Kaikki rahat menevät matkailuun kuitenkin, joten harvoin lasken, mitä reissut maksavat. Viime kesänä avasin 2,5-viikon Thaimaan-matkani kustannuksia. Silloin olin reissussa yksin, kiersin paljon, näin paljon enkä kovin paljon (yhtään) miettinyt kustannuksia. Kun ostaa lennot jo joskus keväällä, maksaa hotellin vasta perillä ja jakaa kustannuksia muutenkin, ei edes huomaa, paljonko kaikkeen lopulta on mennyt. Näin kävi tämän Afrikan-reissun kanssa. Toki matkustajia (ja maksajia) on kaksi. Kaikki hinnat ovat siis kahdelle.
Olimme viikon Réunionilla ja toisen Madagaskarilla, josta minun oli palattava vielä yhdeksi yöksi Réunionille ennen kotiin paluuta, ja mies jäi vielä viikoksi sukeltamaan. Kustannukset on laskettu vain yhteisille vähän yli kahdelle viikolle.
Lennot – suurin menoerä
Helsinki – Pariisi – St Denis Air Francella 4300 euroa (bisnes)
St Denis – Antananarivo Air Australilla 752 euroa (turisti)
Ehdottomasti suurin menoerä olivat lennot. Kallista, kohtuullista vai edullista? Kaikki on suhteellista, mutta kyllä, minusta kallista. Lennot Euroopasta Réunionille ovat järjettömän pitkät, ja lentämällä economyssä säästäisi epäilemättä tosi paljon, noin puolet. Yölennolla Pariisista saattaisi jopa pystyä vähän torkkumaankin pienessä tilassa. Minä nukuin pitkästä aikaa lennolla hyvin, monta tuntia putkeen. Sillekin on kai jokin arvo laskettava.
Lisäinfoa lennoista: Air Francen lennoissa oli lisäksi sellainen huono puoli, että Pariisissa pitää vaihtaa kenttää. St. Denisin lennoilla Air Francen bussi oli maksuton, mutta yli tunnin bussimatkaan matkalaukkujen ulos ottamisineen, roudaamisineen ja uusine checkineineen menee aika paljon aikaa. Bussilippu pitää hakea Air Francen tiskiltä, jollaista ei ole Helsinki-Vantaalla eikä terminaalissa, johon Finnairin kone laskeutuu. AF ostaa Helsinki-Pariisi-välin Finskiltä. St Denisissä voutcherin saa lähtöselvityksestä. Myös Corsair lentää Réunionille Pariisista (CDG), jolloin kentänvaihtoa ei tulisi.
Sen sijaan Madagaskarille ei taida halvemmalla Réunionilta päästä, jollei mene laivalla, joita kulkee kerran viikossa ja jolla matka suuntaansa kestää vuorokauden. Ostin lennot hyvissä ajoin huhtikuussa, joten mistään kalliista viimeisistä paikoistakaan ei liene kyse. Siihen nähden melkein 400 euroa yhdeltä on ihan hullun kallista, kun miettii, että suunnilleen saman pituisen lennon Helsingistä Berliiniin saa satasella. Kysynnän ja tarjonnan laki on tällainen: maksa tai ole menemättä.
Majoitus Réunionilla – laatu maksoi
Hotelli LUX Ile de la Réunionin mediahinta 8 x 168 yhteensä 1344 euroa (norm. hinta ei paljon kalliimpi)
Majoitus Réunionilla ei ole halpaa oikein missään, ja jos haluaa hotellin rannalta, vaihtoehtoja on aika vähän. Suurin osa hotelleista sijaitsee muualla. Kalliimpiakin vaihtoehtoja olisi ollut, enkä nyt ihan varma ole, onko LUX Ile de la Réunion viiden tähden hotelli, vaikka sen sanottiin olevan ainoa sellainen koko saarella. Tosi kiva hotelli se kyllä on, mutta kovan huonehinnan jälkeen ei enää tehnyt todellakaan mieli istua allasbaarissa 9 euron drinkeillä, ottaa minibaarista vitosen limua tai syödä hotellin ravintolassa 40 euron illallisia. Onneksi kävelymatkan päässä on kunnon marketti alle euron limuineen ja useita ravintoloita, jotka eivät nekään ole halpoja, mutta suunnilleen puolet hotellin buffasta.
