Klik. Kohde. Klik. Saapumispäivä. Klik. Lähtöpäivä. Vielä yksi klik ja tietokoneen ruudulle lävähtää kymmeniä – ellei satoja – varteenotettavia majoitusvaihtoehtoja Hotels.comin tai vastaavan varauspalvelun sivustolla. Entä kun klik, klik ja klik tuottavat vain liian kallista, liian kämäistä tai jaetun kulpyhuoneen? Kuka käski jättää hotellin varaamisen aikaan neljä iltaa ennen lähtöä?
Vaihtoehdot? Muuttaa kohdetta. En halua! Etsiä vaihtoehtoja? Airbnb? Airbnb!
Airbnb tuntuu olevan monen matkabloggaajan hovimajoittaja, mutta minusta on tähän asti tuntunut helpommalta ja yksinkertaisemmalta varata hotelli. En oikein kunnolla ole edes tiennyt, mistä Airbnb:ssä on kysymys, mutta nyt tuli tarve selvittää.
Avasin palvelun etusivun ja huomasin tarjonnan Bergamossa runsaaksi. Aika kivoja asuntoja, kohtuullisia hintoja, ajattelin. Mutta vuokrata nyt huone ihmisten kodista. Miten minä voisin luottaa heihin? Tai he minuun – yhtä epäluotettava minä olen vuokraajan näkökulmasta (paitsi että yksin matkustava nelikymppinen nainen, hmm, ei ehkä sittenkään ihan potentiaalisin riehuja ja haarukanvarastaja). Kirjautumisen yhteydessä piti lähettää kuva virallisesta henkilöllisyystodistuksesta, joka kai jotenkin takaisi jotain – jollei ole varastettu. Mutta sitten oivalsin, että vuokrattavana on myös kokonaisia asuntoja. No nyt!


Kyselin muilta matkabloggaajilta, mitä minun olisi syytä tietää tai varmistaa ennen varaamista tai maksamista. Onko kannattavaa lähettää viestiä ennen varaamista ja jutustella vuokranantajan kanssa? Kiitos tyypit avusta!
”Kannattaa ainakin lukea kommentit sille hostille että on luotettava eikä viime hetken peruutuksia 🙂 Ainakin silloin kun ite varasin niin piti osalle laittaa viesti ja osalle pystyi suoraan varaamaan!” Veera, Veera Bianca
”Mä oon rupatellu niiden kanssa aina tovin ja kaivanut Facesta esiin jne. Varmuuden vuoksi.” Milja Köpsi
”Suosittelen kanssa viestin laittamista, molempien takia. Ei oo kiva saada pyyntöjä ilman viestejä mikäli ei ole yhtään suosituksia ja lisäksi esim. check in pitää kuitenkin selvittää viestitse.” Teea, Curious Feet
”Me otettiin Italiassa Airbnb kämppä/huone joka ilta pari tuntia ennen saapumista uuteen kaupunkiin ja kaikki meni hienosti. Olen myös ollut Airbnb:n kautta paikallisten sohvilla Intiasta Jenkkeihin ja aina ollut upeita kokemuksia! Tsekkaa vaan että on muutamia suositteluita niin homma ok.” Mikko, Mikkonurminen.fi
”Lisäksi kannattaa itse hakea suosituksia esim. kavereilta omaan profiiliin, jotta majoittaja saa jonkun kuvan sinusta. Linkkaa myös esim. blogi tai sieltä esittelysivu varaukseen mukaan jos ei ole suosituksia.” Gia, Matkakuume.net
Noudatin ohjeita. Pyysin kaikkia palvelusta löytyviä Facebook-kavereitani antamaan minusta suosituksia ja aloin rustata viestejä.

Ensimmäinen yritykseni: historiallinen vanha rakennus, kattofreskot ja kaikki. Vastaus tuli puolessa tunnissa: naapurissa on remontti, joten huoneisto ei vuokrattavana, mutta hänellä olisi kyllä toinen (ihan erilainen, ihan eri paikassa, huone b&b:ssä). Kiitos, mutta ei kiitos. Tahdon koko asunnon. Mutta miksi tällainen hakutulos tuli minulle, jollei tyyppi vuokraakaan asuntoaan haluamalleni ajalle?
Toinen yritys: Miten ihana talo! Mitkä näkymät ikkunasta! Mutta on vain huone. Mutta jos sittenkin. Vastaus tuli taas nopeasti: huone on varattu yhtenä haluamistani neljästä yöstä, mutta hänellä on kyllä toinenkin huone, johon voisin muuttaa siksi yöksi ja sitten palata takaisin. Alennustakin saisi. Kiitos ei, too complicated.
