Olimme saaneet varattua majoituksen Edinburghiin saakka ja autonkin viikoksi (tarve kuudelle päivälle, mutta viikko reilusti halvempi), mutta emme tehneet mitään suunnitelmia, mihin autolla ajaisimme. Virhe. Eurooppalainen loma-aika on nyt, mikä tarkoittaa, että kohtuullisen moni muukin on päättänyt tulla Skotlantiin. Kyselin blogissa ja sen Facebook-sivulla vinkkejä, mihin mennä, ja päätimme neuvojen perusteella ajella ensin Isle of Skyeen. Ihan muutama muukin oli ajatellut viettää viikonloppua täällä. Useiden nettipalveluiden tuloksena oli yksi vapaa B&B-huone koko saarella (sekin tullut peruutuksena noin puolta tuntia ennen varaustani). Oli unohdettava ajatus vapaudesta, että ajellaan vain johonkin ja majoitutaan sitten, kun alkaa tuntua siltä.
Asumme perienglantilaisessa omakotitalossa, jossa on viileänä ja kosteana kesäpäivänä viileää ja kosteaa myös sisällä. Huoneessa ei mahdu avaamaan kuin yhden matkalaukun kerrallaan, kylppärin katossa on hometta, ja omistaja on aivan ihana. Hän juttelee paljon, antaa itse tekemänsä kartan, johon on piirretty reittejä, ja vinkkejä, mihin kannattaa mennä. Sain pyytämällä koirankin harjattavakseni – win-win-tilanne kaikille: koira kaipasi kipeästi harjausta, minä koiraa, emännän kädet ovat täynnä työtä ja aika harjailuun kortilla, ja koira selvästi nautti huoltotuokiostamme.
Saari on kaunis. On ehkä turha luetella reittiä, jonka ajelimme. Kukaan ei renkaanjälkiämme kuitenkaan ajelemaan lähde. Erityisesti suosittelisin näkemästämme vain Fairy Poolia, jos tykkää luonnosta ja etenkin vesiputouksista. Sinne oli merkitty 9 mailin vaellusreitti, mutta emme sateessa edes harkinneet sitä. Tunnin verran varmaan kävelimme alueella, ja se oli kerrassaan vaikuttava. Muutama turisti oli halunnut kokea vaikutuksen lähempää ja jopa menettänyt kallioilla kiipeillessään henkensä tänä kesänä.
Mitä muuta Skyellä on? Vuoria, kukkuloita, muutaman talon muodostamia kyliä, merenrantaa, jokia, siellä täällä rinnettä alas laskevia putouksia ja tuhansittain lampaita. Ymmärrän kertakaikkiaan paikan viehätyksen ja sen, että tänne tullaan vuosi toisen perään samoihin maisemiin. Muutaman myytävänä olleen B&B:n kohdalla kehittelin romanttista unelmaa omasta pikku bisneksestä, johon tietenkin yhdistäisin kunnon lammaslauman. Lammasbisnes ei ehkä olisi kovin hyvä, koska olisin saaren ainoa farmari, jonka lampaat kuolevat vanhuuteen, koska minusta ei olisi teurastuttamaan niitä ja villalla ei taida lyödä rahoiksi. Majoitushommakaan ei oikein riittäisi elannoksi, onhan sesonkia vain muutama kuukausi vuodessa, vaikka sen ajan paikka olisikin täynnä (kuten täällä pitkälti vaikuttaisi olevan). Ei niillä rahoilla loppuvuotta matkusteltaisi (eikä edes kotona eläisi). Jos kesällä on 14 astetta, sataa ja tuulee niin, että housunpunteista kuuluu pauke sääriä vasten, voivat olot olla aika karut talvella. Mantereen puolella suunnilleen samalla korkeudella oli hiihtokeskuksia ja lunta (!) rinteillä, vaikka on elokuu.
Saaren pääkaupunki Portree on suloinen ja niin pieni, että sen ohi voisi ajaa oikeastaan huomaamatta, jolleivät pienen sataman värikkäät talot loistaisi niin, että ne näkee väkisin. Tällaisissa paikoissa tulee miettineeksi, missä paikalliset käyvät ostoksilla, kun keskustan kaupat ovat pullollaan lähinnä matkamuistoja. Torin reunan kahvilasta sai mainiota omenapiirakkaa sopuhintaan. Ravintoloihin verrattuna kahvilat ovat olleet Skotlannissa huomattavan edullisia.
Majapaikkamme on Dunveganissa, juuri sellaisessa pienessä kylässä, joka ohi ajaessa loppuu ennen kuin ymmärtää edes ajaneensa kylän läpi. Silti täällä on pari pientä hotellia, muutama B&B ja ravintola, kauppa ja leipomo. Palvelujen suuri määrä johtunee leirintäalueesta noin kaksi askelta “keskustasta”. Söimme simpukoita paikassa, jonkalaisia en tiennyt olevan edes olemassa. Seurasimme paikallisen asiantuntevan raadin kanssa Kansanyhteisön kisojen uimahyppyjä. Pieni hetki yhteisöllisyyttä kaltaisillemme omissa oloissaan viihtyville matkailijoille.