Autoilu Réunionilla – saaren muuhun hintatasoon nähden yllättävän edullista
Ensimmäinen viikko 222 euroa, tankillinen dieseliä 45 euroa (1,05 e/l).
Toinen viikko reilut 300, joten yhden päivän hinta pyöreästi 40 euroa, polttoaine noin 10 euroa. Yhteensä 317 euroa
Réunionilla on ilmeisen tiheä julkisen liikenteen verkosto. Busseja ajaa pieniä vuoristoteitä sinne tänne, joten jos aikaa olisi ja haluaisi säästää liikkumisessa, miksei kulkisi bussilla. Ilmeisesti meidän käymistämme paikoista vain tulivuorelle ei ole julkista liikennettä. Toisaalta hotellin kuljetus lentokentälle ja sieltä pois olisi maksanut 75 euroa henkilöltä suuntaansa, joten näillä hinnoilla kuittaa helposti autonvuokran.
Autosta säästäminenkään ei oikein onnistuisi, sillä otimme taas halvimmat, mitä netissä tarjolla oli. Varaus tehtiin kyllä vasta paria päivää ennen lähtöä, mutta pari sataa viikosta ei minusta ole kallis. Toisen viikon ja vielä pienemmän auton hintaa selittänee elokuu ja ranskalaisten lomakausi.
Aktiviteetit – suurin osa ihan ilmaisia
Liitovarjoilu 150 euroa (olisi ollut 170, mutta tuulet eivät olleet suotuisat ja tulimme nopeammin alas kuin oli tarkoitus)
Réunionilla on paljon tekemistä, mutta rannalla oleilu ja luonnossa patikointi ovat ilmaisia. Vain paikalle pääseminen maksaa. 7,50 eurolla vuokrasin sup-laudan puoleksi tunniksi, vähän kalliimmalla saa kanootin. Tällaiset eivät ole budjetissa kovin merkittäviä. Liitovarjoilu sen sijaan oli selvästi kalliimpaa, mutta ihan jokaisen euron arvoista.
Madagaskar (viikon kiertomatka) – helppoa, mukavaa ja kohtuuhintaista
Viikon kiertomatka majoituksineen ja kuljetuksineen 1282 euroa. Tipit noin 80 euroa.
Matka ostettiin paikalliselta Mozaic Tours -matkatoimistolta. Maksoimme puolet etukäteen tilisiirtona ja puolet heti matkan alussa Madagaskarilla. Vähän hirvitti lähettää rahaa madagaskarilaiselle tilille, mutta kaikki meni todella hyvin. Hotellit olivat tasoltaan vaihtelevia kahdesta tähdestä neljään. Esimerkiksi ensimmäinen kaupunkihotelli (Brajas) Antananarivossa maksoi laskun mukaan noin 40 euroa, Vakona Forest lodge jonkin kympin enemmän ja aivan mieletön helmi, Tripadvisorin arvostelujen perusteella Antananarivon paras hotelli, Lokanga Boutique Hotel, suunnilleen satasen. Hotellit olivat yhtä lukuunottamatta vaatimatonta tähtiluokitustaan huomattavasti parempia Indri Lodgea lukuunottamatta. Se oli ankea, mutta osasyy oli monta päivää jatkuneessa sateessa, joka teki bungaloweista kylmiä ja kosteita.
Matkaa taitettiin uudehkolla Mitsubishi Pajerolla. Maantiet olivat ihan kunnossa, joten tavallisella henkilöautollakin voisi matkaa taittaa, mutta pikkuteille maasturi oli aivan välttämätön.