Illalla olin palannut alkupisteeseen. Olin edelleen vailla majoitusta.
Seuraavana päivänä jatkoin. Oli maanantai, lähtö torstaiaamuna. Samalla omistajalla, jolta kysyin ensimmäistä, näytti olevan toinenkin kivannäköinen asunto. Taas viestiä ja vastaus reilussa tunnissa. Netissä lukee ”koko talo/asunto”, mutta hän tarjosi huonetta. Asunnossa olisi samaan aikaan ruotsalaispariskunta. Kolmas kertakaan ei sanonut totta. Juu en halua jakaa asuntoa ventovieraan ruotsalaisparin kanssa. Hintakaan ei minusta ollut sellainen, että sillä olisi pitänyt saada vain huonetta. Ja selaamaan seuraavaa.
Seuraavaksi ymmärsin kysyä, tarkoittaako koko asunto koko asuntoa vai osaa siitä. Toisaalta jos makuuhuoneita on vain yksi, suotavaa olisi, ettei sentään ole jaettua sänkyä. Kyselin kahta. Iltaan mennessä kumpikaan ei ollut vastannut. Merkillistä bisneksen tekoa, sanoisin. Jokaisesta viestistä voi saada tekstarin omaan kännykkään. Ainakin minä vastaisin ihan viivana, jos olisin itse vuokranantaja.




Kun koitti tiistaiaamu, lähtöön oli kaksi päivää ja olin edelleen vailla majoitusta. Nyt alkoi jo ottaa päähän. Puolenyön aikaan oli tullut viesti toisesta edellisenä päivänä kysymästäni: juu ei ole vapaata. Mitä ihmeen toimintaa tällainen on? Netissä näyttää, että on vapaa, mutta ei ole. Haloo vuokranantajat! Toiselle laitoin vielä viestiä perään, että olisin kiinnostunut, mutta kaipaisin pikaista vastausta, onhan matkaani enää kaksi päivää. Juu, varattu hänenkin.
Entä miten tarina jatkui? Katso edeltä. Muistatko Päiväni murmelina -leffan? Samalla tavalla heräsin minä aina uuteen kämpän varaukseen – ja yhtä pieleen meni. Yhteen b&b-paikkaankin laitoin sähköpostia, mutta siinä postien välillä sekin oli mennyt, mitä minulle jo luvattiin. Bergamossa on kaikenlaista tapahtumaa ja very high season juuri nyt, kuulemma. No kappas, enpä millään olisi arvannut…
Jos kerran ei Bergamo halua ottaa minua vastaan, menen Venetsiaan! Hotels.com auki ja sieltä minulle jokin ihana majapaikka. Yksi alle 150 euroa neljältä yöltä (kaksi tähteä ja jaettu kylpyhuone) ja seuraava 1300, kallein 8000 euroa. No niin. Ei Venetsiaa.
Miten sitten lopulta kävi? Palasin melkein lähtöruutuun ja häntä koipien välissä laitoin viestin yritykselle numero kaksi. Olin valmis vaihtamaan huonetta vaikka joka yöksi, jos suloinen Caterina sittenkin majoittaisi minut. Majoitti.
Caterinan huoneisto on aivan Città Altan sydämessä, reilun viiden minuutin kävelymatkan päässä linja-auton päätepysäkiltä. Asunto on aivan valtava – ja aivan mielettömän upea. Minulla oli makuuhuone ja pieni työhuone. Kylppärikin oli oma, tosin käytävässä. Emäntä itse oli harvinaisuus: hänen ikäpolvensa harvoin puhuu englantia, mutta tämä signora puhuu sujuvasti. Airbnb:stä ei selvinnyt paikan olevan b&b, mutta niin vain kuului aamupalakin 85 euron vuorokausihintaan (+ Airbnb:n kulut), joka näin high seasonina ja tästä paikasta oli minusta ihan kohtuullinen.


Kaiken säätämisen jälkeen kaikki meni siis lopulta loistavasti. En silti ole ihan varauksetta valmis Airbnb:tä suosittelemaan.
Omista – huomattavasti paremmin onnistuneista – Airbnb-kokemuksistaan on kirjoittanut myös Mirje Kotona kaikkialla -blogissa.
12 comments
Loppu hyvin, kaikki hyvin!
Me ollaan varattu 7 kämpp Airbnb:n kautta, ja vain kerran on mennyt mönkään. Mutta onneksi meillä se eka varaus aikanaan meni mutkattomammin kuin sulla. Muuten olisi jäänyt moni hieno mesta varaamatta.
Ensivaikutelman tärkeyttä ei voi vähätellä. Onneksi lopulta kaikki meni hyvin ja saatanpa jo tänään joutua häntä koipien välissä luikkimaan Airbnb:n tarjonnan pariin.
