Type and press Enter.

Paratiisi suoraan helvetistä: Valentin Perla Blanca, Cayo Santa Maria

Valentin Perla Blanca, Cayo Santa Maria, Kuuba. Etsi toinen rantakohde ihan itsesi ja rahojesi vuoksi. Kerron miksi.

Aika pitkään oli selvää, että Varaderoon emme menisi. Se olisi kyllä kohtuullisen matkan päässä Havannasta, mutta silti tuntui, että pakettimatkojen kuningas Kuubassa ei olisi meidän paikkamme, vaikka ranta jatkuu ja jatkuu ja on epäilemättä ihana. Oltiin pitkään menossa ihan Havannan lähelle, etsin jo Airbnb:stä ja muista palveluista casa particulareja, mutta vaikka rannat näyttivät kivoilta, majapaikkojen sijanti tai muiden palvelujen vähyys lähialueella sai taas palaamaan Googlen kuvahaun pariin. Löytyivät Cayo Coco ja ja Cayo Santa Maria. Syntyi uusia tarpeita. Niin ihania rantoja ja turkoosia merta en ollut nähnyt koskaan ehkä kuvissakaan.

Cayo Santa Maria

Cayo Santa Maria

Cayo Santa Maria

Cayo Santa Maria

Cayo Santa Maria

Cayo Santa Maria ja Cayo Coco ovat molemmat Varaderon kaltaisia resortien valtaamia turistialueita, joilta ei lähdetä hakemaan kosketusta paikalliskulttuuriin. Tiesin tämän, olin siihen varautunut, mutta jotenkin all inclusive resortmeininki pääsi silti yllättämään. Ranneke käteen ja kohti neljän päivän laitostumista.

Suurin osa muista asiakkaista on pakettimatkalaisia Kanadasta. Koska en tiedä, miten sanoisin tämän kauniisti, sanon rumasti: kanssalomailijat ovat, eivät kaikki, mutta suurin osa, melkoisia juntteja. Kotoa on tuotu termosmukeja, isoja, jotka täytätetään baarissa lähes pelkästään viinalla. Illallisella kuulen, kun naapuripöydän nuorimies kertoo seuraavan päivän ohjelmastaan: siihen kuului tärkeimpänä juominen. Ja kaikenlaiset kehot sullotaan 10 kiloa sitten pieneksi jääneisiin mekkoihin tai annetaan lihan liikkua ihan vapaasti, myös ravintolassa. Samaa rahvaanomaisuutta osoittaa osa baareista: tippikelloa soitetaan ja pitkään.

Cayo Santa Maria

Cayo Santa Maria

Cayo Santa Maria

Cayo Santa Maria
“Kevytkola ja gin tonic, kiitos.” “Ei ole kevytkolaa.” En saanut kyllä GT:täkään.

Cayo Santa Maria

Cayo Santa Maria
Merinäköala

Palvelua saa rahalla: on mahdollista ostaa privilege paketti (25 euroa / henkilö / päivä) tai antaa juomarahaa. Niissä on voima. Yhdistelmä toimii parhaiten. Privilegellä saa parhaat paikat ravintolasta (=lähinnä ruokaa, ei esimerkiksi ikkunaa), omat alueet rannalta (katoksen alla, koska aurinkovarjoja ei ole), a la carte aamiaisen ja lounaan (vain lounas testattu, huono), jos ei halua buffetiin, ja tuontiviinaa baareista. On myös oma privilege lounge, jossa ilmastointi viilentää ankean tilan ehkä 15-asteiseksi ja conciergelta saa henkilökohtaista palvelua (=ravintolavarauksia, ei muuta), paitsi sitten, kun tilanne käy liian hankalaksi: ruokamyrkytyksen resortissa saanut asiakas on sellainen. Mutta palataan tähän myöhemmin.

Valentin Perla Blanca on vasta 2,5 vuotta sitten avattu. Huoneet ovat tilavat ja siistit, mutta muualta huomaa, ettei paikkoja oikein pidetä kunnossa. Maksamalla merinäköalasta näkee meren, mutta ei esteettä. Välissä on mangroveksi kutsumani metsäkaistale. Mutta minusta on suorastaan nöyryyttävää, että sängyssä normaalin lakanan alla on muovinen, sellainen kuin yökastelevilla lapsilla. Vetääkö jengi sellaisia kännejä, että laskevat öisin alleen? Luultavasti, koska kahdelta iltapäivällä naapuri toivotti hyvää huomenta – olihan hän juuri noussut ylös ja lähti termoksensa kanssa kohti baaria.

Cayo Santa Maria

Cayo Santa Maria

Ruoka on parempaa kuin arvioiden perusteella odotin. Ei tällaisessa paikassa, viidestä tähdestään (millä perusteella, en tiedä) huolimatta, voi minusta edes odottaa gourmet’ta, koska Kuubassa ylipäätään elintarvikkeiden saanti ei samalla tasolla kuin kotona, mutta buffan jonot, häsläyksen, sotkuisuuden ja loppumaan pääsevät ruoat voisi välttää. Kun pyysin valkoviiniä, kerrottiin, ettei sitä ole, mutta viitisen minuuttia myöhemmin sitä oli pullokaupalla selkäni takana.

Yritimme ajatella, että ei kaikki nyt niin justiinsa ole, onhan kuitenkin ihana turkoosi meri, toisesta päivästä alkaen myös kaunis sää. Löydettiin vähän huonosta säästä huolimatta oma pieni paratiisimme: kallioranta, vain neljä aurinkotuolia ja kaikki tyhjänä. Kaksi vielä vähän eristyksessä palmunlehväkaton alla. Edessä vain turkoosi meri, joka lyö rantaan voimalla. Silloin meri oli aika äkäinen ja välillä roiskaisi suolavettä jaloille. Tarjoilija käy kysymässä, saisiko olla jotain. Siinä muovimukista mojitoa imiessä en kuitenkaan olisi halunnut olla missään muualla. Aalloilla kellui pelikaaneja. Meillä oli kaikilla hyvä.