Hintaan sisältyi runsain mitoin erilaisia akriviteetteja. Niistä koitui yhteensä vajaan satasen verran lisäkuluja. Joissain paikoissa oppaat oli maksettu etukäteen ja annoimme vain muutaman euron tippiä, mutta esimerkiksi sademetsäkävelyiden opas jäi kokonaan meidän maksettavaksemme. Hänellä oli kiinteä hinta. Kyläkävelyn tytölle piti maksaa omantunnon mukaan. Näissä ehkä olemme vähän hövelejä ja unohdamme paikallisen palkkatason. Toisaalta saimme rahallemme erinomaista vastinetta.
Ruoka ja juoma – kallista ja halpaa, saaresta riippuen
Ruokaan ja juomaan mennyttä rahaa en laskenut. Kuvista näet, mitä suunnilleen mikäkin maksaa Réunionilla. Pyöreästi lounaan saa noin 15-18 eurolla, illallisen 18-25 eurolla, jollei syö kalliilla hotellilla. Leipomoista saa ihania patonkeja 3-5 eurolla, salaatteja noin kuudella, jos haluaa vaikka lounaalla vähän säästää. Kebab- ja pitsapaikkojakin on, jos haluaa edullisempaa. Aamiainen sisältyi hotellin hintaan. Alkoholi oli Suomen hinnoissa.
Madagaskarilla saimme hotelleissa aamupalaa ja lounaat söimme siellä, mihin kuski meidät milloinkin vei syömään. Tietenkin paikat olivat jonkinlaisessa yhteistyössä joko kuskin tai matkatoimiston kanssa, mutta toisaalta ehkä näin oli turvallisinta ja pääsimme hyvän hygienian paikkoihin. Illallisaikaan olimme aina hotellilla, joten oli luontevaa myös syödä siellä. Kalleimmat hinnat ruokalistoilla olivat useimmiten kuuden euron luokkaa, viini pari euroa lasi, eli Madagaskarilla söi aika edullisesti.
Yhteensä – hups, menihän sitä
Ilman syömistä ja juomista yhteissummaksi tuli 8225 euroa. Kun laskee päälle ruoat ja juomat, nousee lasku ehkä yhdeksän tonnin vähän pahemmalle puolelle. Turistiluokan lennoilla (samana ajankohtana ensi vuonna reilut 2600 euroa kahdelta) ja Réunionilla halvemmalla hotellilla hinta laskisi ehkä 2500 eurolla (paljon!). Madagaskarilla voisi olla ilman omaa kuskia ja opasta ja hotelleista voisi tinkiä, mutta monen sadan säästöihin ei mahdollisuutta olisi. Tietenkin paikallisbusseilla voisi liikkua, mutta aikaa pitäisi olla enemmän kuin meidän vaivainen viikkomme.
Oliko kaikki hintansa arvoista? Oli! Yksi parhaita matkoja ikinä!
Ja tietämättä yhtään, mistä koko otsikossa on kyse, onko humpuukia vai puppua, jaan jossain eteeni sattuneen ajatuksen täysin varauksetta:
“Science Says It’s Totally OK To Spend All Your Money On Travel.”
46 comments
kiitos – todella kiinnostava ja kattava paketti. Kyllähän nuo hinnat hirvittää, mutta jos tunne tahtoo, ei vaihtoehtojakaan ole. Kikatin ääneen barokkihuone-kuvan kohdalla – upeat olivat näkymät kaikesta huolimatta 🙂
Barokkihuone oli oikeasti hieno! Kuva ei anna sille oikeutta. Toki sairaana olisin toivonut veskin, jossa olisi ollut ovi, en asiointia sermin takana. 🙂
Kiitos, viihdyttävää luettavaa ja hienoja kuvia.
