, saisin sentään kalliille hinnalle vähän enemmän vastinetta. Koska erotus ei oikeasti ollut suurempi, en epäröinyt valintaa tehdä. Lennot Helsingistä Frankfurtin kautta Portoon maksoivat siis bisneksessä vähän yli 500 euroa. 

Toinen syy oli paluulennon yli viiden tunnin vaihtoaika Frankfurtissa. Aiempien kokemusteni perusteella Priority Passilla ei ole pääsyä mihinkään loungeen. En kyllä tarkistanut, onko tilanne muuttunut. Viisi tuntia on kuitenkin aivan järjettömän pitkä aika odotella kentällä. Siksikin olin valmis maksamaan vähän ekstraa voidakseni viettää tuon ajan rauhassa loungessa. Lentokenttien ruoka- ja juomahinnat ovat niin hulluja, että johan kompensoin muutaman kympin pelkästään juomalla limua, lasin tai pari viiniä ja syömällä jotain loungessa. Frankfurtin lounge oli kyllä aika kolkko, mutta rauhallinen paikka viettää aikaa. 

Lufthansa lounge Frankfurt

Lufthansa lounge Frankfurt

Lufthansa lounge Frankfurt

Kolmas syy ei ollut tiedossa vielä lentoja varatessani: aivan järjetön jono lähtöselvityksessä Helsinki-Vantaalla. Turistiluokan jono kiemurteli ovelle asti. Hiihtoloman viettoon lentävä suksikansa tukki koko aulan. Pari kymppiä olisin ollut valmis jo siinä pulittamaan mahdollisuudesta astella ohituskaistaa. Edelläni bisnesjonossa oli yksi perhe. Heidän lähtöselvitykseensä meni yli kymmenen minuuttia. Kun seurasin viereistä jonoa, meininki oli sama. Mutta seistä jonossa toisena tai 25:ntenä. Siinä on vissi ero. 

Lufthansan palvelu on koneessa hyvää. En minä mitään gourmet-ruokaa saanut, mutta ihan hyvät illalliset. Kyllähän sitä ihminen pari illallista tarvitsee – tai ainakin syö, kun eteen kannetaan. Tartarpihviä kyllä hetkisen ihmettelin: ehkä saksalaisella lentää tyyppejä, joiden kulinaristinen harrastuneisuus on raa’an lihan tasolla. Minulla jäi syömättä, kuten aina jää, jos raakaa lihaa tarjoillaan. Molemmilla lennoilla oli sama menu, jolla oli kaksi pääruokavaihtoehtoa. Molemmat ehdin testata. Kana oli maukkaampi kuin kala. 

Lufthansa dinner

Minusta tein hyvän valinnan. 80 euron lisämaksulle taisin todella saada vastinetta. Sitä paitsi jalkatilakin oli sellainen, että ei tarvinnut asetella lyhyitä kinttujani vaan sain oltua juuri, kuten halusin. Pidän kyllä jatkossakin mielessä, että muistan tarkistaa, mikä on turren ja bisneksen hintaero. Jos puhutaan kympeistä, on helppo tehdä valinta. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

24 comments

  1. Vaikutti todella miellyttävltä tavalta lentää!
    Olen vain kerran ollut busineksessä ja tämäkin täysin vahingossa kun Air France meinasi erottaa koko perheen toisistaan ja laittaa 5v. lapsen yksinään 9h lennolle täysin vieraiden ihmisten väliin. Pariisissa käymämme neuvottelun jälkeen, meidät siirrettiin businekseen koska moka oli täysin lentoyhtiön. Olihan se parempi luokka varsin kiva… alkaen omasta passintarkastuksesta, asteluun omaa tuubia pitkin koneeseen. Ja entäs ne penkit… Juu, mutta sen reissun hinta olisi ollut 250€/hlö/suunta lisää, joten paluu suoritettiin turreluokassa.

    1. Mannertenvälisillä matkustusluokalla on enemmän merkitystä. En todella maksaisi satasia extraa Euroopan sisäisillä. Hieno ratkaisu lentoyhtiöltä teidän tapauksessa.