Cayo Santa Maria

Cayo Santa Maria

Cayo Santa Maria

Mutta tuli yö, nousi 38 asteen kuume. Tuli aamu, alkoi vessassa juokseminen. Hotellilla kukaan ei ole kiinnostunut ruokamyrkytyksestäni. Vasta lääkärikäynnin jälkeen olisivat valmiita edes keskustelemaan. Raahauduin lääkäriin. Olin kuivunut, olisivat laittaneet tippaan, mutta en suostunut. Sain vaaleanpunaista ja vielä vaaleanpunaisempaa litkua. Toista kykenin juomaan, toinen aiheutti oksennusrefleksin. Ei vaan pystynyt. Oli lääkärintodistus: ruokamyrkystys. Tuijottelin merta mangroven takaa parvekkeelta aina, kun jaksoin vähän nousta ylös.

Henkilökunta jatkoi käsien levittelyä: emme voi sanoa, että olisi täältä, mutta emme, ettei olisi. Emme me mitään hyvitä. Onhan sinulla vakuutus. Kyllä, se maksaa lääkärikulut, ei muuta. Mutta jos matkustan ensin 15 tuntia lentokoneessa, sitten 7 autolla päästäkseni resortiin, viivyn 3,5 vuorokautta, josta kaksi kuumeessa ja vessassa, ei vakuutusyhtiötä kiinnosta vähääkään. Ei kyllä hotelliakaan. Välinpitämättömän, suorastaan ivallisen keskustelun jälkeen olisimme halunneet vain ottaa auton ja ajaa pois, mutta kaksi kuumeista, alkoihan toki reissukaverikin oireilla, vessassa ravaavaa ei ole paras road trip kombo, onhan matkaa esimerkiksi Havannaan aika paljon, ja jotenkin tuntui, että resortit oli tällä kertaa nähty.

Tuleehan noita, ruokamyrkytyksiä. Mutta kun yleisissä vessoissa ei ole saippuaa tai käsipyyhkeitä, on tautien helppo levitä. Kun julkisten vessojen pöntöt ovat täynnä paskaa, voi huomata, ettei hygieniasta huolehtiminen ole kovin tärkeää. Ja siihen, että kun ei kukaan muu ole valittanut vastaavia oireita, voisin kehottaa menemään katsomaan niitä vessoja, joista roiskeet näkyvät reunoilta. Anteeksi tämä kakkapuhe, mutta kunhan nyt kerroin, etten ihan pienistä narise.

Voin toki kertoa myös oksennuksista, joita on päärakennuksen paraatiovien edessä. Ja siinä ne olivat vuorokausissa laskettavan ajan ilman, että kukaan siivosi. Ja kun olin alasti vaihtamassa vaatteita, minibaarimies kopauttaa kerran oveen ja syöksyy sisään. Rannalla ei ole lainkaan vessoja. Mangrove taitaa liittyä jotenkin siihen, että Cayo Santa Marialla on Unescon luontokohde, mutta onhan noita kuivaversioita tai bajamajatyyppisiä – jos sellaiset haluttaisiin tehdä ja niiden siisteydestä pitää huolta. Lähimpään voi olla satojen metrien matka, ja kun sen löytää, ei ole rengasta. Toisessa suunnassa saman matkan päässä ovi oli ollut lukossa päiviä.

Tässä vielä yksi keskustelu privilege loungesta kuvaamaan hotellin palvelutasoa:

– Ottaisin neljä pulloa kivennäisvettä.
– En voi antaa kuin kaksi, koska minulla on vain 16. On muitakin asiakkaita.
– Minä tarvitsen neljä, koska reissukaveri on liian sairas tullakseen hakemaan omat kaksi.
(Puheeseen puuttuu concierge. Neuvottelua espanjaksi.)
– Madam, voimme antaa sinulle kaksi ja toiset toimitetaan huoneeseen.
– En halua nukkuvaa herätettävän. Voitte toimittaa oven taakse. Löydän siitä.
– Tehdään niin, että sinä odotat tässä ja minä haen sinulle tähän toiset kaksi.
Kymmenen minuutin kuluttua täti tulee takaisin.
– Minulla olisi yksi kysymys: miksi en voinut saada tiskiltä neljää ja sinä olisit toimittanut ne kaksi sitten baariin sen sijaan, että istutat minua odottamassa?

Vastausta ei ollut. Turistin odotuttaminen oli tärkeää. Näinpä paikkani.

Viimeinen kyykytys tuli, kun olimme lähdössä. Kysyin ystävällisesti, voisiko vastaanoton neitonen soittaa jonkun hakemaan laukkumme sillä aikaa, kun maksamme laskua. Laskun maksuun meni vartti, koska papereita piti leikata, allekirjoituksia antaa ainakin neljä. Sellaista perustottumatonta ja alkeellista meininkiä. Kun lasku oli maksettu, neito tarttui puhelimeensa. Odoteltiin matkalaukkuja toinen vartti. Kun kysyin, miksi ei voinut soittaa ensin, vaikka erikseen pyysin, hoitaa leikkelyä siinä odotellessa, oli vastaus, että nythän voitte odotellessa mennä vaikka buffetiin syömään. Anteeksi mitä?

Tällainen oli minun paratiisini, johon pääsyä olin odottanut aika kauan ja jossa itkin pettymystäni. Kanadalaiset pakettijuntit palaavat kerta toisensa jälkeen. Ei kai se ole niin justiinsa, kun voi täyttää mukinsa rommilla. Kai se desinfioi ihan hyvin vatsaakin.

Cayo Santa Maria
Minusta tämä aurinkovarjosysteemi näyttää lähinnä karjasuojalta.
Cayo Santa Maria
Ei ehkä tarvitse sanoa mitään?

Cayo Santa Maria

Yritän aina löytää kaikista kohteista hyvät puolet. Yritän tästäkin. Potentiaalia on paljon, mutta se vain on hukattu. Oli joitakin suloisia tarjoilijoita, ihana huonesiivooja kysyi, miten voin. Rannalle voi tilata oikeasti herkullisen näköisiä hampurilaisia, mutta ei se lohduta, jos ainoa, mitä ne nähdessäni pariin vuorokauteen olin syönyt, oli neljä jugurttia, joiden saamiseksi piti taistella, koska ei muulloin kuin aamiaisella voi all inclusivesta saada jugurttia. Eikä niillä hamppareilla peitota hygieniaongelmia, muovilakanoita, surkeaa palveluasennetta. Meri on turkoosi muuallakin. Mene sinne. Luultavasti sieltäkin saa hamppareita.