Ei lainkaan hassumpi kämppä! Meillä onnistui toistaiseksi ainoa Airbnb varaus loistavasti: saimme Vancouverista upean talon kolmesta kerroksesta itsellemme käyttöön kaksi. Nyt yritin katsoa talven Espanjan lomalle, mutta kaikki kivannäköiset näyttivät olevan aika hinnoissa. Toisaalta lopuksi varasin kuitenkin huoneiston vaikkakin Hotels.com:sta. Työkaverini varaa myös aina ei Airbnb:stä, mutta HomeAwaysta ja onnistunut valinnoissaan aina. Sikäli kai noissa palveluissa on jotakuinkin samat asunnot omankin katsauksen perusteella.
Lopulta kaikki tosiaan meni hyvin. Eilen aloin etsiä kämppää Färsaarille, ja vaikuttaa hyvältä. Kunpa menisi näin. Kämppä meinaan on aivan huikea! Homelidaysin kautta vuokrasin neljäksi viikoksi Rapallosta yksiön, joka oli aivan kammottava. Hyvällä tuurilla siis saa mainioita paikkoja, huonolla kärvistellään. 🙂
Kiitos linkkauksesta Annika! Ja hienoa kuulla, että lopulta paikka löytyi ja oli mukava, vaikka menikin aikamoisen säädön kautta… Meillä on nyt 20+ kokemusta, eikä yksikään ole kyllä mennyt noin vaikeasti kuin sinulla. Kävipä jotenkin tosi huono tuuri! Toisaalta on aina hyvä muistaa, että Airbnb ei ole sama asia kuin hotelli, eikä kaikki aina hoidu ihan yhtä ammattimaisesti hostien puolesta (onneksi Airbnb itse tarjoaa hyvin tukea – niin ja nyt kun asiaa mietin, niin ei ne hotellitkaan aina ihan ammattimaisia ole…) Minä pidän siitä miten Airbnb:ssä usein pääsee mukaan paikalliseen menoon ja elämään ”kodissa” hotelliin eristäytymisen sijasta – eikä ne edulliset hinnatkaan haittaa – joten olen valmis välillä hieman säätämäänkin. Ja harvemmin hotellin henkilökunnalta saa kutsuja illalliselle, bussikorttia käyttöön, tulkkia kiireelliselle hammaslääkärivisiitille tms. Airbnb:n kautta vastaantullutta 🙂
Ymmärrän hyvin Airbnb:n viehätyksen. Ongelmani oli luultavasti se, että olin liikkeellä niin myöhään. Minullekin tarjottiin paikallista sim-korttia kaikkien lukuisien menovinkkien lisäksi ja kyyti junalle, koska olivat itse menossa samaan aikaan samaan suuntaan. Ja niin vain kävi, että huomenna starttaavalla Färsaarten matkalla asutaan rantatalossa se aika, mitä Visit Faroe Islands ei tue. Aika säätämiseltä sekin tuntui, mutta kuten sanoit, kyse on ihan tavallisista ihmisistä, ei hotellista. Tässäkin meinasin jo hermostua, kun tyyppi ei vastannut odottamallani ripeydellä. 🙂
Olen käyttänyt palvelua kerran Cataniassa. Kuvat kattohuoneistosta olivat aivan upeita, samoin näköalat. Upea kattoterassi oli kuitenkin täynnä sementtisäkkejä, ylijääneitä rakennusmateriaaleja, pyykkejä jne. Upean näkymän saadakseen olisi pitänyt mennä talon katolle. Huoneemme vessassa ei ollut ovea lainkaan. Asunto ei vastannut kuvien esittämää. Talokin oli aika rähjä.
Majoittaja pyysi minut arvostelemaan kohteen ja kun sen tein vilpittömästi ja totuudenmukaisesti, sain perääni ikäviä viestejä. Olin kuulema ainoa, joka arvosteli huoneiston noin. Kun sanoin, etten arvostellut heitä miellyttääkseni, vaan totuudenmukaisesti, sain vielä pahemmat haukut sähköpostissa. Lähetin palautteen AirBnb:lle, joka ymmärsi tilanteen. Lähettivätpä vielä 30 euron pahoitteluvoucherin seuraavaan varaukseen. Jos vielä varaan airbnb: ltä, valitsen kuitenkin koko asunnon ilman omistajia läsnä.
Voi ei! Tässä palvelun tarjoaja toimi oikein, mutta härskiä toimintaa vuokranantajalta. Minulle käynyt samoin, kun vuokrasin Homelidaysilta. Aivan hirveä autotalliin tehty ”studio”. Niin kostea, etteivät pyyhkeet kuivuneet vuorokaudessa, ja sänkynä kuopille painunut Ikea-sohva. Kun arvioin totuudenmukaisesti, sain julkisia syytteitä valehtelusta.