  2. Priority Pass Lounge Frankfurtin Terminaali 1:ssa vaatii poistumisen transit-alueelta eli joudut uudestaan turvatarkastukseen matkalla portille.
    Monesti Lufthansalla on halvempaa matkustaa Business-luokassa Euroopassa.

    1. Joo, se on siellä. Lyhyehköllä odotuksella ei maksa vaivaa jonotella. Siksi en muistanut koko loungea.

  3. Oi, yhden kerran matkustin Hansan busineksessä vuonna nakki ja miekka, muttei mennyt hyvin se matka. Paha raskauspahoinvointi aiheutti sen, etten syönyt enkä juonut koko lennolla mitään, vaan kyyhötin penkissä huonovointisena ja oksentelin muutaman kerran. Päätyi sairaalan tiputukseen se keikka. Vieläkin harmissani moisesta 😂 No, josko joskus toiste paremmalla tuurilla. Anyway, hyvän valinnan teit, ehdottomasti lisäkymppien arvoinen lento. Hansa on ihan ok.

    1. Höh, ei onneksi lentoyhtiön syy tuo. Niin hyvää oli taas palvelu, että pelkään, jos pitää ottaa tavaksi.

  4. Lensin juuri edestakaisin Singapore-Helsinki-Singapore alle 500 euroa, niin tämä hirvittää, mutta ymmärrän perustelusi lisähinnalle. Olisihan se kiva, jos lentomatka joskus olisi vähän enemmän luksusta. Lentokentällä on tosiaan todella kallista syödä ja juoda mitään, joten ei vaadi paljoa, että vaihdon aikana saa käytettyä osan maksamastasi lisähinnasta.

    1. Joo, 500 eurolla pitäisi minustakin päästä aika paljon kauemmas kuin Portugaliin. Mutta kun olin varaamassa reissua, Kaukoitään kaikki oli järjestäen toista tonnia, jos matka-aika alle vuorokauden.

  5. Mä oon kyllä edelleen sitä mieltä että Euroopan sisäisissä bisnesluokan lennoissa ei ole järkeä – vaikka ymmärränkin hyvin perustelusi eikä hinnanero ollut suuri 🙂 Oon kerran lentänyt Frankfurtista Helsinkiin Lufthansan bisneksessä enkä kokenut siinä oikein muuta ekstraa saavani kuin ilmaisen aterian.

    1. Suurempi jalkatila, ei vieruskaveria, henkilökohtainen palvelu. Kyllä minä arvostan. Eri juttu on, paljonko olen valmis siitä maksamaan. 20 euroa/lento oli minusta aika kohtuullista. Kun sillä sai myös vapautuksen jonotuksesta.

  6. Portoon on kyllä niin pitkä matka Euroopassa, että sinne voisin tuon 80e erotuksen ehkä maksaakin. Siinä alkaa olla mun kipuraja hintaerotuksessa. Oli muuten melkoisen kalliit lennot joka tapauksessa, joten tuossa hinnassa ei businekseen nosto edes tuntuisi 😀

    1. Nimenomaan 20 prosentin hintaero ei enää näissä summissa tunnu. 200 euron lippuun olisi suurempi kynnys laittaa 80 euroa ekstraa, vaikka tästä eteenpäin aion kyllä senkin vaihtoehdon tarkistaa. Ei Euroopan sisäisillä tule edes katsottua bisneslipun hintaa.

  7. Jos Economy liput olivat jo noinkin kalliit, niin sitten pisnes-hinta ei ole paha – vaikka 80 eurolla saa jo kunnon ravintola-aterian juomineen tilavassa ympäristössä kuin kapearunkoisen koneen etuosassa. Ok — no nyt hinta siis +20€ legi. Ainakaan Finnarilla jalkatila ei ole yhtään suurempi – ehkäpä Luftwaffella on. Ankeata se matkanteko mielestäni on aina näissä kapearunkoisissa, missä ei ole kunnon penkkejä – Toisin kuin AA:lla, jossa A321B mallissa on first, business ja eco. Turkkilaisella voisin maksaa hieman enemmän, jos koneena on laajarunko A330 – mutta heidän palvelunsa on jo economyssakin riittävä ainakin Euroopan sisällä.