P.S. Olin sairauslomalla reissun jälkeen vielä kolme päivää. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

45 comments

  1. Joskus haaveilin Kuuban matkasta. En haaveile enää.

    1. Havanna on ihana! Jatka vain haaveilua!

  2. No johan kävi köpelösti ja komppaan täysin tuota tylyttämistä paikasta jos kohtelu on ollut tuota, en haluaisi itse kipeänä kohdata moista :/

    1. Nimenomaan asiakkaan kyykytys oli ikävintä. Hoitamalla fiksusti asiat ei jäisi ruokamyrkytyksestäkään niin kurjaa fiilistä.

  3. Auts. Minäkin haaveilen Kuuban-matkasta, mutta sitten kun se joskus tulee ajankohtaiseksi, toivon löytäväni paratiisirannan, jossa ei ole pakko mennä all-inclusiveen. Jos se ei ole mahdollista niin sitten saa rantsuilut vaikka jäädä väliin. Huono palvelu ja muiden asiakkaiden sikailu vain ottaa niin paljon päähän, ettei sellaisesta halua maksaa. Hyvä kun toit tämän puolen esille.

    1. Minusta tuntuu, että ongelma enemmän hotellissa kuin asiakkaissa. Toki asiakaskunta oli aika erilaista kuin me, mutta siivous tai lähinnä sen puute, asiakkaan kyykyttäminen jne. sittenkin enemmän hotellista kiinni. Olin jotenkin henkisesti valmistautunut all inclusiveen ja olin ihan sen tarpeessa: huoletonta oloa vailla stressiä mistään. Ruoka oli ihan hyvää, ranta ihan paratiisi – jos sen ei olisi annettu rähjääntyä. Kuubassa on kyllä rantapaikkoja ilman resorteja, mutta rantojen paratiisiasteesta en ole varma. Seuraavalla kerralla kuitenkin suuntaan aivan varmasti muualle kuin Cayo Santa Marialle. PAlo palata Kuubaan jäi kyllä elämään.

  4. Hahhah, Kuuba ei ole kuulunut haaveilemiini matkakohteisiin ja jos ollaan rehellisiä, ihmettelen vieläkin, miksi ihmiset halajavat sinne tai ehkä enemmänkin romantisoivat liikaa ko. saarivaltiota. Tämä valitettavasti vahvisti kantani ja kiitän siitä, että kerroit rehellisesti reissustasi sillä näitä todenmukaisia juttuja kaivataan. Kuubassa on varmasti kivoja juttuja (mm. niitä vanhoja autoja), muttei se poista sitä, etteikö maan taloudellinen tilanne ja erilainen kulttuuri näkyisi ja tuntuisi, öhöm, liikaa meille suomalaisille. Kyllä Kuubaan saa matkustaa, mutta kunhan tietää tasan tarkkaan, mitä tiedossa on. Tarinallesi siten kymmenen pistettä ja papukaijamerkki 🙂

    1. Toivottavasti olet lukenut myös Havanna-juttuni. Havanna on ihana, aivan jotain muuta kuin kauhujen Valentin Perla Blanca. Halajan takaisin Kuubaan, olen valmis palaamaan ihan koska tahansa, mutta tiedän hotellin, jonka kyllä kierrän kaukaa. Mutta pakkohan tämäkin puoli oli kertoa. Ja koska koin hotellin palvelun muutaman kerran ihan kyykytykseksi, todella toivon, että joku sinne menoa suunnitteleva tämän luettuaan tulisi toisiin ajatuksiin. Uskon ja luotan, että hyviäkin paikkoja olisi.

    2. Pahoittelut Annika, en ymmärrä mistä voisin vastata sinulle. Anyway, luin aikoinaan alkufiiliksesi, mutta missasin muut postaukset. Luin nyt yhden niistä ja ihanaa tunnelmointia + nättejä kuvia. Minä olen vaan tämmöinen mukavuudenhaluinen ja iso pelkuri, joten mielelläni kattelen kuvia kotisohvalta. Olisi jännää käydä Havannassa, mutta en minä kyllä loppupeleissä pystyisi lähtemään tuommoiseen reissuun 😉

    3. Vaikka tämä yksi kokemus oli huono, en mitenkään voi dissata koko Kuubaa. Siksi kysyin, luitko muut, ettei jäisi oloa vain tämän perusteella, ettei Kuubaan kannata misään nimessä mennä. Mitä pelkoon tulee, Kuuba on hyvin turvallinen, turvallisempi kuin moni muu vaikkapa Karibian saarista. Mutta ei sinne ole pakko lähteä! Nauti kuvista sohvalla! Siihen matkablogit ovat ihan täydellisiä! 🙂

  5. Voi kurja mitkä kokemukset! Me mentiin Varaderoon, koska lähellä Havannaa ja koska mies halusi varman päälle. Maksettiin älyttömästi (150€/yö) hotellista, joka ei ollut all inc. vaan niiden köyhempi version kadun toisella puolella. Meille myös monesti sanottiin ettei oo tai odotutettiin ja esim. rantapyyhkeiden saaminen oli kohtuullisen haastavaa ja pyykit jäi pesulaan laittamatta kun he epäilivät että 4päivää ei riitä ajaksi. Mut me oletettiin että se johtui juuri siitä että meillä ei ollut oikeita rannekkeita. Mutta rantaa saatiin käyttää ja se oli kyllä paremman näköinen, kivat rantatuolit ja katokset.

    1. Mun mies oli ollut Varaderossa, ja siksi valittiin nyt toinen kohde. Kuubaa ei voi verrata moniin muihin turistikohteisiin maan tilanteen ja köyhyyden ja muun vuoksi, mutta toisaalta jokainen turistieuro olisi tärkeä. Siksi niin toivoisin, että ihmisillä olisi hyviä kokemuksia maasta, he levittäisivät sanaa ja saataisiin matkailijoita ja rahaa maahan. Mutta en toisaalta halunnut jättää tätäkään puolta kertomatta. Kansainvälisessä hotellissa kun kuitenkin olisi mahdollista tehdä asiat myös toisin.

