Type and press Enter.

Jokiristeily – nautinnollinen tapa nähdä Keski-Eurooppaa

Muistan joitain vuosia sitten ajatelleeni, että jokiristeily on jotain hyvin keski-ikäistä ja ehkä vähän tylsää. Silloin olin suurten laivojen ja Karibian-risteilyjen lumoissa. Pidin ajatuksesta, että puran laukun hytin kaappeihin ja etenen kelluvalla hotellillani satamasta toiseen, herään aina uuteen kohteeseen vailla minkäänlaista omaa vaivannäköä. Sitten pääsin purjehtimaan Star Clippersin aluksella Thaimaan vesille ja huomasin, että pienempi alus tarkoittaa vähemmän ihmisiä, enemmän yksilöllisyyttä. Siitä se ajatus sitten lähti: jokiristeily on myös ketterä tapa liikkua vettä pitkin ja nähdä paljon. Eikä se tuntunut enää yhtään keski-ikäiseltä (äläkä sano mitään peilistä tuijottavasta 40+ muijasta!). 

Pressimatka VIVA Cruises

En aio nyt esiintyä jokiristeilyasiantuntijana, koska takana on vasta tämä yksi, mutta viikossa pääsi kyllä sisälle uuteen maailmaan. Oma reittini lähti Düsseldorfista ja ajoi Hollantiin ja Belgiaan ja palasi takaisin lähtöpisteeseen. Se ajeli pitkin Reiniä ja Maasia ja en tiedä, mitä jokia, mutta nimellä ”Beautiful Flanders” tätä risteilyä myydään. Oma alukseni oli VIVA Cruisesin VIVA One. Se on valmistunut maaliskuussa 2022 eli oli uutuuttaan kiiltävä vielä kesäkuussa. VIVA Onessa on 88 hyttiä, ja sen kapasiteetti on 176 matkustajaa. Sen verran opin jokilaivoista, että VIVA Onea suuremmat voivat ajaa paljon rajatummalla alueella, koska ne eivät mahdu kaikkiin sulkuihin. Osassa vastaan ajaneista laivoista oli esimerkiksi enemmän parvekehyttejä, mutta koska alukset ovat suurempia, niiltä puuttuu ketteryys ja ne eivät voi vaihtaa reittiä. Niinpä taas kaikki se, mitä kerron, pätee vain VIVA Cruisesin jokiristeilyihin eikä ole täysin yleistettävissä. 

VIVA One jokiristeily

Hyppää kyytiin – tällainen on VIVA One 

Jättimäisten risteilylaivojen esittely on melkoista hommaa, koska niissä on lukuisia ravintoloita, kahviloita, ulkobulevardeja, sisäbulevardeja, vesiliukumäkiä, kiipeilyseinä ja jos vaikka mitä. Jokiristeily eroaa näistä kelluvilla kaupungeilla tehtävistä matkoista eniten siinä, kuinka pelkistettyjä alukset ovat. Mutta päivärytmi rakentuu helposti sellaiseksi, ettei mitään ns. ylimääräistä edes kaipaa. 

VIVA Onessa on kolme kerrosta ja aurinkokansi. Siinä on kaksi ravintolaa, loungebaari, pikkuruinen kauppa (lähinnä käsilaukkuja ja muita asusteita), pikkuruinen kuntosali ja hieroja sekä tietenkin hytit ja vastaanotto. Ei ole teatteria, luistinrataa tai yökerhoa. Viihteestä vastaavat mies ja piano loungessa. Mutta ei myös ole meripäiviä, jolloin koko elämä on laivassa. Kun illalla useimmiten paluu laivaan on melkeinpä suoraan illallispöytään ja illallisen jälkeen on vuorossa auringonlasku kannella ja ehkä lasillinen loungessa, ei muulle oikein jää edes aikaa. 

VIVA One jokiristeily
VIVA One jokiristeily
VIVA One jokiristeily
VIVA One jokiristeily

Hyttejä on käytännössä kolmenlaisia: muutama parvekkeellinen, suurimmassa osassa ranskalainen parveke (eli lähes kokonaan avattavissa oleva hytin lasiseinä) ja sitten edullisimmat, joissa ei ole avattavaa ikkunaa. Ehdoton suositukseni on hytti ranskalaisella parvekkeella. Se on jonkin verran edullisinta kalliimpi, mutta erotuksen arvoinen. Sen sijaan parvekkeesta en maksaisi, jos en viettäisi koko risteilyäni parvekkeella. Avattava seinä ja kannella oleilu ajavat jokseenkin saman asian, ja säästyneet lukuisat sataset voi käyttää vaikka seuraavaan risteilyyn. 

