Lapsena seurasin sivusta, kuinka äitini seikkaili junalla ympäri Eurooppaa ja vähän kauempanakin. Ajoi mm. Helsingistä Pekingiin ja takaisin junalla. Kesti viikon suuntaansa. Vähän lyhyemmästä seikkailusta samalla Siperian radalla kertoo Finlandia-palkittu Rosa Liksomin Hytti numero 6 -romaanikin. Toisenlaista meininkiä kuin ns. kova luokka Siperian Siperian radalla edustaa Orient Express, jonka lumo ei koskaan kai haihdu, ja vastaavia luksusjunamatkoja tehdään kaikilla mantereilla. Kalleimmat näkemäni Afrikan junamatkat ovat kymmeniä tuhansia euroja, ja Annan numerossa 2/2011 esiteltiin luksusmatka Singaporesta Bangkokiin: vajaat 2000 kilometriä, neljä päivää, matkalla Kwai-joen siltaa, nähtävyyksiä ja aurinkoa Penangin-lomasaarella ja hinta alkaen 1790 euroa.
Tällaisia seikkailuja en voi sanoa kokeneeni. Oma junamatkailuni on ollut kaikkineen aika rajallista, mutta upea kokemus oli Bernina Expressillä Churista Sveitsistä Tiranoon Italiaan Alppien yli, osittain lumirajankin yläpuolella keskellä kesää. Innostuksen sain Helsingin Sanomien artikkelista, jossa toimittaja kuvaili omaa matkaansa samalla reitillä. Hän kertoi nauttineensa kylmää valkoviiniä ja ihastelleensa maisemia, eläimiä ja rinnalla polkevia hulluja maastopöyräilijöitä.
Rautatieyhtiön nettisivuilla reittiä kuvataan näin:
Bernina Express – From glaciers to palms
Experience one of the most spectacular ways to cross the Alps: The Albula and Bernina lines of the Rhaetian Railway. This wind- ing mountain railway connects northern and southern Europe without the use of any toothed-wheel mechanism. A particular high-point of the ride is the panoramic view from the Bernina Express, as it passes mighty glaciers on its descent to a land of swaying palms.
The train makes short work of the 55 Tunnels, 196 bridges and slopes of up to 70 millimetres per metre of incline that are found along its route. The physical high-point of the RhB is Ospizio Bernina, at 2,253 metres above sea level. Since summer 2008, the section between Thusis and Tirano has been classed as a UNESCO World Heritage site. A milestone in our history.
Uusimmissa junissa seinät ja kattokin ovat suurimmaksi osaksi lasia, joten maisemat todella avautuvat junan joka puolella. Vanhemmissa vaunuissa oli avattavat ikkunat, joista oli helppo roikkua ja ottaa kuvia. Lasiseinien takaa se oli huomattavasti hankalampaa. Joissain vastaan tulleissa junissa näin avoimiakin, siis kokonaan seinättömiä, osastoja, mutta en tiedä, mitä reittiä ne ajoivat.
Neljän tunnin matkalla ei voi sanoa, että aika olisi tullut pitkäksi kertaakaan. Koska piti päästä takaisin Sveitsiin, eikä muuta järkevää mahdollisuutta palata Churiin ollut, tulimme samaa reittiä junalla, mutta kyllä maisemat olivat niin upeat, että reitin saattoi hyvin ajaa kahdesti. Välillä vain yövyimme Tiranossa. Asemaa lähinnä oleva hotelli maksoi muistaakseni 80 euroa, ja siihen hintaan sai huoneen isolla poreammeella varustetun huoneen. Hinta on minusta varsin edullinen, varsinkin jos joku sattuu pitämään poreammeista.
Ja sitten matkaan. Hyppää Bernina Expressin kyytiin…
3 comments
Minua jotenkin kiehtoo junailu, siis muu kuin lähijunailu. Haluaisin joskus kokea oikein pitkän junamatkan. T. Päivi
Siitä vain hyppäät Siperian junaan. Viikossa jo tuntee junailleensa. 🙂
Hei! Ihana matkablogi sulla! Haaveena mulla on juuri tuo alppien ylitys junalla. Mulla ei oo vielä kokemusta ulkomailla junailusta, mutta toivottavasti joskus on. Mää oon Italia-fani ja kesällä taas reissu suuntautuu tod.näk. Gardajärvelle. Pitääpä lueskella vielä blogiasi, kuvia on kiva katsoa! Ja pitää matkakuumetta päällä! 🙂