  6. No huh, kuulostaa karsealta. Ruokamyrkytys on tarpeeksi hirveää kärsittävää ilman tuollaista säätöäkin. Onneksi Havannan-osuus kuitenkin oli parempi!

    1. Havanna oli ihana! Kuubassa on vielä paljon sellaista, mitä haluan nähdä, ja mielelläni palaan maahan. Paikallisten omistamat casa particularet taitavat vastedes majoittaa minut. Niistä on vain hyviä kokemuksia sen perusteella, mitä majoituttiin kahdessa.

  7. Auts! Ei kuulosta kyllä kivalta.. tosin en itse ole koskaan ymmärtänyt muutenkaan all inclusiveja muuta kuin ehkä jollain asteella pienten lasten kanssa, joten tämä vain vahvistaa käsitystä niistä. Oletko lukenut muiden antamia arvosteluja/kokemuksia kyseisestä resortista?

    1. Ei mekään all inclusiveja harrasteta, mutta Kuubassa on aika vähän muita mahdollisuuksia. Juuri nyt oli sellainen tilanne, että muutama päivä ihan vain rannalla, rauhassa, aaltoja kuunnellen oli se, mitä tarvitsimme.

      Kaikki Cayo Santa Marian ja Cayo Cocon (naapurisaari) hotelliarvostelut olivat ristiriitaisia: paljon niitä, jotka sanoivat, että parasta ikinä, mutta saman verran niitä, joiden palaute huonoa. Hotellin valikoiminen vei meiltä tavallista paljon pidempään, ja tällä hinta-laatusuhde vaikutti arvioiden perusteella parhaalta. No, ei vissiin ollut.

  8. Teillä on kyllä käynyt todella kurjasti ja ihan varmasti vatsatauti on vaikuttanut asiaan. Me olimme Varaderossa all inclusive ja paljon brittituristeja. Heidän touhut ei haitanneet meitä. Yhden kanadalaispariskunnan kanssa vietin allasbaarissa iltapäivää, miehelleni sanoin, että nyt on minun vuoro ottaa “päiväkännit”…..tarjoilija kysyi kolmannen jälkeen, että onko kaikki ok HIH! Paikat kuitenkin olivat kunnossa alueella. Ruokaa oli paljhon tarjolla, ei ehkä niin erinomaista ja täytyy sanoa, että olen melko skeptinen syöjä ulkomailla. En ihan kaikkea, mikä on tarjolla maista vaan hiukan arvioin jo ulkonäön perusteella onko syömiskelpoista. Onneksi meillä oli henkilökuntakin joka oli kiinnostunut meistä. Siivooja, kun yhtenä päivänä jäimme huoneeseen lukemaan kirjaa, käväisi kysymässä, että onko kaikki hyvin. Meidän ainoa ongelma paikassa oli kolme päivää jatkunut hirvittävä sade, joka pilasi tunnelmia hyvin paljon. Toivottavasti uskallatte mennä Kuubaan. Siellä on paljon hienoa nähtävää!

    1. En tuomitse missään nimessä koko maata tällä perusteella. Havannasta nautimme todella. Mutta hotellista jäi todella huonot fiilikset.

      Toki katson minäkin, mitä syön, mutta valitettavasti pöpöt eivät näy päällepäin. Epäillään aiheuttajaksi hummeri-illallista. Kun kävin lääkärissä ja kävi ilmi, että oltiin oltu hummerilla, lääkärin ilme oli näkemisen arvoinen. Jotain sen ravintolan hygieniassa vissiin oli pielessä.

  9. Surullista, että hotellialueesta ei pidetä huolta. Ei tuodaan paikka kauaa paratiisina pysy, jos rikkinäiset muovituolit heitetään puskaan mätänemään (eivätkä ne edes maadu koska muovia). Huono palvelu on tosi ärsyttävää. Saisin hepulin tuolla varmasti alta aikayksikön. Ikävä tuo ruokamyrkytys. Saitteko lopulta mitään korvauksia hotellilta?

    1. Hotelli ei korvannut mitään. Ei laskenut hintaa, ei maksanut edes lääkäriäni. Levittelivät vain käsiään, että saattaa olla meiltä, saattaa olla olematta.

      Hotelli oli vain 2,5 vuotta vanha. En ymmärrä, miten niin moni paikka oli jo rempallaan: vessoista puuttui istuinrenkaita, aurinkovarjoja ei fiksata, annetaan vain rapistua ja kaatua. Vuorovesi saattaa aiheuttaa osan aurinkotuolien siirtymisistä, mutta miksi niitä ei päivittäin panna ojennukseen ja osoiteta, että halutaan pitää paikat nätteinä. Tällaista välinpitämättömyyttä on vaikea ymmärtää.

  10. Voi ei! Tosi kurjaa että sairastuit juuri sellaisessa paikassa jossa ei sitten saa henkilökunnalta apua. En ole koskaan ollut all inclusivessa ja tämä vaan vahvistaa sitä ettei se ole minun juttuni. Sairaana on tosi raskasta olla vieraassa paikassa, saati sitten vieraassa maassa. Hotellin hygienia on kyllä tärkeä juttu. Me ollaan pari kertaa palattu huoneen ovelta takaisin matkoillamme, ja vaihdettu toiseen hotelliin kun paikka ei ole ollut mielestämme siisti. Noista muovialustoista sängyissä haluaisin mainita, että niitä käytetään (ja suositellaan) myös hotelleissa usein täällä USA:ssa. Sillä varmistetaan että luteet eivät pääse pesimään patjan kangasosaan.

    Yksi asia vähän särähti tässä kirjoituksessa korvaani oli tuo kanadalaisten haukkuminen. Heidän käytös on eri asia mutta en tiedä onko tarpeellista puhua yleistäen ihmisten painosta ja vaatteiden koosta. Ainakaan tähän sävyyn. Enkä koe että suomalaiset mitenkään kakkoseksi jäävät juomistavoissa ulkomaanmatkoillaan. 🙂 En myöskään ymmärtänyt mitä tarkoitit sillä, että tippikellon soittaminen on rahvaanomaista? Tipit on usein tarjoilijoiden ainoa palkka joilla sitten yritetään elättää kokonainen perhe. Ehkä ymmärsin jotain nyt väärin.