VIVA One jokiristeily
VIVA One jokiristeily
VIVA One jokiristeily
VIVA One jokiristeily

Jos herää tarpeeksi ajoissa, avaa verhot ja ikkunan, aamuauringon säteet osuvat ehkä silmiin ja kuuluu vieno veden kohina, kun laiva tekee matkaansa kohti seuraavaa määränpäätä. Sängystä ei ehkä tee mieli nousta, koska se on niin mukava. (Tällainen selkävaivainenkin heräsi joka aamu ilman kolotuksia toisin kuin kotona.) Sadesuihkun jälkeen voi kietoutua kylpytakkiin ja parkkeerata ikkunalle katsomaan, kun maisema lipuu ohi. Kuulostaako ällöttävän mainosmaiselta? Kuulostaakoon vaan, mutta vielä näin parin viikon jälkeen on helppo virittäytyä jokiristeilytunnelmaan. 

VIVA One jokiristeily
VIVA One jokiristeily

VIVA-jokiristeily on täysin all inclusive

Hinnastossa näkyvä hinta on kokonaishinta. Tietenkin jokaisen pitää hankkiutua itse satamaan, mutta sen jälkeen voi seilata viikon ilman euronkaan lisäpanostusta, jos niin haluaa. Kaikki ruoka (aamiainen, lounas ja illallinen) sekä juomat (vedet, limut, viinit, oluet, väkevät alkoholit) sisältyvät. Myös palvelumaksut on sisällytetty hintaan. Lähtöpäivänä vastaanotossa on tippilaatikot, jos joku haluaa muistaa henkilökuntaa erikseen, mutta Karibian-risteilyiltä tuttua kolminumeroista palvelurahaa ei ole lisätty risteilyhinnan päälle. 

Jokaisessa hytissä on myös minibaari, jossa on limua, mehua ja olutta. Kokeilin yhtenä päivänä palvelua ja jätin jääkaappiini kohteliaan hymynaamalla varustetun lapun, jossa pyysin lisäämään kevytlimun määrää. Siitä eteenpäin jääkaapissa oli päivittäin toinenkin zero cola. 

Aamiainen on noutopöydästä, lounas ja päivällinen pöytiin tarjoiltuna kolme (tai neljä) ruokalajia. Vaihtoehtoina on yleensä kasvis, kala ja liha. Joskus jälkiruoka on jätskibuffa kannella tai afternoon tea -tyyppinen tarjoilu loungessa. Viimeisenä iltana on niin sanottu gaaladinner, jossa ruokalajeja on vähän enemmän. Perusasetus on, että vieras juo ruoan kanssa puna- tai valkoviiniä, mutta pyydettäessä saa myös esimerkiksi olutta. Viinit vaihtuvat päivittäin ruokien mukaan, eli kyllästymistä talon viiniinkään ei voi viikossa tulla. Kuvissa on satunnaisia aterioita matkan varrelta. Oma valintani pääruoaksi oli lähes aina kalaa.

Karibian-risteilyillä on hintaan kuuluvien ravintoloiden lisäksi lisämaksulliset paikat. VIVAn vastine tälle konseptille on Bistro, pieni parinkymmenen hengen ravintola, jossa ruokailu on vähän enemmän fine dining -henkistä. Sinne tarvitaan etukäteisvaraus, mutta periaatteessa jokaisella on mahdollisuus osallistua kerran risteilyviikon aikana. Ehkä odotat nyt Bistron hintaa? 0 euroa. Lisämaksua ei ole. 

VIVA One jokiristeily
VIVA One jokiristeily

Ilman mitään lisämaksuja on siis helppo selvitä viikon risteilystä, mutta jos haluaa osallistua retkille, jotka ovat lähinnä opastettuja kaupunkikierroksia, pitää niistä maksaa erikseen. Lisäksi on mahdollista mennä hierojalle. Yhtenä sateisena iltapäivänä menin hierontaan. Se oli ihan parasta hemmottelua pitkien kaupunkikävelyjen väsyttämille jaloille ja rentouttava ja pysäyttävä hetki aktiiviselle risteilymatkailijalle. 

VIVA Onen mukana kulkee myös kuusi fillaria, joita saa lainata. Hollannin ja Belgian tasaiset kaupungit ovat mainioita fillarointikohteita. Matkustajien määrään nähden pyöriä ei ole paljon, mutta kahtena kertana kolmesta, jolloin itse pyörää toivoin, sen myös sain. 

Miten jokiristeily eroaa risteilyistä merellä? 

