Type and press Enter.

Kuuban-matka euroina. Paljonko maksoi 8 yön reissu?

Kuuban-matkailun suosio kasvaa koko ajan. Pakettimatkojen rinnalla lisääntyy omatoimimatkailu jatkuvasti, ja nyt kun Finnair on avaamassa tulevalle kaudelle suoran reitin Helsinki-Havanna, luultavasti yhä useampi toteuttaa haaveensa matkustaa Kuubaan ennen kuin Yhdysvaltain markkinat repeävät ihan täysin ja maa ylipäätään muuttuu liikaa – mitä se kenelle sitten tarkoittaakaan. Kokosin tähän postaukseen, paljonko meillä – kahdella aikuisella – meni kahdeksan yön Kuuban-matkaan. Aika paljon, totesin, kun aloin summia allekkain laitella.

Valitsemallemme ajalle lennot turistiluokassa olisivat maksaneet 850 euroa/henkilö. Tähän hintaan olisi pitänyt viipyä Pariisissa lähes vuorokausi, eli olisimme ottaneet noin sata euroa maksavan hotellin lisäksi. 2050 euroa henkeä kohden maksaneilla bisnesluokan lennoilla välttyi odottelulta ja sai paljon mukavamman kyydin Atlantin yli mennessä KLM:llä, palatessa Air Francella. Paluumatkalla vaihtoaika oli liian lyhyt ja myöhästyimme Helsingin-koneesta, mutta pääsimme muutamaa tuntia myöhemmin seuraavalla. Lennot siis 4100 euroa.

ruoka KLM:n bisneksessä
KLM:llä oli erinomaiset ruoat. Paluumatkasta Air Francella en osaa sanoa, koska söin yhden sämpylän.

Majoituimme Havannassa kahdessa eri casa particulare -kotimajoituksessa, jotka varasin Airbnb:n kautta. Varaussivustoja on muitakin, ja joillain majoittajilla on omat sivunsa, mutta löysin Airbnb:stä minusta meille parhaiten sopivat, ja hyviksi valinnat osoittautuivatkin. Jaettiin Havannassa olo kahteen majapaikkaan ihan vain siksi, että jos toinen on huono, tuskin molemmat olisivat. Varotoimi oli turha.

Ensimmäinen, Casa Madelyn, sijaitsee ihan vanhan Havannan kupeessa. En varatessani huomannut, että kylpyhuone oli yhteinen toisen huoneen kanssa, mutta vain toisena yönä meillä oli naapuri kylppäriä jakamassa. Ei siitä voi sanoa juuri haittaa olleen. Kokonaishinta oli kahdelta yötä 86 euroa. Vitosella ruokailijaa kohden sai ihan hyvän aamiaisen, jos halusi majapaikassa syödä. Omistajat olivat todella mukavia, yhteydenpito sujui hyvin, heiltä sai vastauksen nopeasti, vaikka kysyin autonvuokraukseen liittyvää asiaa. Vahva suositus Casa Madelynille.

Airbnb Havanna

Toinen Havannan yösijamme oli vähän kauempana vanhasta kaupungista, kerrostalon 8. kerroksessa. Parvekkeelta oli mukavat näkymät, lähellä oli huippuhyvä ravintola, risteyksen toisen puolen wifipuiston signaali riitti hyvin parvekkeelle, asunto oli tyylikäs ja matka keskustaan taksilla maksoi vitosen. Vaikka sänky ja tyyny ehkä eivät olleet kaikkein mukavimmat, olimme todella tyytyväisiä myös tähän asuntoon. Kaksi yötä palvelumaksuineen oli 109 euroa.

Yhtenä aamuna heräsin samaan aikaan auringon kanssa.