    Kiva kuulla, ettei koko Kuuba mielestäsi ollut kuitenkaan huono kohde. Ainakin kuvissasi näyttää kivalle, ja ihana tuo turkoosi vesi!

    1. Kiitos, että selvensit muovilakana-asiaa! Minä en ole tuollaisia ennen nähnyt. Eli jos tulee vastaan myöhemminkin, tiedän syyn. Huone oli erittäin siisti.

      Suomalaisten juomatavat ovat toki tunnetut. Mutta koska me edustimme tuolla ainoita suomalaisia, olivat erot suomalaisten ja kanadalaisten välillä välillä suuret. 🙂

      Ymmärrän närkästyksesi tavasta, jolla puhuin kanadalaisista. Omasta mielestäni sävyni oli kuitenkin enemmän humoristinen kuin ilkeä. Pahoittelen, jos se ei välittynyt. Minusta hotellia kuitenkin usein kuvaa aika paljon se, millainen on sen keskimääräinen asiakas. Ja tällä kertaa se keskimääräinen halusi lomaltaan jotain aivan muuta kuin minä ja käyttäytyi toisin, kuin toivoisin kanssalomailijoiden käyttäytyvän: minusta on kivempi vaikkapa söydä, jos ympärillä on muilla kaikki vaatteet päällä. Siksikään en ollut tämän hotellin kohderyhmää.

      Tippikello on minusta juntti kaikkialla. Ihan täällä Suomessakin niissä paikoissa, joissa sen olen kuullut kilisevän. Jos palvelua saa vain se, jonka jäljiltä kello kilisee, en oikein osaa arvostaa. Tämä oli joissain baareissa tilanne tässä hotellissa.

  11. Kääk mikä kokemus! Tosi inhottavaa, ettei hotellin henkilökunnalta löytynyt empatiaa siinä vaiheessa, kun asiakas sairastaa. Sain Intiassa ruokamyrkytyksen ja siitä toipuessani rupesin väsymyksessäni itkemään kun en saanut majapaikan ravintolassa puuroa (koska sitä tarjoillaan vain aamupalan aikaan, enkä oikein pystynyt syömään muuta, ja oli iltapäivä). Majoitusliikkeen työntekijät huolestuivat kuitenkin syömisistäni ja toimittivat huoneeseen banaaneja sitten perästä <3

    1. Ruokamyrkyksen saaneena on tosi lohduton fiilis, kun on vielä aika lailla oman huoneen vankina veskitarpeen vuoksi. Sairaana ja väsyneenä pienikin pettymys, vaikka juuri se, ettei saa puuroa, on niin suuri, että minuakin alkaa itkettää. Mutta banaanit <3 Se tapa, miten hotellilla meihin suhtauduttiin, ei ollut minkään standardien mukaista. Mutta minusta tuntuu, että kansaamatkailijat eivät olleet porukkaa, joka valittaisi. Pieni reissuripuli sinne tai tänne, kun tulevat viikoksi, kahdeksi pakettimatkalle resortiin.

  12. Me olimme pari vuotta sitten Varaderossa. Ranta oli siisti, albatrossit vierailivat sielläkin ja meri oli kaunis, ei mitään valittamista.
    Teimme paljon retkiä, emme siis olleet koko ajan hotellialueella joka itsessään oli valtava ja siellä olisi voinut tehdä monenmoista.
    Olen kuitenkin samaa mieltä kanssamatkustajista. Paikka oli kanadalaisen nuorison suosiossa ja he olivat tulleet sinne juhlimaan. Myös ruokasalissa heidän käytöksensä oli huonoa; ruokaa hamstrattiin ja jätettiin syömättä.

    Sinulle valikoitui valitettavasti huono hotelli missä turisteja ei arvostettu eikä matkasairaudestanne huolehdittu

    Minusta mukavinta olivat paikalliset. Vuokrasimme mm. nuoren miehen avoautoineen näyttämään meille kaupunkia. Mukava iltapäivä!
    Toinen ihana ihminen oli espanjan opettajani. Hotellilla oli espanjan opetusta ja toisena päivänä opettajana oli nuori nainen ja minä olin ainoa oppilas. Hän kertoi kaikenmoista elämästään ja kuubalaisesta elämästä yleensä

    1. Tuolla meidän saarella ei ollut muuta kuin muutama hotelli ja delfinaario, joita en kannata ollenkaan. En tunne Varaderoa. Onko siellä myös paikallista asutusta? Ainakaan casa particulareja ei ole. Tutkittiin sitäkin mahdollisuutta.

      Tuossa hotellissa oli myös paljon ohjelmaa. Olisi ollut espanjan tunteja myös. Jos suurin osa on vain bilettämässä, ei varmaan olisi ollut tunneilla tungosta. 🙂 Neljäksi päiväksi Havannan aktiivisten päivien jälkeen minulle olisi riittänyt vain pitkät kävelyt rannalla ja rauhallinen oleilu.

  13. Luin mielenkiinnolla tarinaasi. Osaan hyvin kuvitella, millaista siellä oli, koska tammikuussa vietin kymmenen päivää Varaderossa. Suunnilleen samanlaista, arvelen.

    Varaderossakin kanadalaisilla oli omat termosmukit ja henkilökunta kaatoi niihin runsaasti viinaa ja hiukan limsaa. Ja tippikulttuuri pelasi.

    Itse kävin ainoastaan oman huoneeni vessassa. Ja söin ainoastaan “keskusravintolassa”. Lähellä rantaa oli myös mahdollisuus ruokailla. Eräs suomalainen rouva oli syönyt lähellä rantaa olevassa ravintolassa, jossa oli vain katto, siis avoimet seinät (miten tää sanotaan?). Ja pikkulinnut lentelivät ravintolassa. Hän oli saanut heti rantaloman alussa niin rajun mahataudin, että joutui lopulta tiputukseen. Vasta viimeisenä päivänä hän nautti ensimmäisen drinkkinsä baarissa. Silloin hän kertoi tapauksestaan minulle ja arveli, että pikkulinnut olivat levittäneet tauteja. Pikkulinnut lentelivät rantaravintolassa, kävellä tepastelivat jopa salaattiastioiden päällä, siis salaatin päällä.