Risteily kuin risteily, sanoisin. Konsepti on periaatteessa siis sama, mutta joitain erojakin on. Jokiristeily on tunnelmaltaan rauhallisempi. Koska laiva ei tarjoa valtavaa määrää ohjelmaa, matkustaja helpommin istahtaa alas, katselee ohi lipuvaa maisemaa, joella kulkevia muita aluksia, elämää rannalla, kuuntelee ääntä, joka tulee, kun alus halkoo joen pintaa. 

Kohteet ovat erilaisia. Jokiristeily voi viedä keskelle suurkaupunkeja kävelyetäisyydelle ytimestä. Se on ikään kuin helpotettu versio roadtrippailusta, kun voi siirtymätaipaleet nukkua. Maa on koko ajan näkyvissä eikä yhtään päivää vietetä vain laivassa kellumassa. 

Yksi merkittävä ero on matkustajien ikärakenteessa. Tämä on hassu juttu, koska en keksinyt yhtään syytä, miksi jokiristeilyjen porukka on keskimäärin paljon vanhempaa kuin muiden risteilyjen. Tietenkin viihteen määrä voi vaikuttaa, mutta kyllähän kolmekymppisetkin käyvät kaupunkilomilla, makailevat kannella aurinkotuoleissa ja siemailevat drinkkejä, jos nyt kärjistän, miten itse risteilyviikon näin. Olen itse ollut samojen ennakkoluulojen vanki, mutta ollut kovin väärässä. 

VIVA One jokiristeily
VIVA One jokiristeily
VIVA One jokiristeily

Suurilla risteilijöillä on kerran tai pari viikon aikana ns. formal night, jolloin suuri osa pukee ykköset päälle. Mukana on siis oltava pitkää pukua ja prässihousua, jos niin haluaa. Tietenkään pukeutuminen ei ole mikään pakko, mutta minusta tuntuisi hassulta olla osallistumatta. Ainakaan VIVA Cruisesin risteilyillä ei ole erityistä pukeutumiskoodia. Casual tai smart casual sanotaan esitteissä. Kaikki pukeutuivat rennon siististi. Ainoa rajoite oli, että miehiä kehotettiin pukemaan pitkät lahkeet ja umpikengät ruokaravintoloihin. Viimeisenä iltana ehkä puolella oli vähän parempaa päällä, mutta esimerkiksi minulla oli yksi vähän kivempi mekko, johon turvauduin sekä Bistro-iltana että viimeisenä, mutta smart casualia muodollisempi ei ollut sekään. 

Tämä saattaa hyvinkin jakaa mielipiteitä, mutta minusta jokiristeilyssä erityisen mukavaa on se, että asiakkaalta ei pyritä saamaan lisärahaa joka käänteessä. Ei ole viini- ja limupaketteja, ei ole pakkovalokuvia, joita sitten kaupitellaan, ei lisämaksullisia ravintoloita, krääsämyyntiä. Joku voisi hyvinkin kritisoida sitä, että alkoholi muodostaa osan risteilyn hinnasta, vaikka kaikki eivät sitä käytä. Toisaalta osa hinnasta tulee kahvista, teestä, jälkiruoista, leivästä… On totta, että kaikki eivät käytä kaikkea. 

Oletko ollut jokiristeilyllä tai ajatellut meneväsi? Minä saatan hyvinkin astua laivaan uudelleen.  Epäilemättä astun vielä Karibian-risteilijäänkin. Molemmille on aikansa ja myös tilansa reissumuijan sydämessä. Oman VIVA-jokiristeilysi voit varata vaikkapa täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

10 comments

  1. Onpa kiva ja erilainen matka! Mä haluaisin nähdä Saksasta muutakin kuin lentokenttäkaupunkeja, mutta olen laiska vuokraamaan autoja. Tuo voisi hyvinkin sopia mulle, lipua isoja jokia uusiin kaupunkeihin. Millainen aikataulu tuolla laivalla on, eli tullaanko joka aamu uuteen kaupunkiin ja sitten lähdetään illalla pois? Siinä voisi käydä aamiaisen jälkeen kaupungilla, sitten tulla laivalle lounaalle ja vielä kiertää kaupunkia ennen illallista.

    Olen nähnyt noita jokilaivoja kyllä, ja ne näyttävät kovin pieniltä, mutta nyt, kun näkee sisätiloja, niin onhan ne tilavia sisältä. Hyttikin voittaa ruotsinlaivan 6–0. Näkyisi heidän sivujensa mukaan olevan 16 m2 tuollainen perushytti. Onko se nyt sitten niin, että tällaisena varhaiskeski-ikäisenä olisi tuolla ihan vanhainkodissa? Vaan eipä se minua niin häiritsisi, en mä hotelleissakaan muiden asukkaiden kanssa aikaani vietä.