Haluan jakaa kokemukseni Airbnb palvelusta. Olin työmatkalla USA:ssa ja vuokrasin asunnon Airbnb:n kautta. Asuin talossa ensin 165 yötä hintaan 105€ / yö. Projektini kuitenkin jatkui siten, että jatkoin vuokraustani 13 päivää lisää. Kun uusin tätä vuokrasopimusta, oli hinta pompsahtanut 137€ yöltä. Olin huolimaton myönnän sen etten huomannut hyväksyessäni tuota jatkoa, että Airbnb oli korottanut takautuvasti myös tuon jo maksamani 105€ / yö hinnan 137 €/yö hinnaksi. Kun huomasin tämän yritin saada korjausta aikaiseksi Airbnb:ltä, mutta he eivät suostuneet maksamaan minulle takaisn mitään, perustuen siihen väiteeseen, että olen hyväksynyt heidän hintansa. Hyväksyn täysin että hinta oli korkeampi tuon viimeisen 13 päivän aikana mutta en sitä että jo maksamaani vuokraa korotetaan takautuvasti. Vuoran antaja oli halukas palautamaan tuon ylimääräisen vuokran minulle, mutta Airbnb ei suostunut tähän, koska siinä tapauksessa menettäisivät muutaman ylimääräisen satasen välityspalkkiotaan. Uskomatonta ahneutta, Airbnb teki virheen ja niin tein minäkin kun hyväksyin tuon virheen, mutta sitä en ymmärrä että miksi Airbnb ei vaivaudu korjaamaan tekemäänsä virhettä. VAROITUS älkää tehkö samaa virhettä kuin minä, vaan tarkastakaa aina hinta ennen kuin painatte hyväksyn nappulaa. Tämä virhe maksoi minulle kokonaisuudessaan 5 940 USD!!! Ja korostan että vuokran antaja oli halukas palauttamaan ylimääräiset rahat, mutta Airbnb ei. Yllä olevaan kokemukseen perustuen, EN KOSKAAN enää tule käyttämään Airbnb:n palveluita. Muutenkin olen pettynyt Airbnb:n palveluihin siinä suhteessa ettei netistä löydy mitään asiakaspalvelu puhelinnumeroa jolle voi soittaa esim. laskutusasioissa.
Takautuva hinnankorotus? Aivan uskomatonta! Kaiken säätämisen jälkeen majoituskokemukset olivat kyllä minulla hyvät. Mutta en tykkää siitä, että palvelussa näytettävä hinta ei ole todellinen hinta, vaan siihen tulee kaikki kulut päälle. Haluaisin nähdä heti, mitä majoitukseni oikeasti maksaa.
Ei ollut häävi kokemus Airbnb:ltä. Varasin Pariisista huoneen 7.2. ja maksoin. Eilen tuli lisämaksupyyntö eli hinta pompsahti 70 egee ylöspäin. Hyväksyin. Alle tunnin sisällä tuli lisänousupyyntö ja nyt n. 300 euron kämpän hinnaksi tulikin 700 eur! En hyväksynyt. Nyt on ilta vietetty tapellen omistajan kanssa, että saisin rahat takaisin. Tähän mennessä olen saanut vain puolet 7.2. maksetuista rahoista. Huom! Tällä oli lähes 300 positiivista mainintaa! Vein asian Sovittelukeskukseen. Katsotaan, mitä sieltä tulee, mutta kovinkaan toiveikas en todellakaan ole. En tule käyttämään enää koskaan Airbnb:tä. Pariisista löysin yritystaustaisen, vähän kuin Forenomin Suomessa eli Bridgestreet. Siitä on kaikilla ollut positiiviset kokemukset. Ainakin se on koettu myös pariisilaisen ystäväni mielestä luotettavammaksi kuin Airbnb.
Apua! Noin härskistä toiminnasta en ole ennen kuullut. Toivottavasti on vain yksittäinen mätämuna tuo omistaja. Minulla on nyt kaksi kokemusta, ja kaiken alkusäätämisen jälkeen maksut ja muut menivät hyvin. Olen kuullut Airbnb:n toimivan asiakkaan edun mukaisesti. Jos ei vuokraajaa saa kiinni tuntiin sovitusta ajasta, on rahat palautettu ja autettu uuden asunnon löytämisessä. Sinunkaan rahasi eivät ole vielä vuokranantajalla. Hän saa ne vasta, kun olet yöpynyt (en muista oliko yhden yön vai miten, mutta ei ainakaan ennen matkaa). Toivottavasti käy hyvin!