Neljän Havannan yön jälkeen ajelimme Cayo Santa Marialle ja yövyimme Valentin Perla Blancassa. Tästä kokemuksesta kirjoitin ihan oman postauksen, mutta sanonpahan vielä tässä, että todellakaan en suosittele, en kenellekään. Neljä yötä kuitenkin maksoi 750 euroa (piti olla 750 dollaria, mutta eihän tämäkään mennyt ko. hotellissa ihan putkeen). Edellisen jutun kommenteissa aika paljon kyseenalaistettiin koko menemistä all inclusive hotelliin. Tuntui melkein, kuin olisi pitänyt puolustautua. Toki meillä oli yritys löytää rannalta jotain muuta vaihtoehtoa, mutta niitä ei oikein ole. Muutama päivä vain meren tuijottelua ei minusta nyt niin synti ole – vaikka tällä kertaa tuijottelin lähinnä huoneen kattoa, mutta sen tarinan voit lukea erikseen.

Yksi suurehko menoerä oli vielä auton vuokraaminen. Siihen meni 460 euroa. Otimme auton aamulla ja palautimme viidentenä päivänä iltapäivällä. Viiden päivän vuokraksi tuo on aika kova, mutta Kuubassa on vuokra-autoja vähemmän kuin halukkaita kuskeja. Siksi kilpailua hinnoilla ei ole. Vakuutus piti maksaa käteisellä, mutta kun mitään ei sattunut, rahan sai takaisin.

Jotenkin saimme kulumaan pesoja vielä tämän kaiken lisäksi 730 eurolla. En todella tiedä, miten se on mahdollista, mutta tällaiseen laskelmaan päädyin. Tuolla rahalla söimme, joimme, ajoimme taksilla, kävimme avoautoajelulla, reissukaveri sukelsi, maksoimme bensat, tipit ja lentokenttäkuljetukset.

Kuuba ei siis ole mikään halpa maa. Halvemmalla kyllä varmasti selviää. Jos voi lentää milloin tahansa, olen nähnyt tarjouslentoja alle 400 eurolla. Majoituksia saa halvemmalla, autoa ei tarvitse vuokrata, koska bussillakin pääsee, ja voi ottaa auton ja kuskin, jollei bussilla halua matkustaa. Asumalla pelkissä casa particulareissa säästää pitkän pennin jne. Mutta tämä oli yhdenlainen reissubudjetti. Kokonaissumma kahdelta oli siis 6250 euroa. Noin 2000 euroon reissaajaa kohden olisi jääty turistiluokan lennoilla, jolloin yksi yöpyminen olisi tullut Pariisiin ja yksi vastavuoroisesti olisi jäänyt pois Kuubasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

10 comments

1. Totta on, ettei Kuuba ole halpa maa. Turisteille on oma hinta. Ainoastaa jossain ei turistikohteessa voi päästä halvemmalla. Muistan juoneeni kahvin kahvileivän jossain eurolla.
    Tammikuussa ainakin dollarin kurssi huononi niin, että dollari oli yhtä kuin euro.

1. Kahden rahan systeemissä tosiaan turisteille on omat hinnat, mikä tietyllä tapaa on ihan oikeinkin. Mutta ero paikallisten hintoihin nähden on todella suuri. Harmi, että meillä oli nyt aikaa vain tuo 8 päivää. Olisin niin mielelläni nähnyt maata enemmänkin. En siis tarkoita nyt hinnan puolesta vaan noin muutenkin. Eurolla sai nyt vähän toista CUCia, dollarilla vähän alle, mutta dollaria heikentää 10 prosentin vaihtopalkkio, jota eurolle ei ole.

2. Vertailun vuoksi – kesällä 2016 kaksi viikkoa (14 päivää) kahden henkilön kustannukset omatoimimatkalle (Havanna-Trinidad-Havanna-Vinales-Havanna) olivat yhteensä 3200€ sisältäen kaikki: Lennot (Air France, economy “plus” luokka): 1300€, majoitus: 500€, bussit ja taksit: 130€, ruoka/juoma: 1100€, tourit: 70€, muut: 100€.