Kauniilla säällä Isle of Skye olisi aivan loistava paikka. Viihtyisin helposti useita päiviä ajelemalla eri kolkissa saarta, poikkeamalla välillä vaeltelemaan, syömään eväitä luontoon ja istumaan kahviloissa tai niiden terasseilla. Tänään tuuli järjettömästi ja iltapäivällä alkoi kokoaikainen sade, jonka voimakkuus vain vaihteli. Silti tuntuu, että yksi kokonainen päivä oli liian vähän.
Autoilu Isle of Skyellä on aika rankkaa (sivustaseuraajan havainto). Tiet ovat kyllä enimmäkseen hyvässä kunnossa, mutta pääteiden ulkopuolella usein vain yksikaistaisia. Koska liikennettä on aika paljon, pitää usein pysähdellä, antaa tilaa, olla paljon skarpimpi kuin tavallisella tiellä. Oma vaikeuskertoimensa tulee vielä vasemmanpuoleisesta liikenteestä. Yhdet kaverit antoivat meille tietä nätisti tien reunassa – mutta väärällä puolella. Julkista liikennettäkin näytti jonkin verran olevan, mutta luultavasti aika paljon jää näkemättä, jos sen varaan jää. Pyöräilyvaihtoehtoa en kateuksissani edes mainitse. Yksi kaveri paineli menemään rullalaudalla. Näimme hänet muutaman kerran. Oli potkinut kymmeniä kilometrejä – vai pitäisikö sanoa maileja, kun kerran Skotlannissa olemme?
10 comments
Ah ja voih! Istun täällä Dublinissa kahvilassa, ja näin sinun kirjoituksen ja kuvat entiseltä kotisaareltani: asuin Isle of Skyella muutaman kesäseongin pienessä kyläpahasessa, mökissä merenpoukamassa ja kokkailin läheisessä luksusravintolassa. Ja totta, tuuli vinkui! Muistan kyllä kun alkoi tottua paikalliseen ajotyyliin, minkä jälkeen alkoi turistien hitauden manaus – eli kaikkeen tottuu, jopa ylämaankarjan välissä pujotteluun pienellä 30-vuotiaalla Minillä. Sori, alan täällä tarinoimaan, pitäisi ehkä kirjoittaa oma tarina Skyelta! Kiva nähdä kuvia sieltä – ja olisi mielenkiintoista tietää, että missä kävit syömässä?! : )
Tarinat ovat tervetulleita! Voisin hyvin nähdä itseni asumassa saarella, mutta toisaalta kosteat ja homeiset brittitalot eivät sittenkään puhuttele… Dunveganissa söimme huoltoaseman yhteydessä olevassa, ulkoa päin Esson baarilta näyttävässä, mutta oikeasri ihan kivassa paikassa, jota ovat pari vuotta pitäneet sisarukset. Kylässä oli fiinimpikin ravintola, mutta sinne ei saanut pöytää. Autoillessa söimme lounasta perinteisen oloisen majatalon ravintolassa, mutta en taida osata sijoittaa sitä edes kartalle. Luksusravintoloita eivät olleet, eli entiseen työpaikkaasi emme ole tiettävästi päätyneet.
Hienoa, että päädyitte Isle of Skyelle saakka, on se niin hienoa paikka! Ihanan tunnelmallisia kuvia 🙂
Oli sinne melkoinen ajomatka, mutta niin paljon kuulin kehuja, että pitihän sinne. Oli vaivan arvoinen.
Upeita maisemia, upeita kuvia! Vuoret näyttävät kauneimmilta, kun niiden edessä leijailee tuollainen pieni pilvi, kuten tuossa alimmassa kuvassa. Tästä syystä aamut ja aamupäivät ovat mun suosikkihetkiäni katsella ja kuvata vuoria. 🙂
Ensimmäinen ja viimeinen kuva ovat tosiaan aamulta. Skotlannin harmauskin voi olla kaunista.
Juu, Skotlannissa ruokailussa on se hyvä puoli, että helposti löytyy makoisia ja pittoreskeja paikkoja mutustella matkaevästä – ja valokuvata! Vähän sama kuin täällä Irlannissa.
No niin, kun aloin selailla muistikortilta kuvia, löytyihän sen majatalonkin nimi, jossa söimme: Steinn Inn. Kuva uuniperunastakin olisi. 🙂 Ja kun sanoin perinteiseksi, en osunut pahasti harhaan: on Skyen vanhin majatalo ainakin googlen mukaan. Skyelle pitäisi kyllä vielä palata!
Skyen lisäksi Skotlannissa on muitakin upeita saaria. Mahdollisuus pitää jotkin saaret asuttuina voi olla kiinni matkailutulosta. Skyellä käy jo niin paljon turisteja vuodessa, että siellä on alettu kapinoida matkailijavirtoja vastaan. Paikallisten painajaisia ovat turistit, jotka ovat ehkä ensi kertaa koskaan vuokranneet matkailuauton, ajavat ensi kertaa vasenta puolta, hakeutuvat sivuteille, eivätkä tunne 1-kaistaisten maanteiden ajo- ja ohitussääntöjä saati -kulttuuria. Paikalliset valittavat, että elämyksiä jahdatessaan turistit tukkivat heidän arjelleen välttämättömät kulkuväylät.
On totta, että Skyen kantokyky todella on koetuksella. Toisaalta siellä on majoitusta sen verran vähän, että eivät matkailijavirrat tästä juurikaan voi kasvaa, jollei sitten Airbnb-bumi tule Skyellekin.