    Itse en saanut mitään mahatautia (vaikka en juo alkoholia ollenkaan). Söin kylläkin kylmiä salaatteja ja jäätelöä ja paikallista, maustamatonta jogurttia, sekä leivoksia, muuten kuumaa ruokaa.

    Kolme kertaa onnistuin saamaan rannan kioskista pienen pullollisen tonicia.

    Ymmärrän, mitä kuubalaiset ajattelevat: vakuutus maksaa hoidot. (ko. rouvan lääkärissä käynti tipituksineen maksoi 375€, joka piti maksaa käteisellä. Mulla ei olisi ollut tilillä niin paljon rahaa). He eivät varmasti tajua mistään hyvityksistä mitään. He mieltävät meidät turistit rikkaiksi, joita voi vähän rokottaa. Minulta tuuli vei parvekkeelta pyyhkeen. Siivooja toi vastaavan (likaisen) pyyhkeen huoneeseeni pientä tippiä vastaan. (kadonneesta pyyhkeestä olisi pitänyt maksaa 10 turistipesoa). Minusta tuntui, että joku henkilökunnasta oli vienyt pyyhkeeni tuulisena päivänä. Mielestäni olin laittanut sen parvekkeelle “tiukasti” kuivumaan.

    Toisaalta säälin henkilökuntaa. Voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta kello on jo 23.30 ja uni painaa päälle. Hyvää yötä

    1. Luin Trip Advisorista joidenkin hotellien kohdalta, että esimerkiksi kosmetiikkaa oli varastettu huoneesta. Jos sitä vie, vie vissiin tarpeeseen. Ei tunnu hyvälle.

      Kyllä me esimerkiksi huonesiivoojalle annettiin tippiä, ja mielelläni annan hyvästä palvelusta, mutta jos onkin niin päin, että palvelua saa vain aiemmin tipannut, pidän killinkini. Minusta tippi ei ole all inclusivessa itsestäänselvyys.

      Minusta erikoisinta oli, että korvauksista keskustelin hollantilaisen pomon kanssa. Eurooppalaisen kanssa uskoin asioiden sujuvan ja yhteisymmärryksen löytyvän, mutta näin ei suinkaan ollut.

  14. Hei taas, en usko, että hotellin henkilökunta Kuubassa varastaa yhtään mitään.
    Tarkoitin, että henkilökunta järjesti niin, että pyyhkeeni putosi tuulen mukana maahan ja he keräsivät sen maasta ja veivät hotellin likapyykkiin. Ja koska olisin joutunut maksamaan kadonneesta pyyhkeestä 10 pesoa, he ystävällisesti toivat minulle likapyykkikorista yhden pyyhkeen, jonka pystyin vaihtamaan puhtaaseen. Asiakas antaa tietenkin tällaisesta palvelusta tippiä.
    Samoin edellisellä Kuuban matkallani huoneeni kassakaappi meni jumiin ja henkilökunta tuli aukaisemaan sen ja heille tietenkin annettiin kaksi turistipesoa tippiä.
    Monelta muultakin kuin minulta meni kassakaappi jumiin ja myöskin eräältä toiselta suomalaiselta naiselta oli pyyhe pudonnut tuulisella ilmalla parvekkeen kaiteen yli maahan.
    Tarkoitin, että koska henkilökunta on turisteihin verrattuna köyhää, niin he ansaitsevat hiukan palkan lisää tällaisilla kepulikonsteilla, mutta he eivät varasta.

    1. Ah, ymmärsin väärin! Hienoa, jos oli noin! Mutta valitettavasti arvioinneissa puhuttiin myös varkauksista. 🙁 Me ei sellaista kohdattu, ja vaikealta tuntuu uskoakin, mutta toisaalta miksi kukaan valehtelisi, eli valitettavasti sitäkin sattuu. 🙁

  15. Hmm.. Mullakin särähti tuo ihmisten mollaaminen ja ulkonäön haukkuminen – ei anna susta hirveän hyvää kuvaa (koska minulle ainakaan huumorina tuo ei välittynyt). Mielipiteitä on monia, niin on myös juntteja. Joidenkin silmissä sinäkin saatat olla juntti.
    All inclusivet on suurimmaksi osaksi täynnä ihmisiä, jotka haluavat tehdä lomansa mahdollisimman helpoksi. Tämä saattaa tarkoittaa myös altaalla kaljoittelua ja päiväkännien vetämistä joidenkin ihmisten kohdalla. Ymmärrän, että se saattaa risoa, mutta menepä mihin tahansa pakettimatkakohteeseen vastaavanlaiseen hotelliin, niin törmäät samaan ongelmaan. Sille on syynsä, miksei Hiltoneissa tai Ritzeissä ole (tietääkseni) all inclusivea.
    Hotelliluokittelut sen sijaan ovat maakohtaisia – viiden tähden hotelli voi olla joko luksus tai kaukana siitä. Tripadvisorin arvosteluista on vaikea löytää “oikeaa” mielipidettä; itsellenikin on käynyt monesti niin, että arvostelut ovat pettäneet pahemman kerran. Toisaalta joskus myös positiivisella tavalla 🙂

    1. No, saat muodostaa minusta ihan sellaisen kuvan kuin haluat. Pitää vaikka junttina. Ja ajattele, sinuakin voidaan sellaisena pitää 😀 Ei yhteen virkkeeseen yli tuhannen sanan jutussa ehkä kuitenkaan kannata tarttua ja mieltään pahoittaa.

      Tällä kertaa tosiaan haluttiin päästä helpolla, rentoutua, ja muutamaksi päiväksi siihen tarkoitukseen hyvätasoinen all inclusive olisi toiminut tosi hyvin. En tavallisesti niihin mene, toinen kerta oli tämä, mutta Kuubassa rantapaikoissa ei oikein muuta ole. Mövenpickeissä esimerkiksi all inclusivea on, eli eurooppalaisittainkin viiden tähden hotelleissa sitäkin on saatavilla, eli pelkkä all inclusive ei tasoa laske. Tähtisysteemistä olen toki tietoinen, ja tiesin jo mennessä, että Valentin Perla Blanca ei todella ole viiden tähden hotelli, mutta monilta osin se petti silti. Ei silti, etteikö siinä olisi hyvääkin ollut. TripAdvisorista tosiaan on vaikea muodostaa käsitystä silloin, kun arvosteluja on satoja. Lopulta kuitenkin ihmiset myös odottavat lomaltaan niin eri asioita, vaikka juuri nyt minä ja kanadalaiset rommipakettireissaajat.