Itse olen päättänyt olla laskematta enää matkoihini meneviä kuluja yhteen. Niin kauan kuin rahat riittävät, ei ole väliä sillä paljonko rahaa yhteensä meni. Tulee vain hirvitysolo kun saa tietää totuuden. Menin huvikseni laskemaan paljonko laitoin tämän kesän joogamatkoihini rahaa, virhe, ISO virhe. En laske enää toiste. Vaikka rahanmeno joogaan ja matkustamiseen ei yhtään haittaa ja mitään en olisi muuttanut vaikka olisin etukäteen tiennytkin summan, niin nyt täällä loppui summaaminen. Mutta ymmärrän siis, että blogiin on ihan kiva kirjoittaa tälläinen postaus joskus.
Ei kauhean paha hinta muuten mielestäni businesslennoista, jos ja kun tuo on kahdelle. Joskus yhdenkin hlön lippu voi olla tuon hintainen. Mielestäni jos pitkälle lennolle saa businesspaikan 2000 € lähettyville, niin se on ok. Ja busineksessä lentäminen on, no, lomaa jo sekin.
Totta, bisneslennot ovat helposti 4000 euroa yhdeltä. Omamme olivat Air Francen jostain tarjouksesta. Myivät kaukolentoja vaikka mihin suunnilleen tuohon samaan hintaan. Tuo hinta tosiaan oli kahdelta. Minusta pari tonniakin on ihan hirveän paljon lentomatkasta, mutta toki matkustaminenkin on erilaista kuin turistissa.
Minunkaan ei tule laskettua juurikaan. Joskus maksan Visa-laskua vähän pidempään, joskus menen lomalta töihin tili tyhjänä, joskus reissaan tosi halvalla, kuten kesällä Balilla. Tämän yhteenvedon tein oikeastaan siksi, että kohteet ovat vähän eksoottisempia eikä niistä monellakaan ehkä hintojenkaan puolesta ole tietoa. Toisaalta halusin miettiä, millä hinnalla voisi päästä, jos kohteet houkuttelevat, mutta haluaisi mennä näitä hintoja halvemmalla.
Hei. Olen lukenut erityisesti Mada reissua, koska lähdemme perheen kanssa sinne kahdeksi kuukaudeksi. Jos aika on liian pitkä niin lennämme aikaisemmin pois. Kiitos blogisi, ajattelin pakata sadetakin:)
Kaksi kuukautta! Wau! Ihanaa. Ja sadevarusteet tosiaan mukaan!
Hui aika kallista 8). Tosin kaikki on suhteellista! Jos on rahaa käytössä, niin ei varmaan sitten ole :D. Itse kun olen aina tienannut surkeasti ja jokainen reissuni ajaa minut konkurssin partaalle, niin en voi haaveillakaan tällaisesta. En ole koskaan lentänyt missään muussa kuin economyssa ja ei ole kyllä muuta näköpiirissäkään. Hienoja kuvia, uskon kyllä, että on ollut hieno reissu! Ehkä jossain seuraavassa elämässä minäkin :P. On muuten hyvä, että ihmiset tekee tällaisia postauksia, ei ole aina helppoa hahmottaa, paljonko reissuilla kuluu rahaa. Itse en ole koskaan pitänyt kirjaa, joten minusta ei olisi tällaista tekemään. Arvostan, että muut tekevät :).
Aika tyhjänä ammotti tili kesän jäljiltä. 🙂 Nuo saaret ovat niin syrjässä ja kilpailua niin vähän, että palvelujen tarjoajilla on mahdollisuus rahastaa.
Mielenkiintoista lukea reissujen kustannuksista. Itse en myöskään hirveästi ole laskenut, vaikka välillä tulee mieleen, että olisi kiva tehdä tarkka raportti blogiin. Liian järjestelmällistä minulle 🙂 En ole bisnesluokkaa raaskinut käyttää, mutta kesällä sain upgraden Helsinki-Delhi lennolla ja pakko myöntää että olihan se luksusta! 🙂
Suuret linjat on helppo hahmottaa, kun avaa sähköpostin: lennot, hotellit, auto ja etukäteen varattu retki. Ei minustakaan sen tarkempaan kirjan pitämiseen olisi, enkä kirjaa yleensä pidä. Tämä matka teki poikkeuksen, koska kohteet keskimääräistä harvinaisemmat. Ajattelin, että kustannusten avaaminen voisi olla kiinnostavaa.