    1. Minusta jalkatila oli Lufthansalla reilusti suurempi, jollen sitten ole itse kutistunut sitten viime lentojen. Siinä mahtui oikeasti olemaan, liikuttelemaan jalkoja ja ei tullut fiilistä, että minut on kahlittu tähän. Olen kyllä jotain valmis maksamaan siitäkin, että vieruskaveri ei istu ihan minussa kiinni, eli on se yksi tyhjä paikka välissä. Turkkilaisen palvelu on ihanaa. Bisneksessä on tietty se kokkipoika. En koskaan ole saanut selville, tekeekö hän oikeasti muuta kuin perus stuertin töitä, koska on ollut aina verhon takana, mutta tötteröhattu on komea.

  8. Busineksessa on aina ihana matkustaa. Se on kuitenkin sen verran harvinaista herkkua meikäläiselle, että nautin joka kerta. En ole kyllä kertaakaan raaskinut itse ostaa busineslippua, vaan olen pisteillä korottanut matkustusluokkaa ja kerran meidät portilla upgreidattiin. Jos hintaero olisi vain 80 € niin sen minäkin voisin maksaa.

    1. Varsinkin kaukolennoilla matkustusmukavuus korostuu eri tavalla. Silloin kuitenkin hinnassakin puhutaan satasten jollei tonnien eroista, joten kyllä vain on useimmiten polvet suussa kärvisteltävä.

  9. Mä olen niin pihi lentojen hinnoissa, että en kanssa helposti lähtisi ostamaan korotusta business-luokkaan. Mutta jos bisnekseen haluaa, niin musta toi on kyllä tosi hyvä hinta sille eli ymmärrän hyvin ratkaisusi. Mulle tuli ihan yllätyksenä, että business-korotus ei maksa ton enempää. Itse asiassa just tällä viikolla varasin yhdelle tutulle porukalle Lufthansan lennot Portoon (he pyysivät siis apua lennon varaamiseen…), ja nekin maksoivat siinä keskimmäisessä matkustusluokassa (johon saa ruumalaukun mukaan) yli 400 €/pää eli ilmeisesti Porton lennot ovat kohtuullisen hintavia tarjouskampanjoiden ulkopuolella.

    1. Kyllähän korotus usein maksaa paljon enemmän, mutta milloin sen voi saada näin halvalla, en vastedeskään jätä ostamatta. Koin saavani todella lisäarvoa koko maksamalleni rahalle. Portugalin lennot ovat minusta yleisesti ottaen varsin hintavia.

  10. Ohhoh, jos vain 80 euroa tuli lisää että pääsi bisnekseen, niin ei todellakaan paha! Jos kaukolennolla pääsisi samalla, niin sitten varmaan investoisin, mutta sellainen taitaa jäädä haaveeksi. 😀

    1. No joo, jos olisi kaukolennoilla tuohon hintaan, en koskaan jättäisi ottamatta!

  11. Oho, onpa tosiaan edullinen lisä bisneslipusta! :O Pitänee itsekin muistaa tsekata bisneshinnat useammin ihan Euroopan lennoilla! Nyt kun lensin juuri Qatarilla takaisin kotiin Krabilta bisneksessä niin jotenkin sitä miettii taas että aika usein se alkaa olla sen ylimääräisen rahan arvoinen, koska etenkin tuo jonottaminen niin usein maailman lentokentille alkaa tehdä hulluksi, haha! 😀

    1. Kas Veera täällä moi, en näköjään sitten kirjottanut nimeäni, paha! 😀

    2. Kaukolennoilla valitettavasti puhutaan aika paljon kovemmista summista… En muuten muista, miksi ylipäätään päädyin katsomaan edes bisneksen hintaa. Toisaalta en muistanut edes ostaneeni juuri noita lippuja, joten ei ihme, jos muutama muukin yksityiskohta unohtunut. 🙂

  12. Enpä ole koskaan ajatellut, että Euroopan sisäisillä lennoilla voi saada parempia paikkoja noinkin pienellä hintaerolla. Hyödynnän yleensä mahdollisuuksien mukaan economy comfortia eikä tuo siihen verrattuna ole enää hinnanmuutos eikä mikään. Täytyykin katsastaa tuokin vaihtoehto tästä lähtien.