  16. Kuulostaa osittain varsin tutulle! Oltiin kuusi vuotta sitten, eri paikassa kylläkin, mutta siellä kans sama meininki kanadalaisten suhteen: termospullot mukana ja jonkin verran bileporukkaa, mutta onneksi suht rauhallista. Syy siihen miksi tietty jengi tulee sieltä juuri Kuubaan, on halvat äkkilähdöt (Kuuba on ikään kuin Kanadan Kanaria). Sitten kanadalaiset tippaa hotellin henkilökuntaa, joten saavat palvelua. Suomalaiset eivät tunnetusti tippaa, yksi pääsyy on tietenkin se, että monet ovat maksaneet matkastaan maltaita, päin vastoin kuin kanadalaiset. Me tiedettiin tämä ennakkoon, mutta yllätti se silti, kun ei saatu välillä tilattua oikein mitään, jos ravintolassa oli yksikin kanadalainen paikalla. Todella ikävää, että henkilökunta on käyttäytynyt noin sairastapauksessa, sitä nyt ei selitä mikään. Meillä hotelli (neljä tähteä) oli muuten ihan ok kokemus, kun tiedettiin jo Havannan kokemusten perusteella varautua tasoon. Välillä saatiin kuitenkin haettua iltabuffasta kuoharipullo, jonka kanssa vietettiin iltaa jacuzzissa ihan kahdestaan 🙂 Ja ranta oli tuollakin kaunis!

    1. Juuri tuo Kanadan Kanaria -ajatus tuli meillekin. Pääsevät halvalla ja nopeasti, paljon nopeammin kuin me sinne Kanarialle. Tietenkin suomalaisen pitäisi tuolla sopeutua meininkiin ja avata kukkaroa, mutta kun minusta tippi ei saisi olla edellytys sille, että henkilökunta tekee työnsä. Hyvästä palvelusta voin tippiä antaa, ja kyllä me tuollakin annettiin, kun vaikka loputa suostuivat tuomaan jugurttia sairaalle. Mutta ei jokaisesta limulasista tule mieleen maksaa – vaikka sen saadakseen vissiin pitäisi. 🙂 Mua niin harmittaa, kun tuollakin hotellilla olisi kaikki edellytykset olla todella kiva. Miksi ne pitää hukata?

  17. Minä kyllä ymmärrän hyvin all inclusiveen menon. Muuta kun juuri ei ole vaihtoehtona. Ja onhan se selvä, että sitä nimenomaan odottaa silloin homman toimivan, varsinkin kun ne ei Kuubassa ole mitään halpoja. Meille tosiaan 150e maksava hotelli oli kallein missä ollaan oltu, eikä raaskittu all inclusivea ottaa.

    Hassua kyllä, vaikka sitä ei oikein missään kerrota (no lonely planetissa oli, mutta luin sitä vasta matkalla), Varaderossa on pieni kaupunki (Varadero). Ja se pelasti kohteesta paljon. Siksikin valittiin hotelli jossa oltiin, että siitä pääsi kävellen “kylille”.
    Mullakin oli etukäteen tieto ettei Varaderossa ole casa particulareja, mutta niitä sinisiä ankkurilogoja näkyi muutamia, joten kai tilanne on sielläkin muuttunut.

    1. Yritettiin löytää Varaderosta casa particulareja siinä onnistumatta. Loistavaa, jos sielläkin niitä jo olisi. Mutta joskus vain hotellin helppous voittaa. Ruokaa ja juomaa käden ulottuvilla, ranta ihan siinä, sen kun menee ovesta ulos ilman kummempia siirtymiä. Hassua, kuinka monesta kommentista saattoi lukea suoraan tai rivien välistä paheksuntaa hotellivalintaa kohtaan. On totta, että paikallista liiketoimintaa pitää aina tukea, mutta kun Kuubassa sitä ei oikein ole. Havannassa yövyimme ja osittain söimmekin yksityisomisteisissa paikoissa, mutta kun systeemi on niin erilainen kuin meillä. Se ei vain aina onnistu.

  18. Hyvä rehellinen kuvailu! Kuubassa on varmaan parempiakin ei-resortti rantakohteita? niistä ei vaan heti tiedä ellei lue ja etsi paljon kokemuksia. Tuli vähän kanaria mieleen. Itse olin kuvitellut että meininki olisi vähän kuin Italiassa mutta ainakin kanarian supersuositussa Inglesissä näin lähinnä vaan kaljapubeja, feikkituoteita ja kiinalaisia buffetteja joissa kuvallunkaltaiset turistit olivat sisäänheittäjineen. Onkohan Aurinkorannikko vastaava kuin Ingles? Tosin oli Kanarialla niitä kivempiakin kohteita kuten Mogan ja Puerto Rico. Nuo rantamaisemat on kyllä hienot ja ehkä tuo sopisikin pelkäksi viikko rannalla -kohteeksi

    1. Ei niitä oikein ole. Kuubassa rantapaikat ovat juurikin tällaisia, jos luit kommenttiketjua, kerrottiin kyllä ei-allinclusivesta, mutta silloin ei oltu rannalla vaan kortteleissa kauempana rannasta. Kanarian kohteisiin en osaa yhtään verrata, kun en ole 20 vuoteen käynyt.

  19. Hotelleissa on liian usein varkaita (myös Euroopassa) minulta on varastettu Euroopassa ja Pohjois-Italiassa mm. Saksassa hotellihuoneista kosmetiikkaa, suklaavanukkaat, sukkia ja kahveja sekä rikottu muutamia tavaroita. Henk.kunnalla on useimmiten vara-avaimet huoneeseen, joten jos huoneen lukkoa ei ole murrettu voi syypää olla vaikka siivooja, tosin suora syyttely ei auta jos ei varmuudella tiedä/näe

    1. Meiltä ei varastettu mitään Kuubassa eikä ole varastettu huoneesta missään muuallakaan, vaikka läppäriä ja muuta elektroniikkaa on jäänyt pöydälle jne. Ihan liian harvoin tulee laitettua tallelokeroon muuta kuin rahat. Yksi epämääräinen huoneen ulkopuolinen tallelokerokeissi oli taannoin ja siinä katosi aika paljonkin rahaa, mutta sekin saatiin selvitettyä. Aivan absurdi ajatus, että joku söisi evääni hotellihuoneesta, mutta näköjään sekin on mahdollista.