Minä jaan tuon mietelauseen ajatuksen ihan täysin, vaikka lähin, mitä olen Reunionia ikinä päässyt on, no, jätetään kertomatta. Kuvat kyllä osoittavat, että matka oli jokaisen siihen käytetyn euron arvoinen! Madagaskar kiehtoo minua, mutta minulla ei ole resursseja puristaa siitä matkasta kaikkea irti, koska suurintahan Madagaskarilla on tietysti monet kotoperäiset eläinlajit!
Tuohon reilun tonnin (kahdelta) viikkoon Madagaskarilla mahtui niitä eläimiäkin. Niistä on ollut juttuja blogissa aiemmin. Mutta noille kulmille lentäminen on kallista.
Mä tykkään näistä, on helpompi suunnitella matkoja kun edes suunnilleen tietää missä hintaluokissa liikutaan. Tämä nyt esimerkiksi menee meidän budjeteista jo aika lailla yli, ainakin jos kyse on vain kahdesta viikosta. Neljästä viikosta tuo hinta sitten taas ei enää olisi niin paha, vaikka ehkä valitsisinkin jonkun muun kohteen..
Ja barokkihuone on aivan ihana! Ruokamyrkytyksestä huolimatta. 😉
Onneksi on kohteita joka kukkarolle ja joka makuun. Minulla on monta haavetta toteuttamatta, koska ei kassa kestä.
Huh, tulipa reissulle hintaa! Tosin onhan tuo kohdekin aika uniikki ja lisäksi Lokanga Boutique -hotelli näytti niin upealle, että varmasti oli myös sen arvoista. 🙂 Kummasti sitä rahaa oikeesti saa reissuihin kulumaan, kun ei kaikkea maksa kerralla ja mä ainakin ajattelen, että kun reissussa on, niin ei jokaista senttiä tarvitse laskea, vaikka varmasti siltikin pihi olen.
Tulihan sille. Laskin myös, että huomattavasti halvemmallakin on mahdollista päästä. Mutta tällä kalliimmallakin versiolla oli jokaisen euron arvoista.
Tää oli erinomainen! Konkreettisesti kerrotuista reissukustannuksista on kiva lukea, jos itse on miettimässä matkaa juuri samaan kohteeseen. Tuollaisessa paikassa on helppo rahastaa, kun kilpailua on tosiaan niin vähän.
Onpa ollu hei siisti reissu teillä! Mä yleensä lasken suurinpiirtein reissukustannukset lentojen, hotlien ja automaattinostojen yhteissummana. Harvemmin mitää exceliä tulee kuitenkaan tehtyä 😉
Saaret ovat myös niin kaukana kaikesta, että jo pelkät tavaroiden kuljetuskustannukset ovat melkoiset. Toisaalta molemmille saarille kaman rahtaaminen maksanee saman verran, mutta toisella kaikki maksoi vähintään kolminkertaisesti.
Matka oli kaikesta rahanmenosta huolimatta oikeasti aivan hurjan hieno.
Olen samaa mieltä kuin muutama muu kommentoija: onpa kallista, erityisesti nuo bisneslennot. Syrjäisiin paikkoihin matkustaessa on se ikävä puoli, että kilpailua on yleensä niissä melko vähän tai pahimmassa tapauksessa ei lainkaan, mikä nostaa tietenkin hintatasoa. Sitä en epäile hetkeäkään, etteikö kokemus olisi ollut hieno! Ja mikä parasta: kun sinusta kerran tuntuu siltä, että sijoitus oli jokaisen sentin arvoinen, niin silloinhan homma on mennyt putkeen. Réunion on varmasti kiehtova kohde, samoin Madagaskar.