1. Joo, tiedän, että paljon halvemmallakin pääsee. Jo bisnesluokan lentojen vaihtaminen turistiin tai plussaan laskee hintaa. Jos pääsee lentämään tarjousten aikana, riittää 800 euroa kahden hengen lentoihin. Auton vuokraaminen on Kuubassa kallista, ja yksi yö resortissa vastaa helposti noin neljää (tai yli, riippuu tasosta) casa particularessa, mutta nämä kaikki näkikin blogista helposti.

3. Hienot maisemat ja varmasti käymisen arvoinen kohde 🙂 eli hinnasta viis.
    Niin kyllä välillä on tosiaankin kiva käydä myös all inclusive, etenkin jos onnistuu saamaan merinäköalan! itse en ainakaan kadu yhtäkään sellaista hotellivarausta, johon on sisältynyt merinäköala. Sen sijaan “muutamia” loma-asunto varauksia kyllä kadun, sen verran on tullut kaikenlaista nähtyä. Etenkin ärsyttää se kun niin usein saa siivoamattoman läävän ja omistaja ravaa ovella milloin minkäkin syyn takia oikeasti vain tarkistamassa jotain. Yksikin ilmoitti että hän menee hotelliin kun vuokrasi asunnon altaan, eikä ollut edes pahin tapaus! Saiko tuolla olla rauhassa noissa loma-asunnoissa? omat loma-asunto kokemukseni on tosin Italiasta, Tanskasta, Saksasta ja Itävallasta

1. Casa particularet, ainakin nuo, joissa olimme, ovat kotimajoitusta. Näissä kuitenkin todella sai olla rauhassa. Omistaja saattoi vilahtaa, osoittaa olevansa paikalla kyllä, mutta eipä ollut oloa, että kukaan kyttäisi. Olivat todella miellyttäviä majapaikkoja kaikin puolin.

4. Informatiivista – kiitos! Bisnesluokan lipuiksi kohtuullisen hintaiset. Luulen, että Finnairin suora bisnes voi olla kohtuullinen sekin, tuskin heidän on helppo täyttää bisnespuolta “normihinnoilla” tällaisella reitillä. Casa particulare ilmeisesti muistuttaa Espanjan hostelleja, siis pieniä perhehotelleja. Voisi olla hyvä vaihtoehto – varsinaiset hotellit näyttäisivät olevan Havannassa ihan sikahintaisia.

1. Totta, Finskin reitistä tulee lomalentoreitti kuitenkin. Ei Kuubaan niin paljon bisnestä mennä tekemään. En ole katsonut suorien hintoja. Vain tutun ostamien joulunylilentojen (turistissa 1400 euroa) hinnan tiedän. Hotellit ovat Havannassa aivan järjettömän kalliita. TOsi kivoja näytti olevan, ja suosikkini löysin, mutta hups, maksoikin 400 euroa yö. 🙂 Casa particularet todella ovat mainio vaihtoehto. ainakin nuo kaksi olivat hinta-laatusuhteeltaan ihan loistavat.

5. Finnairin lomalennolle saa ostaa businesluokan paikkoja. Siellä on ne vaakatasoon menevät penkit ja ihan ok ruuat ja hyvät viinit. Hinta riippuu ajankohdasta n. 350/450€ per suunta ja voi ostaa vain toiseen suuntaan. Minä tykkäsin tuosta mahdollisuudesta todella paljon. Minulla ei ole ongelmia päivälennolla istumisessa, mutta en saa nukuttua istualtani yölennoilla yhtään.

Jokainen businesspaikka oli myyty paluulennollamme tammikuussa.

1. Sama kokemus: päivälennoilla kökkiminen pienessäkin penkissä on ihan siedettävää, mutta yölennolla alkaa ahdistaa. Täsä syystä vähän jo harkitsin huutokauppaan lähtemistä tulevalla Bangkokin-lennolla, mutta koska reissu niin pitkä ja siksi budjetti vähän tiukempi, on pakko tinkiä mukavuudesta.