  20. Voi kurjuus ruokamyrkytystä 🙁 sekä sitä, että asiakkaana kokee, että ei tule kuulluksi eikä huomioiduksi.

    Minä olin ystäväni kanssa tammikuussa viikon Varaderossa ihan pakettimatkalla all inclusive hotellissa. Hotelli ylitti odotukset reilusti. Aterioilla oli aina jotain hyvää ruokaa, palvelu pelasi hyvin ja ystävällisesti, hotelli oli todella siistissä kunnossa ja vain kerran hotellista pääsi loppumaan mangomehu. Hotellista löytyi myös palveluhalukkuutta, toimittivat meille ylimääräisiä vesipulloja ja hedelmiä siksi aamuksi, kun lähdimme retkellemme jo ennen aamupalan alkamista. Söimme aika paljon retkilämme ja Varaderon “keskustassa”, vaikka ruokien ja juomien laadun puolesta tai ravintoloiden viihtyvyyden osalta siihen ei olisi ollut mitään tarvetta. Hotellissa oli buffetien lisäksi 6 a la carte ravintolaa.

    Minulla on nykyisin valitettavan herkkä vatsa ja vuosi sitten Perussa ja Galapagoksella jouduin siirtymään viikon vaalea leipä, banaani ja vesi paastoon. Kuuba yllätti positiivisesti, minulla ei ollut koko loman aikana mitään vatsaongelmia. Simpukat jäivät tällä kertaa väliin, mutta muuten söin jäätelöt ja majoneesikastikkeet ja muut sekä hotellissa että kaupungilla/retkillä.

    Kanadalaiset suosivat Kuubaa lyhyen lennon takia ja valtaosa hotelimme matkailijoista oli sieltä. Reissussa oli keski-ikäistä ja iäkkäämpää hyvin hillittyä porukkaa. Muutamat jättitermarit pillillä mekin bongasimme, mutta minusta se tuntui olevan enemmän sellainen hauska juttu, jonka kanssa voi makoilla uima-altaassa ilman, että juomaa päätyy altaaseen.

    Varadero on oikea kuubalainen pikkukaupunki, vaikka onkin turistien kansoittama. Siellä on hyviä ravintoloita, rannalla kivoja pikkubaareja. Ravintoloiden löytäminen ei ollut erityisen helppoa, koska niitä on valaisemattomilla sivukujilla, joten helpoin tapa oli ajella niihin taksilla. Tapasimme pariskunnan, joka oli Varaderossa kotimajoituksessa, joten sitäkin löytyy. Varaderon lähellä sijaitsee Mantazasin kaupunki joka on autenttista menoa.

    Todella helppoa oli Varaderosta käsin retkeily. Varasimme yksityisretkemme jo etukäteen netistä ja saimme sen mistä maksoimme. Ainoa pettymys oli skootterin vuokraus, joka ei onnistunut sitten millään paikan päältä. Valtion vuokraamon kaikki pihalla olevat skootterit olivat rikki 🙁

    Sikojenlahden snorklaus- ja sukellusmahdollisuudet olivat hienot.

    Ainoa moite minusta oli matkan hinta. Jos saisin kohtuuhintaiset lennot, voisin lähteä vaikka heti uudestaan Kuubaan ja kokeilla seuraavaksi kotimajoituksia. Valmismatka oli sen verran kallis, että tuskin on maksuhalua uusintaan.

    1. Tarjouslennoilla ja casa particulareissa asumalla Kuuban matkan saa pysymään hyvin aisoissa kustannuksiltaan. Valmismatkojen hintoja en tullut edes katsoneeksi, mutta voin kuvitella olevan kalliita.

      Kiva kuulla, että käsitykseni Varaderosta on ainakin osittain virheellinen. Ei se silti minua erityisesti houkuttele. Kuuba sen sijaan kyllä. Mielelläni palaisin, mutta toisaalta samalla rahalla elelee esimerkiksi Aasiassa aika pitkään. Siksi suuntaan välillä ainakin itään.

  21. Hei!
    Kaksi asiaa;
    Jos haluat rantaa,meneVaradeeroon.
    Jos haluat nähdä korallisaria: mene Caya Santa Mariaantai Caya Cocoon.
    HUOM: jos jaksaa nillittää täällä hotelleista tms, osta matka “Äkkilähdöistä# tai jostain mistä kuvittelet näkeväsi ja tietäväsi kaiken kaikesta.
    Turisteille on paikat ja muille myös; Vittu etsi ne autiot rannat itse; niitä ei tosiaankan löydä opastapaamisilta hotellin aulasta.

    Ottaa päähän kun täälllä joku urpo kaipaa “paratiisirantaa” . Ota silmä ja käsi käteen ja kävele KAUAS turistibusseista.
    oN SE NYT VITTU, kun täällä haukutaan mun maata eli Kuubaa!
    Täällä on maailman kauneimmat ja hiljaisimmat rannat.

    1. Hei nimetön huutelija. Kirjoita seuraavalla kerralla vasta sitten, kun olet lukenut ja ymmärtänyt lukemasi ja toiseksi sitten, kun saat ilmaistua itseäsi niin, että ymmärrän, mitä haluat sanoa. Tämä oli yksi arvio yhdestä hotellista, joka ei täyttänyt minun odotuksiani hygienia- ja palvelutasonsa suhteen. Jos et osaa kuin kiroilla ja möykätä, tee se jossain toisaalla.

  22. […] Travellover-blogia kirjoittava Annika kertoi kokemuksistaan all inclusive-hotellissa otsikolla Paratiisi suoraan helvetistä. Se kertoo aika paljon. Hän muun muassa pyysi hotellinsa allasbaarista light colaa ja gin & […]