Onneksi noillekin saarille pääsee turistiluokassa, jolloin matkan hinnasta putoaa heti pois tonni matkustajaa kohden. Réunion ei ole budjettikohde, mutta Madagaskarilla voi selviytyä hyvinkin vähällä rahalla halutessaan.
Monesti pitkän matkan lentoja varatessa olen haaveillut bisneslennoista, mutta en kyllä koskaan ole raaskinut niitä ottaa. Halvempi vaihtoehto on ollut hankkia nukahtamislääke pitkää lentoa varten :). Satsaan kyllä mielelläni ihaniin hotelleihin aina silloin tällöin. Nyt taitaisi olla lentopisteitä sen verran, että saisi nostettua lentoluokkaa bisnekseen, mutta minun tuurilla pisteet ehtivät mennä vanhaksi ennen kuin saan toimittua! Ihan varmasti teillä ollut ihana matka – joka pennin arvoinen. Ja minä olen aina ajatellut, että jonnekin ne rahat kuitenkin menee, ja koska parhaat muistot saa useimmiten reissuista, mielelläni laitan niihin vaikka kaikki rahani!
Muutamat Bangkokin lennot olen saanut myös korotettua juurikin lentopisteillä. Olet oikeassa, että nukahtamislääke ehdottomasti on se halvempi vaihtoehto, mutta en halua syödä lääkkeitä lennolla ja olla tokkurainen. Luonnollisesta unesta herää tarpeen tullen salamana, lääkeunesta ei. JA kyllä, reissaamiseen menee kaikki rahat, ainakin minulla.
Summana sinänsä suuri, mutta kokemuksena varmasti sen arvoinen.
Moni pistää saman summan elektroniikkaan ja ihmettelee samaan aikaan miten jollakin on varaa matkustaa?
Meillä valinta on aina ollut helppo, rahat käytetään matkoihin jatkuvan viihde-elektroniikan uusinnan sijaan. 🙂
Onhan se suuri. Myönnän. Mutta kuten sinäkin sanoit, elämä on valintoja. 🙂
Tosi mielenkiintoinen postaus! Mua aina hirveästi kiinnostaa kuinka paljon tällaiset reissut tulevat maksamaan. 🙂 Nuo bisnesluokan liput ovat kyllä omaan silmääni aivan hirvittävän hintaiset, mutta toisaalta niin kauan kun lentojen ostajalla on sellainen olo, ettei raha mennyt ns. “hukkaan” niin eihän se silloin haittaa.
Jäin miettimään, teetkö etukäteen minkäänlaista suuripiirteistä budjettia vai muotoutuuko se siinä prosessin aikana? 🙂
Kyllä bisneslennot olivat minustakin kalliit. Meillä mies on usein lentovastaava, minä hotelli-. Nyt osat osittain sekoittuivat, mutta jollain jaolla laskut taas tuli maksettua. 🙂
Hyvin harvoin teen etukäteisbudjettia. Suunnilleen tiedetään, paljonko reissaamiseen on rahaa käytettävissä. Ja kun matkoja maksaa osissa, näinkin suuri summa jakaantuu helposti monelle kuukaudelle (ja joskus Visa-laskuna vielä pidemmälle).
Mielenkiintoinen pointti tuo, että koska saaret ovat sen verran syrjässä, ei turismi ole niin kuikoistavaa, että kilpailua olisi ja hinnoissa voisi paljon valita (jos haluaa edes jonkinlaiset olosuhteet majoitukseen ja palveluihin). Minäkin jätän yleensä suosiolla toteutuneet matkakulut laskematta…. 🙂
Olettaisin, että turistien rajallinen määrä selittäisi ainakin osittain. Ainakin Réunionilla rantahotellien (niiden harvojen) hinnat olivat tuota yhtä lukuunottamatta aivan hurjat. Muualla kuin rannalla olevia sai kyllä huomattavasti halvemmalla. Lentohinnoissakaan ei kilpailua oikein ole, koska Euroopasta lentoja ei Wikipedian mukaan ainakaan ole kuin kahdella ranskalaisyhtiöllä.