    Mitenkä tuolla ateriat hoidettiin, saako yksin matkustava istua rauhassa omassa pöydässään, vai pitääkö olla pakkososiaalinen Frau Müllerin ja Herr Doktor Zimmermannin kanssa?

    1. Vivalla on yksin matkustaville se etu, että hytistä ei tarvitse maksaa kahden edestä vaan yleensä extraa on 20 prossaa. Näytti siltä, että pöytä pitää kuitenkin jakaa.

      Juu, aamulla satamassa ja alkuillasta taas jatketaan matkaa. Sellaisiakin risteilyjä on, jotka pörräävät enimmäkseen Saksassa. Joinain päivinä tulin lounaalle laivaan, mutta jos oli paljon puuhaa kylillä, jäin sinne.

      Keski-ikä tosiaan on aika korkea. Mutta välillä oli varsin kova meno iltaisin. Mutta kuten sanoit, ei muiden kanssa ole pakko olla, jos ei halua. Kyllä omalla risteilylläni oli nelikymppisiäkim mutta selvä vähemmistö. Tällaisen nuorison soisi kyllä löytävän risteilyt, koska ne on tosi jees.

  2. Hieno

    1. Oli kyllä mainio kokemus.

  3. Olen pohtinut, että jokiristeily voisi itse asiassa olla omaan mieleen. Jollain päiväristeilyillä on tullut käytyä, mutta muuta kokemusta ei ole. Jostain syystä meriristeilyistä kiinnostaisivat eniten jotkin arktisille alueille suuntautuvat risteilyt, ei niinkään Karibian tms. lämpimissä paikoissa olevat.

    1. Jokiristeily on ihan omanlaisensa tapa liikkua. Ihan parasta on, että liike tapahtuu lähinnä öisin eikä tarvitse istua tuntikausia hyvää päiväaikaa autossa. Tykkäsin ruoasta ja palvelusta. Kaikenkaikkiaan mainio konsepti.

  4. Kuulostaa todella kivalta konseptilta kaikin puolin! Minulla on ollut aika sama mielikuva risteilyistä, mutta viime vuosina olen ajatellut, että miksipä sellaista ei joskus kokeilisi. Vaihtuvat maisemat vetoavat, ja joella matkaaminen kuulostaa rentouttavalta!

    Minusta on myös erittäin hyvä systeemi, että kaikki kuuluu hintaan eikä tarvitse olla joka välissä kaivamassa kuvetta. Mietin muuten, että alkoholin kuuluminen pakettiin on varmaan juuri suomalaisesta näkökulmasta tarkastellen erikoista, koska meillä se on niin kallista. Mutta Saksassa hinnoittelu on ihan erilainen eikä oluen ja limun hinnassa ole kauppojen hyllyllä eroa tai juurikaan eroa. Tältä ei-suomalaiselta kantilta ajatellen alkoholijuomien kuuluminen pakettiin ei enää ihmetytä. Ja tosiaan, eiväthän kaikki muutenkaan nauti kaikesta saatavilla olevasta tarjonnasta, oli kyse mistä tahansa. Maksaahan esim. uima-altaan ylläpitokin, vaikka kaikki eivät sitäkään käytä. 🙂

    1. Olen juuri pakkaamassa kamoja 9 päivän lomalle, jolla on jopa viisi eri majapaikkaa. Kun ajattelen pura-pakkaarumbaa, ryppyisiä mekkoja ja muuta härdelliä, olisin niin onnellinen, että voisin vain mennä hyttiin, purkaa kaikki nätisti kaappiin ja huoletonna heräillä aamuisin uusiin seikkailuihin. Mutta sinne, minne ollaan menossa, risteilyt olivat kovin kalliita (Portugali, Douron laakso).

      Alkoholi tosiaan on suomalaisittain jännä kysymys. Äkkiseltään jo muutama drinksu päivässä tekisi aika ison potin, jos alkaa laskea Suomi-hinnoilla, mutta eipä ole tällaisia veroja ja hintoja muualla. Kuulin sanottavan, että alkoholin kulutus on alkupäivinä suurempaa, mutta sitten hiipuu lähes kaikilla vierailla. Kuitenkin koska alkoholi kuuluu hintaan, risteilyn hintaa ei voi painaa kovin alas, jotta se ei houkuttele ns. väärää porukkaa. Ymmärrän tämänkin tosi hyvin.

  5. Onkohan noista risteilysatamista tulossa myös postauksia? Olisi kiva lukea niistäkin ainakin tuntemattomampien kaupunkien osalta.

    1. Heippa, on kyllä. Itseasiassa juttu on jo valmis, mutta en ole reissun päällä saanut kuvia tehtyä ja juttua ulos.