Type and press Enter.

Autoilusta Kuubassa

Autoilu Kuubassa ei ihan täyttänyt mielikuviani. Olin mielessäni ajellut pitkin rantatietä tukka hulmuten, kuunnellut meren aaltoja ja ehkä kuullut palmujen huojuvan tai ainakin salsan raikuvan autoradiosta. Mutta kun autoiluaamuna herättiin, satoi kaatamalla, vuokraamosta irtosi parhaat päivänsä nähnyt, minikokoinen Kia Picanto, ja ajallisesti ainoa järkevä reittivalinta kulki sisämaassa. Toisinaan sai kuulumaan yhden radiokanavan, joka sekin enimmäkseen tarjosi puhetta espanjaksi.

Kesti melkein tunti päästä ulos Havannasta. Here maps toimii jotenkuten, samoin kylttejä on jonkin verran, mutta kriittisissä paikoissa lakkaavat toimimasta helposti molemmat. Mutta kun joutuu palaamaan takaisin, on toisesta suunnasta tullessa hyvät opasteet. Akateemisesta sai ostettua Kuuban kartan, mutta kaupungista poistumisessa se ei auta.

Moottoritie Autopista Nacional kolmine suuntaansa kulkevine kaistoineen tuntui vähän liioittelulta. Liikennettä oli alkumatkasta ehkä pari tuntia Havannasta länteen, mutta myöhemmin saattoi olla minuutteja, jolloin mitään muuta liikennettä ei näkynyt. Toisaalta tien laitaa myös vastaan saattaa tulla muulivankkureita, hevoskärryjä, tien saattaa ylittää lehmä tai cowboyhattuinen isäntä ratsailla.

Autoilu Kuubassa

Autoilu Kuubassa

Autoilu Kuubassa

Autoilu Kuubassa

Moottoritien kunto on surkea. Siinä on paikoin kuoppia, joihin naureskelin meidän voivan pudota autoinemme. Liioittelua, myönnän, mutta kuoppia, töyssyjä ja möykkyjä riittää. Autokanta on myös mielenkiintoista. Kaikenlaista savustuspönttöä mustine savuineen on liikkeellä. Toisaalta jo Havannassa ihastuttaneet vanhat autot ihastuttaisivat maantielläkin, jollen tietäisi, kuinka järjettömästi ne saastuttavat. Eiväthän ne kestävimmilläänkään enää ole, ja aika monen sillan alla oli isäntä sateensuojassa fiksaamassa autoaan.

Varauduttiin seitsemän tunnin ajomatkaan syömällä Inglaterra hotellin aamiainen, vuokraamo kun sattui sijaitsemaan hotellin aulassa. Ei auttanut tankkaaminenkaan, vaan nälkähän siinä tuli vieressä torkkuessakin. Kuubassa täytyy varautua, että ABC-tyyppisiä täyden palvelun asemia ei ole. On kuppiloita, joista saattaa saada jotain, jos jotain sattuu olemaan jäljellä. Ensimmäisellä yrityksellä bussillinen turisteja osti edestämme kaikki jäljellä olleet keksit. Toiselta sai ihan hyvät toastit ja limut. Joillain huoltiksilla näkyi niin huonokuntoisia koiria, että kurkkua kuristi. Auton alle jääminen olisi monen kohdalla ollut lempeintä, jos loppu tulisi varmasti heti.  

Autoilu Kuubassa
Me ajelimme siis Havannasta Cayo Santa Marialle. Matka on aika ainutlaatuinen, koska Santa Maria on saari, mutta se on kytketty pääsaareen tiellä, jolla on 46 siltaa. Niitä rakennettiin kymmenen vuotta. Tällainen liikenneratkaisu tarvittiin, jotta turismi alueella voisi lisääntyä. 

Autoilu Kuubassa

Autoilu Kuubassa
Kuva on joltakin 46 sillasta. Maisema on tällä siltaosuudella todella kaunis.

Vuokraamisesta sen verran, että tarjolla on autoja vähemmän kuin halukkaita kuskeja. Siksi vuokraaminen on syytä hoitaa kotoa käsin hyvissä ajoin. Ilmeisesti samasta syystä, koska kilpailua ei tarvitse käydä hinnoilla, vuokraaminen on verrattain kallista: viisi vuorokautta, yli 400 euroa. Ainakin Autopistan varressa bensiksiä oli aika tiheässä. Bensan hinta on hiukan halvempi kuin Suomessa. Liikkumisen vapaus on siis Kuubassa verrattain kallista. 

Kuubassa on myös kaikenlaisia sääntöjä, joiden ymmärtäminen tuntuu joskus hankalalta. Oli esimerkiksi jätettävä takuusumma, ja ainoa mahdollisuus tehdä se oli maksaa käteisellä pesoilla. Ei auttanut yrittää jättää euroja. Niinpä loman viimeisenä päivänä juuri ennen lentokentälle lähtöä meillä oli ylimääräiset 150 pesoa. Lentokentällä käyvät pesot, mutta ostettavaa on aika vähän. Jos sikariostosten jälkeen on jotain vielä jäljellä, voi loput pesot vaihtaa euroiksi vielä tässä vaiheessa.  

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

6 comments

  1. Huh, en kyllä tiedä, uskaltaisinko lähteä autoilemaan kaupunkiin, josta en edes välttämättä löytäisi ulos! Varsinkaan, jos on tuollaisia kraattereita tiet täynnä. Koirat käy kyllä täällä päin sääliksi, ja langanlaihat isosilmäiset kissanpennut.

    1. Havanna oli helppo kaupunki ajaa. Yksisuuntaisia on kyllä paljon, mutta liikennettä sen verran vähän, että ehtii ummikkokin rauhassa tehdä ratkaisuja. Kraaterit tosiaan sellaisia, että pimeällä en kyllä ajelisi mihinkään. Vähän vastaavaa ongelmaa oli Havannassa jalkakäytävilläkin. 🙂

  2. Suunnittelen matkaa Kuubaan ja haluaisin tietää, miltä sivustolta voi tehdä etukäteen autonvuokrauksen.

    1. Kuuban turistitoimiston sivujen kautta jotenkin se tehtiin. Vuokra-autoja on kysyntään nähden aivan liian vähän. Kehotan olemaan ajoissa liikkeellä. Oli kaikkineen jotenkin hankala prosessi.

  3. Onko kadut edelleen huonoja kunnoltaan?Tarvitaanko kansainvälinen ajokortti?Muistot Kuuban autoilusta on yli 10 vuotta vanhoja.Mutta,maahan mahtaa elää vielä samaa aikaa.

    1. En voi sanoa, että olisivat hyväkuntoisia olleet. Paikoin kyllä, mutta sitten yhtäkkiä voi olla valtavia kuoppia. Tarkkana saa olla. En muistanut kv-ajokorttiasiaa, mutta Autoliiton mukaan on pakollinen.