“Siihen nähden melkein 400 euroa yhdeltä on ihan hullun kallista, kun miettii, että suunnilleen saman pituisen lennon Helsingistä Berliiniin saa satasella. Kysynnän ja tarjonnan laki on tällainen: maksa tai ole menemättä.”
Mä saan tasaisesti ahdistuskohtauksen Oulu-Hki välillä. Nyt olen joutunut maksamaan pitkään 179 euroa lennoista, pahimmillaan voi olla 400 euroa!!!
Jos oikein hyvä tuuri käy, niin voi saada satasella, mutta silloin lähtee ennen sianpieremää, ja palaa yöllä klo 0100.
Eli voiskohan tuohonkin saada vähän lisää kilpailua?
Eikö Helsinki-Oulu-väli ollut vähän aikaa sitten vielä ihan puoli-ilmainen? Mitä on tapahtunut? Lentääkö sitä enää muut kuin Finnair? Joskus oli pakko lentää aamulla ja tulla illalla pois. Se maksoi 400, mutta jos olisi ollut yötä, ihan murto-osan siitä.
Mielenkiintoinen postaus! Tuonne meneminen on toki kallista, mutta niinhän se on moneen muuhunkin mielenkiintoiseen paikkaan matkatessa – sille ei voi mitään. Se on tietysti tosiaan valintakysymys, lentääkö Bisneksessä vai ei. Réunionin hintataso vaikuttaa aika samanlaiselta kuin Ranskan karibianpuoleisilla alueilla. Miten muuten oli, oliko ruokakaupassa saatavilla perinteisiä ranskalaisia tuotteita sieltä niin kuin Karibian saarilla? Miten Madagaskarin kaupat, ero taisi olla Réunioniin jonkinmoinen valikoimien suhteen?
En osaa sanoa kauppojen tuotteista oikeastaan kummallakaan saarella. Molemmissa ostettiin lähinnä limua ja ehkä olutta. Ei tullut kierreltyä muuten, kun oli niin kiire koko ajan. 🙂
Huh, kyllähän nuo lentojen hinnat hirvittää. Itse kun en rahojani businekseen tuhlaisi, mutta ymmärrän täysin jos etenkin lyhyemmän loman haluaa aloittaa paremmissa penkeissä hyvin levänneenä 🙂 Olen kerran lentänyt 11 tunnin lomalennon ja paniikki meinasi iskeä puolessa välissä matkaa kun oli niin ahdasta. Long hauleja en enää lomalennoilla lennä, jos ei sitten ole se parempi luokka. Reittilennot menee economyssäkin.
Kun on muutaman kerran matkustanut mannertenvälisen bisneksessä, economy tuntuu kamalalta. Mutta useimmiten sinne on mentävä. 🙂 Tuossa jollekulle jo kommentoinkin, että meillä mies aika usein lentovastaava, ja silloin on tämä mahdollisuus. Avioliittoetu. 😉
Voin olla taas Anna Koskelan kanssa samoilla linjoilla Suomen sisäisten lentojen hirmuhinnoista! Pelkästään Rovaniemi – Helsinki välin kulkemiseen on mennyt niin paljon rahaa, että sillä olis varmasti useammat mannertenväliset bisneslennot jo ostettu.
Tosin en kyllä laske hintoja. Tykkään maksaa jos jotain tarpeeksi haluan! Toisinaan on hintalapulle ihan sama.
En mie sanois, että nuo lennot kovin törkyhintaiset on businessluokan lipuiksi! Oikeastaan melko okei siihen nähden mitä on tutkinut muita yhteyksiä.
Olivat tarjouksesta. Normaalihinta samalle välille on noin 4000 euroa yhdeltä. Sellaista en IKINÄ maksaisi lentolipusta. Matkustamiseen rahat menevät kuitenkin. Tingin sitten jostain muusta, esimerkiksi kampaajalla käynnistä. Tukka on kuin mikä linnunpesä, mutta ehkä taas joskus syksymmällä…
Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että matkakokemukset ovat aina hyvä sijoitus. Itse käyttäisin vastaavat summat hieman eri tavalla, mutta kukin tyylillään. Näistä rahankäyttöjutuista siis huomaa, miten erilaiset prioriteetit meillä voi olla. Itse en esimerkiksi edes harkitsisi business-luokkaa. Toisaalta en ole myöskään ollut 6,5 tuntia pidemmällä lennolla. Pitkä “kärsimyslento” voisi saada ajatukseni muuttumaan.
Juu, en ajatellutkaan, että näin PITÄISI rahaa käyttää. 🙂 Avasin vain yhden budjetin. Lyhyillä lennoilla minäkään en maksaisi bisneksestä ekstraa, koska rahalle ei saisi sellaista vastinetta, mistä kannattaisi maksaa. Kun matkaa alkaa olla sen kymmenen tuntia tai yli, mukavuudella alkaa olla oikeasti väliä. Jos rahat riittäisivät, lentäisin kaikki mannertenväliset bisneksessä, mutta kun eivät riitä.
Mä tykkään lukea kustannusjuttuja, niistä saa aina hyvin selville kohteen hintatason ja tietysti hotellit & lennot. Etenkin on kiva lukea kohteista, joissa on a) itse ollut tai b) josta ei tiedä yhtään mitään. Nuo businesslennot olivat aika hintavat, olisi voinut jäädä itselläni ostamatta, mutta muuten hotellien tasoon huomioon ottaen ihan kohtuulliselta vaikuttaa! Mä niin tykkään tuosta boutique hotellin kylpyhuoneesta…. ruokamyrkytys ei ole kiva juttu, mutta ihan mahtava kylppäri omg:)
Se kylppäri oli siis samassa huoneessa fyysisesti kuin kaikki muukin, eli oikeastaan nukuimme kylppärissä tai veski oli makkarissa, ihan miten vain…
Kyllähän economylennot Madagaskariin pitää saada reilusti alle 800 euroon jos näkee hiukan vaivaa.
Mannertenväliset bisnes-lennot tonnilla. Itse lähden San Fransiscoon bisneksessä BA:lla , hinta 550 euroa.
Epäilemättä onnistuu, jos voi valita, milloin menee. Aina ei voi.
Näitä matkakuluselvityksiä on aina mielenkiintoista lukea, varsinkin jos sattuu suunnittelemaan reissua samoille suunnille. Rahaa tuossa kyllä saa kulumaan, mutta on se sen arvoista 🙂 Itsellä ei olisi tämän hetken (opiskelija)budjetilla mitenkään varaa noin kalliisiin lentoihin, majoitukseen ynnä muihin kuluihin, mutta pitkän tähtäimen säästämisellä voisi olla jo ihan mahdollista.
Paljon halvemmallakin noille kulmille pääsee, jos lentää turistissa ja asuu muualla kuin rannalla (jolle kuitenkin pääsee helposti).
Olipa mielenkiintoista lukea teidän matkabudjetista – aika unelmareissu, joten ei ihme, että se myös maksoi jotain 🙂 Itse en oikeastaan koskaan laske, kuinka paljon reissuihini yhteensä kuluu rahaa, valitsen vai lennot, hotellin, ravintolat, retket jne siitä budjetista, jolla kulloinkin olen liikkeellä (yleensä ei siis ihan hirveän korkeasta, haha :D)
Juuri noin minäkin yleensä teen. Sillä mennään, mitä tilillä on. Koska kohteet olivat suomalaisittain aika harvinaisia, ajattelin, että ehkä hinnat voisivat olla kiinnostavia. Matkustajakansa kyllä suunnilleen tietää, millä hinnalla pääsee Lontooseen, Barcelonaan tai Thaimaahan.